koppeling ontkoppeld niet
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 20:15
koppeling ontkoppeld niet
Geachte mede-offroad gebruikers,
Ik heb een series 3 en onlangs mijn sec koppelingcilinder vervangen. Nu ontkoppelt mijn koppeling soms niet meer. Zodra hij eindelijk in zijn versnelling zit, door hem even een duwtje te geven en snel in zn versnelling te zetten, is het meestal weer weg. Soms is het na een ritje, soms is het na een tijdje stilstand. Iemand een idee wat het euvel zou kunnen zijn? Het gebeurt om de ca. 30km een keer.
Mvg,
Leet
Ik heb een series 3 en onlangs mijn sec koppelingcilinder vervangen. Nu ontkoppelt mijn koppeling soms niet meer. Zodra hij eindelijk in zijn versnelling zit, door hem even een duwtje te geven en snel in zn versnelling te zetten, is het meestal weer weg. Soms is het na een ritje, soms is het na een tijdje stilstand. Iemand een idee wat het euvel zou kunnen zijn? Het gebeurt om de ca. 30km een keer.
Mvg,
Leet
Re: koppeling ontkoppeld niet
Heb je hem ontlucht?
Wat gebeurt er als je 2x snel achter elkaar de koppeling intrapt?
Misschien tijd om ook de bovenste cilinder te vervangen.
Wat gebeurt er als je 2x snel achter elkaar de koppeling intrapt?
Misschien tijd om ook de bovenste cilinder te vervangen.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 20:15
Re: koppeling ontkoppeld niet
Hij is inderdaad ontlucht, als ik de koppeling 2keer achter elkaar in trap maakt dat geen verschil. Ook niet heel vaak en heel snel. Denk daardoor zelf eerdat dat mn platen blijven plakken oid.
Die mastercilinder heb ik ook liggen, maar ik zie er zo tegenop om alle popnagels van mn linkerscherm uit te boren haha.
Die mastercilinder heb ik ook liggen, maar ik zie er zo tegenop om alle popnagels van mn linkerscherm uit te boren haha.
Re: koppeling ontkoppeld niet
ik heb ook ooit van alles geprobeerd met hetzelfde probleem.
bleek de moer van de afstel stang bij de mastercilinder los te zijn gegaan.
bleek de moer van de afstel stang bij de mastercilinder los te zijn gegaan.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker


Re: koppeling ontkoppeld niet
Even hoofdremcilinder los maken van de rem-booster dan wel rem-toren, hele rem-toren demonteren (zes boutjes) en je hebt alle ruimte om aan je koppeling cilinder te werken, ook de koppelings-toren kun je demonteren, dan kun je alles op de werkbank doen, is het helemaal een fluitje van een cent.leetpilson schreef:maar ik zie er zo tegenop om alle popnagels van mn linkerscherm uit te boren haha.
Gert-Jan.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 20:15
Re: koppeling ontkoppeld niet
Het is hoe dan ook minder werk dan koppelingsplaten en drukgroep vervangen, dus worth a shot. Al moeten die er ook nog aan gaan geloven want hij loopt lekker te dansen in zn 1.Crazy-G schreef: Even hoofdremcilinder los maken van de rem-booster dan wel rem-toren, hele rem-toren demonteren (zes boutjes) en je hebt alle ruimte om aan je koppeling cilinder te werken, ook de koppelings-toren kun je demonteren, dan kun je alles op de werkbank doen, is het helemaal een fluitje van een cent.
Gert-Jan.
Leet
Re: koppeling ontkoppeld niet
Waarom heb je de slave cylinder vervangen?
Je had al een probleem.
Heb je ook de juiste Slave cylinder, er zijn verschillende op de markt met verschillende uitslagen.
Is de stang die de vork erin duwt wel de juiste, of is hij misschien verkeerd gemonteerd.
Ik zou niet gelijk je platen vervangen als je niet weet wat er aan de hand is.
Platen vervangen is wel een serieus werkje, dan moet je toch je versnellingsbak los halen.
En dat kan altijd nog.
Eerst het probleem zoeken voor je de bak eronder vandaan haalt.
Je had al een probleem.
Heb je ook de juiste Slave cylinder, er zijn verschillende op de markt met verschillende uitslagen.
Is de stang die de vork erin duwt wel de juiste, of is hij misschien verkeerd gemonteerd.
Ik zou niet gelijk je platen vervangen als je niet weet wat er aan de hand is.
