remmen serie 3

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 17 okt 2018, 19:23

remmen serie 3

Bericht door catch »

van mijn serie 3 heb ik een probleem met de remmen
als ik 1 keer trap trap ik diep en remt ie amper ,de tweede keer trappen,direct erna , remt ie als de beste
wat zou het probleem nu nog wezen?
heb al ontlucht en afgesteld,hoofdrem cilinder is nieuw
109" stawag 1978 diesel
Crazy-G
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 05 okt 2014, 08:42

Re: remmen serie 3

Bericht door Crazy-G »

Met de neus omhoog opnieuw helemaal ontluchten, door de stand van de hoofdremcilinder blijft daar vaak lucht in zitten, ook als je op druk ontlucht, en ook de voorremmen hebben een nogal speciale methode nodig om goed te ontluchten.

Zoek even op het forum en je vind er heel veel over, maar het kan zeker perfect.

Lukt het je zelf niet, dan even naar Ron Bolleboom of zo toe, half uurtje en hij heeft het gepiept voor je.

Gert-Jan.
sjaak109
Berichten: 859
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 19:49
Locatie: wwerf

Re: remmen serie 3

Bericht door sjaak109 »

ontluchten ontluchten ontluchten.
en checken of veertje goed zit, de schoenen goed om gemonteerd, afstelling goed, en of je je hoofdrem cilinder met ontluchten al niet kapot.
(heb ik ook gehad) getrapt hebt. dan trap je met ontluchten te ver en gaat er iets mis met de rubbertjes of zo, (of braampjes weet niet zo vroeg op de zondag morgen)
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding
Jamaar
Berichten: 809
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 10:33

Re: remmen serie 3

Bericht door Jamaar »

Als je de remschoenen verwisseld hebt dan kan je ze nooit goed krijgen, de nokkken ziten dan op de verkeerde plaats.
Ontluchten moet met de remschoenen helemaal op 0 en het gaat het makkelijkste als de remtrommel er af is en een spanband om de schoenen.
Heb zelfs een keer remschoenen gekocht waar het beleg verkeerd geplaats was, heeft mij een dag gekost voor ik door had dat niet ik fout zat maar de fabrikant.
En helaas zijn er ook slechte hoofdrem cylinders in omloop.
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 17 okt 2018, 19:23

Re: remmen serie 3

Bericht door catch »

Jamaar schreef:Als je de remschoenen verwisseld hebt dan kan je ze nooit goed krijgen, de nokkken ziten dan op de verkeerde plaats.
Ontluchten moet met de remschoenen helemaal op 0 en het gaat het makkelijkste als de remtrommel er af is en een spanband om de schoenen.
Heb zelfs een keer remschoenen gekocht waar het beleg verkeerd geplaats was, heeft mij een dag gekost voor ik door had dat niet ik fout zat maar de fabrikant.
En helaas zijn er ook slechte hoofdrem cylinders in omloop.
je bedoelt met '0' dat de remcilinders geheel ingedrukt zijn?
109" stawag 1978 diesel
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: remmen serie 3

Bericht door Marc-my-Words »

Ik heb niks met Series remmen (want een Defender met schijfremmen), maar ik begreep dat je het rem-vloeistof-volume zo klein mogelijk wilde hebben om zo zo vlot mogelijk de lucht te verdringen, daarom dus de truuk met de spanband.

Het lijkt mij een ook logische route daar waar het gaat om kennelijk moeilijke ontluchters.
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 17 okt 2018, 19:23

Re: remmen serie 3

Bericht door catch »

ok die truuk kan ik wel bergrijpen van weinig vloeistof ,ga ik proberen
109" stawag 1978 diesel
Gebruikersavatar
sjeroens
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:45

Re: remmen serie 3

Bericht door sjeroens »

Er bestaan verschillende mogelijkheden.
Druk van boven, vacuüm van onder, Remmen terug stellen en dan spanband of lijmklem erop, remmen opstellen en dan op het laatst terug stellen om de laatste vloeistof/ lucht er uit te halen. klem op slangen die je niet ontlucht etc etc. Bij 2 cilinders voor de bovenkant en onderkant omdraaien (dus dat je vloeistof onder binnenkomt en dat je aan de bovenkant ontlucht. Mijn ervaring is dat het allemaal (niet) werkt.
Eerst rustig vloeistof door laten lopen. Daarna met 2 man voorzichtig oppompen en aan de onderkant de nippel open en dicht draaien.
Zorg dat je de hoofdremcilinder niet helemaal intrapt, dan is de kans op beschadigen van de cupjes aanwezig.
vergeet ook niet (bij een gescheiden remsysteem) de shutlle valve te ontluchten.
Ontlucht van het verste punt naar het punt dichtstbij de hoofdremcylinder.

Doe het rustig aan, laat het gerust een nachtje staan, dan kunnen kleine microluchtbelletjes zich samenvoegen. Ik ben persoonlijk geen voorstander van om retourvloeistof weer terug te kiepen. Remvloeistof zet ik altijd een nacht op de verwarming.
Als je denkt de oplossing te hebben: Ik wil iedereen uitnodigen om hier een 101 te komen ontluchten. Wat eigenlijk een s3 systeem is.
Jeroen
Plaats reactie