Achteras demonteren
Achteras demonteren
Hoi,
ik wil mijn verenpakket van mijn lightweight een opknapbeurt geven. Dus de bladen los halen opschuren en weer terug. De achteras moet daarvoor los.
Hoe kan ik het beste en veilig de auto stutten? Ik dacht dit te doen door net voor het voorste bevestigingspunt van de bladveer een stapel blokken te plaatsen maken aan beide kanten. Is dat een goed idee?
ik wil mijn verenpakket van mijn lightweight een opknapbeurt geven. Dus de bladen los halen opschuren en weer terug. De achteras moet daarvoor los.
Hoe kan ik het beste en veilig de auto stutten? Ik dacht dit te doen door net voor het voorste bevestigingspunt van de bladveer een stapel blokken te plaatsen maken aan beide kanten. Is dat een goed idee?
Re: Achteras demonteren
Ik heb een paar jaar geleden de bladveren van mijn LW vervangen voor nieuwe (NOS). Ik heb het "in etappes" gedaan. Dus niet de betreffende as gedemonteerd.
De auto ging als eerste rechts achter omhoog, wiel er af en een 6 ton assteun onder de achterbalk en een mechanische potkrik onder het diff om de as op hoogte te houden. Ik heb toen meteen de stalen veerbussen vervangen door poly. Ook met alle geweld die nodig was om de bus uit het chassis te rammen bleef alles keurig stabiel. Toen de nieuwe veer er op zat heb ik hetzelfde links achter gedaan en vervolgens aan de voorkant.
De auto heeft dus altijd op drie wielen gestaan.
De auto ging als eerste rechts achter omhoog, wiel er af en een 6 ton assteun onder de achterbalk en een mechanische potkrik onder het diff om de as op hoogte te houden. Ik heb toen meteen de stalen veerbussen vervangen door poly. Ook met alle geweld die nodig was om de bus uit het chassis te rammen bleef alles keurig stabiel. Toen de nieuwe veer er op zat heb ik hetzelfde links achter gedaan en vervolgens aan de voorkant.
De auto heeft dus altijd op drie wielen gestaan.
Re: Achteras demonteren
Bedankt voor de tip. Op die manier kan het natuurlijk ook. Inmiddels had ik besloten het toch maar in 1 keer te doen. Dus ik heb de boel op houtblokken geplaatst en met een balk onder de as en een krik op de plek te houden. De auto staat stevig, er zit wel 'wat' beweging in, maar gaat zeker niet doorzakken of eraf schuiven.Pike schreef:Ik heb een paar jaar geleden de bladveren van mijn LW vervangen voor nieuwe (NOS)
Ben benieuwd als ik de veerbussen in het chassis wil vervangen of tie ook mooi blijft staan. Maar als ik het zo inschat, gaat dat helemaal lukken.
maar NOS veren? Ik heb dat al eens eerder gezien op het forum, maar wat zijn dat?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Achteras demonteren
NOS = New Old Stock
NTO = New Take-Off
NTO = New Take-Off
Re: Achteras demonteren
Weer wat geleerd! Thnx!!Marc-my-Words schreef:NOS = New Old Stock
NTO = New Take-Off
- Geert 88 SIIID
- Berichten: 89
- Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 10:49
Re: Achteras demonteren
Beste Pieter,
Als je de bladveren weer in elkaar zet moet je eerst de oren uitgloeien anders breken ze af als je ze terug buigt.
Zelf heb ik de klinknagels uitgeboord en een M10 draadeind in gelast.
Daarna oren met zelfborgende moeren er opgedraaid, daarna ze terug gebogen.
