Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 19:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 okt 2021, 19:48 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Hallo Prikkers,

Het is even geleden maar we rijden weer als vanouds een Series. Vraagje, ik wil bij deze de ontsteking afstellen, nu vind ik op de krukaspoelie een markering maar vind ik het vaste punt op het motorblok niet. Mis ik hier nu een onderdeel?

Ps, heb de parts manual al bekeken maar zie daar niet iets terug hierover.

Groet, Maarten

Bijlage:
IMG_6773.jpeg


Bijlage:
IMG_6772.jpeg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 okt 2021, 09:08 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Maarten , volgens mij zit de timing indicatie in het vliegwielhuis, bovenin aan de linkerkant gezien vanaf de voorzijde van de LR.
Er zit daar een plaatje en daaronder een pijlpunt. De merktekens staan op het vliegwiel. Zoals bij de meeste dingen van LR kan je er slecht bij. :evil: :evil:
Groet Sylvester

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 okt 2021, 11:47 
Offline

Geregistreerd: za 07 jan 2017, 21:07
Berichten: 24
Zoals Maarten zegt. Zoek maar eens op ERC5361 dat is het plaatje met de aanwijzer


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 okt 2021, 16:22 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Sylvester schreef:
Maarten , Zoals bij de meeste dingen van LR kan je er slecht bij. :evil: :evil:
Groet Sylvester


Niet mee eens, je kan bijna overal bij, zeker beter dan bij moderne auto's.
Punt is dat je daarvoor wat plaatwerk weg moet halen en ja dat kost wat tijd maar het is goed te doen.
Voor verbetering vatbaar, zeker. Ik heb de vloerplaten zo vastgezet dat in 5 min alles er uit ligt. Kan dan bij de versnellingsbak en koppeling.
Inspectie luikje voor de koppeling cilinder boven. Ontluchting van de koppeling cilinder onder is een ramp maar daar kan een remslang op zodat je hem boven kan ontluchten.
O en ik kan niet bij de computer, shit die zit er ook niet in :P :P


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 okt 2021, 22:23 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Thanks mensen, voorlopig inspiratie genoeg om weer even te gaan klussen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2021, 15:29 
Vloerplaten gedemonteerd maar ik vind op het vliegwielhuis nergens een luikje naar de markering. Iemand ideeën?


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2021, 15:52 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ja je moet ook de afdekking van de versnellingsbak en koppelingshuis losmaken dan kom je bij het inspectie luikje.
Dus tunnel los en het deel waar die aan de voorkant aan vast zit, nog ongeveer 10 boutjes :)

Heb je het haynes boek niet? Is in engels maar met veel plaatjes :lol: :lol: daarmee bespaar je jezelf een hoop zoekwerk

Haynes Land Rover Series II, IIA and III Petrol & Diesel Manual (58 - 85) up to C

The Haynes Land Rover Series II, IIA and III Petrol & Diesel Manual features detailed photographs, line drawings and clear text to guide you through the routine checks to the repairs and the full overhaul of your car's engine, brakes, transmission and bodywork.
Haynes Land Rover Series II, IIA and III Petrol & Diesel Manual Extra Info

Comprehensive step by step guide is easy to follow
Written by experts with applied experience
Haynes Hints provide invaluable short cuts and professional know how

Vehicles covered:

Land Rover Series II, IIA & III models (including County) with 88 & 109 inch wheelbase.
Petrol: 2 1/4 litre (2286cc) 4-cyl. Does NOT cover 6-cyl or V8 engines.
Diesel: 2 1/4 litre (2286cc) 4-cyl. Does NOT cover 2.5 litre engine
Does NOT cover 24V electrical systems or forward control models. Does NOT cover 90 or 110 Series


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt 2021, 11:17 
Offline

Geregistreerd: za 07 jan 2017, 21:07
Berichten: 24
Als het een series 3 is heeft de benzine geen inspectie luikje in het vliegwielhuis.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt 2021, 13:15 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Wist ik niet :oops: heb inderdaad een s3 diesel. En aangezien het diesel blok een aangepast benzine blok is dacht ik dat de rest ook wel gelijk zou zijn.
Blijft alleen het aanraden van het haynes boek over :idea: :idea:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt 2021, 13:54 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Tunnel en ook de extra plaat verwijderd, zie foto's.

Ik denk dat Leendert gelijk heeft en dat ik het eerdere advies ga opvolgen voor de beugel.

Iemand nog tips voor wat betreft de graden in combinatie met lpg?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt 2021, 16:21 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Begrijp Jamaar heel goed!. Probeer maar eens een injector bij een Renault master te wisselen haha.
De hoeveelheid ruimte bij moderne auto's sterft uit.
Maar als een ander bv de schroefdraad van de draadeinden van een koppeling bedienings cilinder bij de bak vernaggeld heeft bij de chassisbalk dan ben je niet gelukkig.

Als je helemaal niets aan merktekens kan vinden? En al helemaal geen gereedschap heeft als een timing lamp etc.

