Ik heb mijn S3 88 bij de garage langs gebracht om te kijken welke dingen er nog voor de APK gedaan moeten worden. Die kwam met een lijstje maar voor mij één opmerkelijk punt en dat is dat de zittingen niet vast zitten. Het betreft de originele zittingen die los in het frame vallen en met een leertje aan de voorkant vast zitten.
De opmerking van de garage is dat de APK eis is dat stoelen deugdelijk bevestigd moeten zijn. Naar mijn mening is ie dat ook alleen de zitting niet

Afgezien dat dit geen antwoord op mijn vraag is lijkt het er toch sterk op dat ik mijn zittingen vast moet gaan zetten. Wat op zich een puzzeltje is want wat is deugdelijk en hoe zorg ik dat ik nog makkelijk onder de stoelen kom om te tanken3.
De zitplaatsen en rugleuningen van personenauto's moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd. De van fabriekswege aangebrachte verstelinrichtingen van de zitplaatsen en rugleuningen moeten goed kunnen worden vergrendeld. Indien sprake is van corrosie is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1 en 2, van toepassing.

Voor de nieuwsgierigen de overige punten:
rembekrachtiger werkt niet (met de opmerking dat ie wel goed remt...)
remleiding op achteras mag niet bevestigd zijn met tiewrap (ik zag toch echt iets soortgelijks voor de vooras in het onderdelenboek?)
koplamp wiebelt en geeft geen goed beeld ivm corrosie aan de binnenkant
accus mogen niet met houten balkjes vast zitten
Groet,
Jonas