Platen vervangen is wel een serieus werkje, dan moet je toch je versnellingsbak los halen.
En dat kan altijd nog.
Eerst het probleem zoeken voor je de bak eronder vandaan haalt.
Rangerover classic 1989 3,5 efi
Rangerover L322 2005 4,2 supercharged
90 1988 300TDi
Serie II 1959
101 FC 1977 3,5 V8
Dagelijkse auto Discovery SDV6 3.0 2015
Rover P6 V8 1970
Daimler souvereign 6 cil 4,2 lt
Alfa Giullia 1967 2.0 lt
Rangerover L322 2005 4,2 supercharged
90 1988 300TDi
Serie II 1959
101 FC 1977 3,5 V8
Dagelijkse auto Discovery SDV6 3.0 2015
Rover P6 V8 1970
Daimler souvereign 6 cil 4,2 lt
Alfa Giullia 1967 2.0 lt
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 20:15
Re: koppeling ontkoppeld niet
Ben,
Ik heb mijn slave cilinder vervangen omdat hij lek was.
De laro die is sinds een maamd of 3 heb, heeft tien jaar stil gestaan en rijdt nu weer bijna dagelijks. Er komen dus nogal wat kleinigheidjes naar boven. Elke rit is weer een nieuwe verrassing.
De slave cilinder is de juiste, zei het van een imitatiemerk.
Hij zal ook goed gemonteerd zitten, want 99% van de tijd ontkoppeld hij wel goed. Ik ga ook niet gelijk mijn platen vervangen na de tip van G, maar verwacht dit toch wel een keer te moeten doen omdat de drukgroep niet helemaal jofel is. Maar zoals ik zelf redeneerde moest het iets als dat zijn, wellicht door lekkende koppelingvloeistof.
Ik kan er nog prima mee rijden, alleen uitparkeren wordt wat lastiger omdat hij gelijk weg rijdt al ik hem start. En fileparkeren was altijd al een leuke bezigheid haha.
Ik heb mijn slave cilinder vervangen omdat hij lek was.
De laro die is sinds een maamd of 3 heb, heeft tien jaar stil gestaan en rijdt nu weer bijna dagelijks. Er komen dus nogal wat kleinigheidjes naar boven. Elke rit is weer een nieuwe verrassing.
De slave cilinder is de juiste, zei het van een imitatiemerk.
Hij zal ook goed gemonteerd zitten, want 99% van de tijd ontkoppeld hij wel goed. Ik ga ook niet gelijk mijn platen vervangen na de tip van G, maar verwacht dit toch wel een keer te moeten doen omdat de drukgroep niet helemaal jofel is. Maar zoals ik zelf redeneerde moest het iets als dat zijn, wellicht door lekkende koppelingvloeistof.
Ik kan er nog prima mee rijden, alleen uitparkeren wordt wat lastiger omdat hij gelijk weg rijdt al ik hem start. En fileparkeren was altijd al een leuke bezigheid haha.
Re: koppeling ontkoppeld niet
Wel eens gedacht aan de koppelvork en de daaraan hangende zaken?
Als je een beetje ruig met het stangetje in de slave cilinder tekeer gaat, kan die ontzet raken in de vork en als het plastic beugeltje dat het stangetje in de vork moet houden al wat jaartjes ervaring heeft, kan die bros worden.
Als het ontstaan is na de wissel van de slave cilinder, zou ik het daarin zoeken (waarschijnlijk kun je het met een klein fel zaklampje wel zien als je de slave cilinder van het bellhouse los hebt en niet bang bent voor een wat ongemakkelijke houding)
Een andere manier is de tunnel uitbouwen en de schakelhandel met behuizing van het bellhouse afhalen. Dan heb je een kijkgat van boven.
succes, Fenna
Als je een beetje ruig met het stangetje in de slave cilinder tekeer gaat, kan die ontzet raken in de vork en als het plastic beugeltje dat het stangetje in de vork moet houden al wat jaartjes ervaring heeft, kan die bros worden.
Als het ontstaan is na de wissel van de slave cilinder, zou ik het daarin zoeken (waarschijnlijk kun je het met een klein fel zaklampje wel zien als je de slave cilinder van het bellhouse los hebt en niet bang bent voor een wat ongemakkelijke houding)
Een andere manier is de tunnel uitbouwen en de schakelhandel met behuizing van het bellhouse afhalen. Dan heb je een kijkgat van boven.
succes, Fenna
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 20:15
Re: koppeling ontkoppeld niet
Zo, enige tijd later.