Wat ook helpt om ze op te knappen,is ze opkloppen op een aanbeeld, dan komt de voorspanning weer terug(Bolling wordt weer groter) en de auto komt hoger te staan
Maar nu zijn ze vervangen door Parabolen, dat bevalt toch beter onder mijn 88
Groet
geert 88 SIIID
Als je de bladveren weer in elkaar zet moet je eerst de oren uitgloeien anders breken ze af als je ze terug buigt.
Zelf heb ik de klinknagels uitgeboord en een M10 draadeind in gelast.
Daarna oren met zelfborgende moeren er opgedraaid, daarna ze terug gebogen.
Wat ook helpt om ze op te knappen,is ze opkloppen op een aanbeeld, dan komt de voorspanning weer terug(Bolling wordt weer groter) en de auto komt hoger te staan
Maar nu zijn ze vervangen door Parabolen, dat bevalt toch beter onder mijn 88
Groet
geert 88 SIIID
Laatst gewijzigd door Geert 88 SIIID op zo 29 dec 2019, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Achteras demonteren
heb wel de ervaring met houten blokken dat als je echt hard met een voorhamer of zo gaat slaan dat het toch gaat schuiven. werk dan vaak met lapjes dun rubber ertussen.
Liever de auto op iedere hoek een solide as steun eronder! Bij defensie(135 HRSTCIE) 3,5 jaar gedaan. Denk 40 motoren en 40 bakken vervangen, hoeveel flenzen en keerringen = hahaha TS ers tellen alleen hun bier! Het is net als sex, doe het veilig!
Liever de auto op iedere hoek een solide as steun eronder! Bij defensie(135 HRSTCIE) 3,5 jaar gedaan. Denk 40 motoren en 40 bakken vervangen, hoeveel flenzen en keerringen = hahaha TS ers tellen alleen hun bier! Het is net als sex, doe het veilig!
Re: Achteras demonteren
Laatst juist een set hele mooie 8 blads achterveerbladen aangeschaft voor mijn 109.
Ook zo een setje 11 blads voor voor bij Ron B weggehaald.
Ik haal ze nooit uit elkaar maar prik oude schroevedraaiers tussen de bladen. Dan laat ik er blanke tectyl van valvoline van mijn werk tussen lopen .
Als ze er te veel roest tussen hebben zou je ze ook ertussen kunnen stralen. Bij mijn oude originele is er echt de fut eruit!je ziet dat wel hoe dat de shackel staat, als die bijna plat ligt dan weet je genoeg. Heb er ook over gedacht om ze te renoveren maar heb ff gezocht naar goede)iemand die naar parabolen ging.
Parabolen is comfort. Heb die ook onder mijn Ford Transit. Ga je echt buffelen met zware vracht en ben je niet bang van een klapperend kunstgebit en is je schoonmoeder te zwaar achterin dan kan je beter heavy duty van Van Dam nemen!
Ook zo een setje 11 blads voor voor bij Ron B weggehaald.
Ik haal ze nooit uit elkaar maar prik oude schroevedraaiers tussen de bladen. Dan laat ik er blanke tectyl van valvoline van mijn werk tussen lopen .
Als ze er te veel roest tussen hebben zou je ze ook ertussen kunnen stralen. Bij mijn oude originele is er echt de fut eruit!je ziet dat wel hoe dat de shackel staat, als die bijna plat ligt dan weet je genoeg. Heb er ook over gedacht om ze te renoveren maar heb ff gezocht naar goede)iemand die naar parabolen ging.
Parabolen is comfort. Heb die ook onder mijn Ford Transit. Ga je echt buffelen met zware vracht en ben je niet bang van een klapperend kunstgebit en is je schoonmoeder te zwaar achterin dan kan je beter heavy duty van Van Dam nemen!
Re: Achteras demonteren