Zelf geef ik hem ff een merkje hoe dat hij in de beginstand staat.
Bougie van de eerste cilinder eruit draaien. en in het bougiegat met een lange schroevedraaier naar de zuiger voelen.
Zuiger net op zijn bovenste punt draaien als de nokkenas / kleppen van de eerste cilinder op arbeidsslag staan. Dat wil zeggen dat 4e getuimeld heeft.
Je voelt dan dat de tuimelaars van de eerste cilinders los zijn.
Als je je verdelerhuis nu losmaakt(kan er door een pukkeltje maar op 1 manier op)zie je dat de rotor wijst naar de kabel van de eerste bougie.
Een motor heeft ruw weg 10 graden voorontsteking . Helemaal rond is 360 graden dus je kan ongeveer inschatten hoe hij moet staan.
Zt het verdelerhuis nog zwaar te verdraaien "vast".
Start de motor en draai het verdeelerhuis op het gehoor bij alle toerentallen goed.
Omdat de (traditionele)ontsteking bij hoger toerental meer voorontsteking geeft heeft hij meestal een vacuumvervroeger. Deze kan je testen door (soms vrij stevig)aan het slangetje te zuigen.
let op hoe je bougiekabels zitten en dat je hem geen 360 verkeerd monteerd. De motor maakt 2 omwentelingen in de tijd dat de rotor er 1 maakt.
Ooh, en als je geen voelermaatje heeft? De afstand van het contactpuntje(4 tiende) is de dikte van een vloeitje(shag roker) of de dikte van een blaadje van een bijbeltje(dominee)

Er zijn ook electronische ontstekingen, timing lampen etc die je met usb zelfs vanaf je telefoon goed kan zetten met incalculatie van LPG. Geen contactpuntje meer, sterkere vonk. let op dat je de bijbehorende bobine gebruikt. Met de huidige benzine prijzen verdien je hem snel terug.

succes en groeten van Nico(gereformeerd opgevoed haha)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt 2021, 19:56 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
nico1970 schreef:
Hallo,

Begrijp Jamaar heel goed!. Probeer maar eens een injector bij een Renault master te wisselen haha.
De hoeveelheid ruimte bij moderne auto's sterft uit.
Maar als een ander bv de schroefdraad van de draadeinden van een koppeling bedienings cilinder bij de bak vernaggeld heeft bij de chassisbalk dan ben je niet gelukkig.

Als je helemaal niets aan merktekens kan vinden? En al helemaal geen gereedschap heeft als een timing lamp etc.

Zelf geef ik hem ff een merkje hoe dat hij in de beginstand staat.
Bougie van de eerste cilinder eruit draaien. en in het bougiegat met een lange schroevedraaier naar de zuiger voelen.
Zuiger net op zijn bovenste punt draaien als de nokkenas / kleppen van de eerste cilinder op arbeidsslag staan. Dat wil zeggen dat 4e getuimeld heeft.
Je voelt dan dat de tuimelaars van de eerste cilinders los zijn.
Als je je verdelerhuis nu losmaakt(kan er door een pukkeltje maar op 1 manier op)zie je dat de rotor wijst naar de kabel van de eerste bougie.
Een motor heeft ruw weg 10 graden voorontsteking . Helemaal rond is 360 graden dus je kan ongeveer inschatten hoe hij moet staan.
Zt het verdelerhuis nog zwaar te verdraaien "vast".
Start de motor en draai het verdeelerhuis op het gehoor bij alle toerentallen goed.
Omdat de (traditionele)ontsteking bij hoger toerental meer voorontsteking geeft heeft hij meestal een vacuumvervroeger. Deze kan je testen door (soms vrij stevig)aan het slangetje te zuigen.
let op hoe je bougiekabels zitten en dat je hem geen 360 verkeerd monteerd. De motor maakt 2 omwentelingen in de tijd dat de rotor er 1 maakt.
Ooh, en als je geen voelermaatje heeft? De afstand van het contactpuntje(4 tiende) is de dikte van een vloeitje(shag roker) of de dikte van een blaadje van een bijbeltje(dominee)

Er zijn ook electronische ontstekingen, timing lampen etc die je met usb zelfs vanaf je telefoon goed kan zetten met incalculatie van LPG. Geen contactpuntje meer, sterkere vonk. let op dat je de bijbehorende bobine gebruikt. Met de huidige benzine prijzen verdien je hem snel terug.

succes en groeten van Nico(gereformeerd opgevoed haha)


Ha Nico, bedankt voor de moeite en interessante info. Groet, Maarten


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2021, 20:24 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ha die Nico,

Die 4tiende of 0,4 mm was volgens mij de dikte van je duimnagel. Dat vloeitje of blaadje uit de Bijbel (dundruk editie) gebruikten we om het moment van openen vast te stellen. Op het moment dat het blaadje/vloeitje loskwam, openen de contactpunten zich. Omdat het vloeitje/blaadje zo dun is, is het moment behoorlijk nauwkeurig vast te stellen, in ieder geval nauwkeurig genoeg.

Groet, Albert (ook gereformeerd opgevoed).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2021, 09:21 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
De duimnagel is voor de bougie, de contactpunten met de omslg van vloetjes.
En controleren of er ook spanning uit de kabel kwam heb je een kleine ombenul nodig die het eind van de bougiekabel vast houdt terwijl ik dan een slinger aan het vliegwiel gaf, mobilet brommer. Aan de hand van hoe hoog hij sprong wist je of de ontsteking in orde was.
Als alles ok was kon je die dingen met een schop tegen het vliegwiel starten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2021, 19:43 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Opgelost


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 96 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.