De 109 staat nu helemaal stil. Koppeling werkt niet meer, dus toch maar aan de slag gegaan.
Eerst de mastercilinder vervangen. Vervolgens de slave cilinder gedemonteerd om te kijken of er toch iets niet lekker zat binnenin. Dat is niet het geval. Het vorkje functioneert nog prima en de pushrod zit goed vast. Ook gaat hij soepel heen en weer, dus ik denk niet dat de ontkoppelvork kapot is. Vervolgens alles weer gemonteerd, van onderuit gevuld en getest. Helaas pindakaas, hij ontkoppelt nog steeds niet. De master cilinder helemaal tot het einde gesteld, voor misschien wat meer slag, maar ook dat mag niet baten. Ik voel wel over de hele slag van de koppeling tegendruk, dus ik heb het vermoeden dat ik wel degelijk tegen mijn diafragmaveer in duw.
Iemand nog suggesties?
De 109 staat nu helemaal stil. Koppeling werkt niet meer, dus toch maar aan de slag gegaan.
Eerst de mastercilinder vervangen. Vervolgens de slave cilinder gedemonteerd om te kijken of er toch iets niet lekker zat binnenin. Dat is niet het geval. Het vorkje functioneert nog prima en de pushrod zit goed vast. Ook gaat hij soepel heen en weer, dus ik denk niet dat de ontkoppelvork kapot is. Vervolgens alles weer gemonteerd, van onderuit gevuld en getest. Helaas pindakaas, hij ontkoppelt nog steeds niet. De master cilinder helemaal tot het einde gesteld, voor misschien wat meer slag, maar ook dat mag niet baten. Ik voel wel over de hele slag van de koppeling tegendruk, dus ik heb het vermoeden dat ik wel degelijk tegen mijn diafragmaveer in duw.
Iemand nog suggesties?
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: koppeling ontkoppelt niet
Een verstopte slang of een slang die onder druk opbolt ?leetpilson schreef:Iemand nog suggesties?
Dan voel je tegendruk ook al zit (eventueel) alles aan het andere eind goed.
Verder kan je bij langere stilstand hebben dat de koppelingsplaten vastplakken.
Plakkende koppelingsplaten kan je loskrijgen door als een woeste met de auto te rijden (alsof je 'm gestolen hebt) en dat dan met ingetrapte koppeling. Het motor-koppel moet dan de verkleving doorbreken.
Laatst gewijzigd door Marc-my-Words op ma 18 dec 2017, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 20:15
Re: koppeling ontkoppeld niet
Marc, Die plakkende platen zijn ook mijn gedachten gepasseerd, maar als ze loskomen zou het toch over moeten zijn? Of kan dat zo plakkerig zijn dat het tijdens het rijden weer vast kleeft?
Ik kreeg namelijk tijdens het rijden pech en ben toen dubbelclutchend naar mijn sleutelruimte gereden.
Ik kreeg namelijk tijdens het rijden pech en ben toen dubbelclutchend naar mijn sleutelruimte gereden.
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: koppeling ontkoppelt niet
Plakkende platen zijn vlgs mij altijd het gevolg van langdurige stilstand, dus dat kan dan hier niet het geval zijn.
Blijft dus over om de overige opties langs te gaan. Ineens stuk past natuurlijk erg goed bij het "door de vork getrapt" scenario.
Ineens een verstopte leiding is weinig aannemelijk.
Blijft dus over om de overige opties langs te gaan. Ineens stuk past natuurlijk erg goed bij het "door de vork getrapt" scenario.
Ineens een verstopte leiding is weinig aannemelijk.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 20:15
Re: koppeling ontkoppeld niet
Opgelost.
Wat ik dus al een beetje vermoedde. Een drukveer uit mn koppelingsplaat was uitgebroken. De veer zat er nog in, maar het gefelste randje waar hij achter geklemd zit was afgebroken en zwierf rond. Af en toe kwam dat tussen de drukgroep waardoor deze niet volledig los kwam. Platen vervangen en hij rijdt weer als een molenpaard.
Wat ik dus al een beetje vermoedde. Een drukveer uit mn koppelingsplaat was uitgebroken. De veer zat er nog in, maar het gefelste randje waar hij achter geklemd zit was afgebroken en zwierf rond. Af en toe kwam dat tussen de drukgroep waardoor deze niet volledig los kwam. Platen vervangen en hij rijdt weer als een molenpaard.