Ik snap het niet helemaal geloof ik. Behalve dan er kans bestaat op afbreken van de 'oren' als je deze niet eerst uitgloeit?Geert 88 SIIID schreef:Als je de bladveren weer in elkaar zet moet je eerst de oren uitgloeien anders breken ze af als je ze terug buigt.
Zelf heb ik de klinknagels uitgeboord en een M10 draadeind in gelast.
Daarna oren met zelfborgende moeren er opgedraaid, daarna ze terug gebogen.
Wat ook helpt om ze op te knappen,is ze opkloppen op een aanbeeld, dan komt de voorspanning weer terug(Bolling wordt weer groter) en de auto komt hoger te staan
Maar je hebt dus de klinknagels uitgeboord, draadeind erin gelast en bij het opnieuw monteren zelfgemaakte oren met zelfborgende moeren teruggezet?
Ik heb eigenlijk heel gemakkelijk de as en bladveren los kunnen maken. Zelfs de moer in het centrum van de veren lijkt los te willen.
Maar ik las ook ergens op dit forum dat het ook mogelijk is om de afzonderlijke veren uit het pakket te kunnen 'slaan' zonder de beugels om hoeven te buigen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Achteras demonteren
Je bent goed bezig. Gewoon doorgaan met je plan. Die beugels rondom de bladen kun je echt wel open buigen. Heb ik vaak zat gedaan. Van de week heb ik toevallig parabolen uit elkaar gehaald om te schilderen. Daar braken de beugels af omdat ze blijkbaar veel harder zijn. Maar die las ik gewoon weer.
Als je de bladen schoon hebt is Molykote D-321R een mooi smeermiddel. Zit in een spuitbus en is een droog smeermiddel. Ik heb daar een set heavy duty's (8 blads) onder een 109 mee gedaan en die veerde heel soepel. Nu na 100.000 km begint het wat na te laten omdat de roest uiteindelijk er toch tussen komt. Inmiddels heb ik een setje parabolen kunnen kopen en ga die monteren.
Als je de bladen schoon hebt is Molykote D-321R een mooi smeermiddel. Zit in een spuitbus en is een droog smeermiddel. Ik heb daar een set heavy duty's (8 blads) onder een 109 mee gedaan en die veerde heel soepel. Nu na 100.000 km begint het wat na te laten omdat de roest uiteindelijk er toch tussen komt. Inmiddels heb ik een setje parabolen kunnen kopen en ga die monteren.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Re: Achteras demonteren
Dank voor het duwtje in de rug EN de tip voor het droge smeermiddel. Ga ik gewoon lekker door!Wim Janssen schreef:Je bent goed bezig. Gewoon doorgaan met je plan.
Weet je toevallig ook of de bushes in de bladveren dezelfde zijn als die in het chassis?
- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Achteras demonteren
Bij een 88 wel.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Re: Achteras demonteren
Heb in Marokko mijn bladveren laten opkloppen en extra blad er tussen.
Echt vele andere begeleid om dat zelfde te doen tot ik er achter kwam dat dat zich absoluut niet loont
Na twee jaar weer net zo slap als voorheen.
Als je doorgezakte veren weer op spanning wild hebben dan moeten ze uitgegloeid worden, gebogen en weer gehard worden met de exacte temperatuur en dat kan je niet zelf doen.
Al dat werk loont zich ook niet als je de prijs van niewe veren bekijkt.
Sommige oude troep moet je gewoon weggooien
Misschien werkt het wel als je nooit lading in je auto hebt maar daarmee heb ik geen ervaring
rij altijd met max gewicht 
Echt vele andere begeleid om dat zelfde te doen tot ik er achter kwam dat dat zich absoluut niet loont

Na twee jaar weer net zo slap als voorheen.
Als je doorgezakte veren weer op spanning wild hebben dan moeten ze uitgegloeid worden, gebogen en weer gehard worden met de exacte temperatuur en dat kan je niet zelf doen.
Al dat werk loont zich ook niet als je de prijs van niewe veren bekijkt.
Sommige oude troep moet je gewoon weggooien

Misschien werkt het wel als je nooit lading in je auto hebt maar daarmee heb ik geen ervaring


Laatst gewijzigd door Jamaar op ma 30 dec 2019, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Achteras demonteren
Het is misschien verkeerde zuinigheid, maar ik ga het toch gewoon proberen. Het is wel een leuke uitdaging. Maar stel dat de boel inderdaad weer doorzakt, dan is het vervangen van het verenpakket een koud kunstje. Alles is namelijk weer gangbaar en dus gemakkelijk los te krijgen. Ik verwacht helemaal geen zware lading te gaan rijden, want voor het zware werk heb ik nog een 109 staan 

-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Achteras demonteren
Tja, nog maar een maand geleden postte ik deze boodschap toen de (steviger) defensie-veren besproken werden.Jamaar schreef:Heb in Marokko mijn bladveren laten opkloppen en extra blad er tussen.
Echt vele andere begeleid om dat zelfde te doen tot ik er achter kwam dat dat zich absoluut niet loont![]()
Na twee jaar weer net zo slap als voorheen.
Als je doorgezakte veren weer op spanning wild hebben dan moeten ze uitgegloeid worden, gebogen en weer gehard worden met de exacte temperatuur en dat kan je niet zelf doen.
Al dat werk loont zich ook niet als je de prijs van niewe veren bekijkt.
....
Weliswaar uit een andere wereld geleende kennis ... maar ook hier geldt: beter goed geleend als slecht bedacht.
Belangrijke elementen waren:
- Paraboolveren hebben het voordeel boven "gewone" bladveren dat ze lichter
zijn (circa 1/3), soepeler veren en (gerekend tot de voertuigen waarin ze
geplaatst zijn) een "levenslange" gebruiksduur hebben. Daartegenover staat
de hogere kostprijs. Maar voor spoorwagens hebben ze nog een voordeel. Door
hun constructie zijn ze relatief eenvoudig te maken als "2-trapsveer".
Daarbij zijn ze relatief slap bij weinig belasting, en worden ze stijver
vanaf een bepaalde belasting .... .... ....
Qua kosten speelde een belangrijke rol dat veel
spoorwegbedrijven hun eigen verensmederij hebben opgedoekt en zij hun
bestaande ("gewone") veren niet meer zelf kunnen behandelen. Als alles
buiten de deur wordt gekocht is het veel gemakkelijker om een eerlijke
kostprijs te bepalen. .... Bij NS speelde lange tijd (juist) mee dat er werk moest
blijven om de smederij in gebruik te houden.
De traditionele bladveren hebben een duidelijk beperkte levensduur -- mijns inziens een evident nadeel.
En zoals Jamaar zegt: Heb je geen verensmederij om de hoek dan moeten oude bladveren via de hoogovens aan een nieuw leven beginnen.
Bij Parabool-veren speelt dit allemaal niet ... alleen speelt daar dan weer dat je uit het aanbod van parabolen de goede moet vinden, de parabolen met een "eeuwig" leven.
En verder zie je de les dat de ene "bewezen techniek" soms jarenlang niet wordt vervangen door andere (betere) "bewezen techniek" gewoonweg omdat er een hobbel in de weg zit. Zolang ze bij de oude NS-werkplaats een eigen verensmederij hadden - die ze nodig hadden voor het onderhoud van het oude spul, uitbesteden was duur - kwam het nieuwe (betere) niet aan de bak omdat die verensmederij aan het werk gehouden moest worden.
(On)Praktisch-economische redenen kunnen dus de evolutie naar beter heel lang tegenhouden.
Laatst gewijzigd door Marc-my-Words op ma 30 dec 2019, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Achteras demonteren
Ik heb inderdaad dit draadje gelezen in mijn zoektocht. Bedankt voor je overwegingen. Ze snijden zeker hout, maar de 'knieppert' in mij houdt de evolutie toch nog even tegen. Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte van mijn voortgang (maar nog niet de vooruitgang
)

Re: Achteras demonteren
Ik weet niet hoeveel je "kniept" maar kijk eens bij http://www.vandamrhenen.nl/ daar heb ik mijn NOS bladveren gekocht. Ik heb geen aandelen.
Vervang de U-bouten, deze mag je maar 1 keer op spanning zetten. Voor €5 ex BTW per stuk hoef je geen risico te nemen, ook als je de huidige bladveren blijft gebruiken. Neem wel de oude mee om te vergelijken want er zijn diverse lengtes met elk een eigen lengte draad. En dan natuurlijk ook nieuwe borgmoeren.
4 veren, U-bouten en moeren was een behoorlijke uitgave maar flink goedkoper dan parabolen. Bovendien blijft de auto origineel geveerd.
Vervang de U-bouten, deze mag je maar 1 keer op spanning zetten. Voor €5 ex BTW per stuk hoef je geen risico te nemen, ook als je de huidige bladveren blijft gebruiken. Neem wel de oude mee om te vergelijken want er zijn diverse lengtes met elk een eigen lengte draad. En dan natuurlijk ook nieuwe borgmoeren.
4 veren, U-bouten en moeren was een behoorlijke uitgave maar flink goedkoper dan parabolen. Bovendien blijft de auto origineel geveerd.
Re: Achteras demonteren
U bouten maar 1x gebruiken, leuk maar de praktijk wijst anders uit.
De veren onder mijn ambu zijn onnoemelijk maal los geweest en altijd de oude u bouten gebruikt, nooit problemen en zoals eerder gemeld met vol gewicht.
Wel regelmatig gekeken of er geen moer los of afgebroken was, dat is standaard LR controle
Maar goed, toen ik de nieuwe veren bij van Dam gekocht heb, heb ik inderdaad de 40 jaar oude u bouten vervangen voor nieuwe, voor dis prijs was dat ok

De veren onder mijn ambu zijn onnoemelijk maal los geweest en altijd de oude u bouten gebruikt, nooit problemen en zoals eerder gemeld met vol gewicht.

Wel regelmatig gekeken of er geen moer los of afgebroken was, dat is standaard LR controle
Maar goed, toen ik de nieuwe veren bij van Dam gekocht heb, heb ik inderdaad de 40 jaar oude u bouten vervangen voor nieuwe, voor dis prijs was dat ok

Re: Achteras demonteren
De U-bouten zijn voor zover ik begrepen heb gesmeed staal. Niks mis mee en sterk. Maar als je de moeren vast draait, op moment zet, rek je de bouten een beetje op. Het zal een aantal keren goed gaan maar ooit breekt er iets op het moment dat je dat niet wil. 90 kmh op de Autobahn bijvoorbeeld
.
Voor het geld wat die dingen kosten neem ik geen risico. Hetzelfde vind ik van de borgmoeren.

Voor het geld wat die dingen kosten neem ik geen risico. Hetzelfde vind ik van de borgmoeren.
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Achteras demonteren
Nu heb ik iets tegen de Autobahn (behalve die van Kraftwerk) ...Pike schreef:...... 90 kmh op de Autobahn bijvoorbeeld.
Misschien is wel het grootste probleem dat het 2, 3, 4 of 5 of ... keer goed gaat, alleen is er nooit iemand die de tel bijhoudt.Voor het geld wat die dingen kosten neem ik geen risico. Hetzelfde vind ik van de borgmoeren.
Re: Achteras demonteren
En zelfs als er eens een u bout breekt ligt je as nog steeds niet meteen op straat. Maar misschien ben ik de enige die regelmatig de spanning van de moeren daar controleert en zo nodig natrekt. Je kan alles overdrijven en zeggen, doe maar nieuwe want dat wordt voorgeschreven. Ik vertrouw mijn praktijk ervaring.




-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Achteras demonteren
Het zal allemaal wel loslopen (of in dit geval juist wel vast blijven zitten) ... zeker als je zo nu en dan een en ander naloopt.Jamaar schreef:En zelfs als er eens een u bout breekt ligt je as nog steeds niet meteen op straat. Maar misschien ben ik de enige die regelmatig ....... controleert ... ....

Je ziet soms ook anders

Ik reed eens achter een busje (met een Oost-Europees kenteken) en dat busjes reed in kreeftgang van stoplicht naar stoplicht, en zodra er voor het rode licht geremd werd wisselde de kreeftgang van links naar rechts. De achteras hing daar dus eenzijdig los onder.
Zodra er ruimte was het busje maar ingehaald, je kan zo'n brokkenpiloot maar beter achter je laten.
Maar goed, je vraagt je wel af hoe de chauffeur van het busje hiermee kan rijden, en waarom hij dat wil.
Op een bredere vlakke weg gaat het natuurlijk lang goed, maar zelfs als je niet in het hooggebergte rijdt zijn er zo nu en dan "afgronden" en andere krappe situaties, om maar niet te spreken van de onverwachte verkeerssituaties (die laatste heb je zelfs vaker in het verder juist vlakke land).
Re: Achteras demonteren
Die paar nieuwe U-bouten kunnen er wel vanaf
Dus die ga ik zeker bestellen.
Inmiddels heb ik 1 verenpakket los gehad, schoon gemaakt, bussen eruit gedrukt en weer in elkaar gezet. Ik heb de 'oren' gewoon los gebogen en daarna weer vast gedrukt in de bankschroef. Het pakket ziet er in ieder geval een stuk beter uit. Het tweede pakket doe ik morgen even. En dan alleen nog nieuwe bussen bestellen en er weer in drukken!

Inmiddels heb ik 1 verenpakket los gehad, schoon gemaakt, bussen eruit gedrukt en weer in elkaar gezet. Ik heb de 'oren' gewoon los gebogen en daarna weer vast gedrukt in de bankschroef. Het pakket ziet er in ieder geval een stuk beter uit. Het tweede pakket doe ik morgen even. En dan alleen nog nieuwe bussen bestellen en er weer in drukken!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Achteras demonteren
Ja, 't ziet er een stuk beter uit.Pieter K schreef:.... Het pakket ziet er in ieder geval een stuk beter uit. ....
Maarrrr ... die berg roest zegt mij een twee dingen.
+ de verschillende veer-bladen zijn dunner geworden en dus minder stijf
+ de verschillende veer-bladen zijn ruwer geworden
Dit betekent dat je dus meer last van het typische gebrek van bladveren krijgt.
De iets slappere veerwerking zal je niet direct in de weg zitten (zolang je niet tot de max-belading gaat).
Samen met de grotere onderlinge "grip" krijg je evenwel éérst een zeer stugge veer, totdat de onderlinge grip toegeeft en dan de slappere veer.
Mooie nieuwe (of MOS) veren hebben hun originele stijfheid én zijn glad zodat ze bij een klein hobbeltje toch nog steeds aardig aanspreken ... mooi gerenoveerde veren zullen dit niet doen: die willen eerst "moeilijk" aanspreken en daarna geven ze weer "teveel" mee.
Maar goed, mooi schoongemaakt is altijd een stuk beter als met de "originele" roest ertussen.
Re: Achteras demonteren
Dat dunner worden valt wel mee, 1mm staal wordt 1cm roest.
Als ik dit zo inschat dan is de dikste roest plak 4mm dus 0,4mm staal weg.
Daar valt mee te leven

Als ik dit zo inschat dan is de dikste roest plak 4mm dus 0,4mm staal weg.
Daar valt mee te leven


Re: Achteras demonteren
Mooi bergje roest, dat vond ik ook. En hij is in ieder geval 'mooier'. Zwaar beladen zal die niet worden. Hooguit een paar kratten bierJamaar schreef:Dat dunner worden valt wel mee, 1mm staal wordt 1cm roest. Als ik dit zo inschat dan is de dikste roest plak 4mm dus 0,4mm staal weg.

Maar omdat ik getriggered werd door je genoemde mm's roest, moest ik natuurlijk even kijken in de afvalemmer De dikste plak roest haalt de 3mm nog niet. Eerder een dikke 2mm. Ik kan hier wel even mee leven

Bedankt voor jullie reacties en hebben me weer verder op weg geholpen!
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Achteras demonteren
Natuurlijk valt ermee te leven ... maar het is wel een zelf-versterkend aftakelingsproces.Jamaar schreef:Dat dunner worden valt wel mee, 1mm staal wordt 1cm roest.
Als ik dit zo inschat dan is de dikste roest plak 4mm dus 0,4mm staal weg.
Daar valt mee te leven![]()
Met de tijd zakt de veer in, daar doe je niks tegen, dat heb je "zelfs" bij een schroefveer (en andere torsieveren).
Met de tijd verandert de veerkarakteristiek niet zolang de veer niet verandert (afname door roest is dan misschien wel slechts een procenten-kwestie maar het is een verandering)
O ja, uitgloeien, door de vervormingsgrens drukken zijn natuurlijk ook definitieve veranderingen
Waarschijnlijk is het belangrijkste ongemak de onderlinge frictie tussen de veerbladen. Die frictie is nu voorlopig weer min of meer gestandaardiseerd, maar wel met een ruwer - want door roest gevormd - oppervlak. De frictie tussen de veerbladen is sowieso het bladveer-probleem (met als winst dat er een ingebouwde maar ook primitieve, schokdemping in zit). Dat is dan ook het grote verschil tussen de traditionele bladveer en de paraboolveer.
Die paraboolveer roest nauwelijks, niet meer als een schroefveer ... deze veren blijven dus heel lang gelijk werken.
Bovendien - ieder nadeel hep se voordeel - heb je bij parabool- en schroefveer een echte schokbreker nodig.
Een echte schokbreker is zo uitgevoerd dat de eerste veerwerking weinig demping krijgt, precies tegengesteld aan wat een bladveer doet.
Bij een bladveer heb je juist het eerste aanspreek-moment dat je steeds weer voelt.
Blijft staan dat de schoongemaakte veren van Pieter K. er weer heel proper uitzien.
Wellicht, als je dit met nieuwe veren, iedere paar jaar doet heb je lang een heel nette veerwerking, zelfs met traditionele bladveren.
En ... met eenmaal geroeste veren ... zal je de verbetering natuurlijk ook merken (maar het is dan toch meer de verbetering die een kunstheup biedt ten opzichte van een versleten heup).