Ik heb last van olielekkage bij de doorwadingsplug, hiervoor ook bij de kleppendekselpakking, inmiddels opgelost. Achter de vulplaat was het droog (dmv een klein gaatje boren gecontroleerd). Iemand een idee hoe ik kan vaststellen dat het de achterste kering is, voordat ik alles voor niets uit elkaar trek?
Alvast bedankt!
Matthias
olielekkage achterzijde td5
Re: olielekkage achterzijde td5
Hallo Matthias,
Vooraf mijn referentie: 2,25D in een SIII 109
Je kunt bij het vliegwielhuis de omgeving van de doorwaad plug eens goed schoonvegen met een doek en dan nog eens de lekkage bekijken nadat de motor gelopen heeft. Dan zie je snel genoeg of het werkelijk uit het vliegwielhuis komt of dat het langs het vliegwielhuis vanuit bv het carter komt. Ook de kleur en geur van de olie kan je veel vertellen. Versnellingsbak olie, motorolie en remvloeistof (koppeling hulp cilinder) hebben elk zo hun eigen geur en kleur die uit de doorwaadplug opening kunnen druppelen.
succes, Fenna
Vooraf mijn referentie: 2,25D in een SIII 109
Je kunt bij het vliegwielhuis de omgeving van de doorwaad plug eens goed schoonvegen met een doek en dan nog eens de lekkage bekijken nadat de motor gelopen heeft. Dan zie je snel genoeg of het werkelijk uit het vliegwielhuis komt of dat het langs het vliegwielhuis vanuit bv het carter komt. Ook de kleur en geur van de olie kan je veel vertellen. Versnellingsbak olie, motorolie en remvloeistof (koppeling hulp cilinder) hebben elk zo hun eigen geur en kleur die uit de doorwaadplug opening kunnen druppelen.
succes, Fenna
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 22:32
Re: olielekkage achterzijde td5
Zeer zelden lekt de achterste keering bij de Td5.
Kleppendekselpakking of retoerpijpje van de vacuempomp ( voor op de dynamo ) en lekkende drukregelaar zijn alle drie lekages die uitkomen op het laagste punt en dat is je doorwaadings gat. olie vormt normaal een plasje tussen het carter en de schets plaat ( dat gaatje heb je al geboord ) Toch kan het een aantal weken duren voor dat het druppen stopt tenzei je de verkeerde kleppendeksel pakking hebt gemonteerd ( grooteEU3 of kleine EU2 halve maan achterzijde )
Ik spuit altijd de motor grondig af na het oplossen van lekages, de meeste klanten melden de eerste week toch nog drupjes olie, maar daarna niks meer.
Vaker komt het voor dat de prisaskeering van de bak lekt, dit kan door dat het toplager versleten is, of omdat de ontluchting van de bak dicht zit. dit is natuurlijk enkel van toepassing bij de handbak Defender en Discovery.
Spuit de motor eens goed af en kijk dan nog eens of de lekkage aanhoud, zorg dat je zeker de juiste klepdeksel pakking hebt gemonteerd, het kan best voor komen dat een oudere EU2 10P motor een jongere pakking nodig heeft omdat b.v. de kop in het verleden eens is vervangen, als dat na 2002-3 is gedaan is het hoogst warschijnlijk dat je de latere EU3 pakking nodig hebt anders blijft de lekkage.
Kleppendekselpakking of retoerpijpje van de vacuempomp ( voor op de dynamo ) en lekkende drukregelaar zijn alle drie lekages die uitkomen op het laagste punt en dat is je doorwaadings gat. olie vormt normaal een plasje tussen het carter en de schets plaat ( dat gaatje heb je al geboord ) Toch kan het een aantal weken duren voor dat het druppen stopt tenzei je de verkeerde kleppendeksel pakking hebt gemonteerd ( grooteEU3 of kleine EU2 halve maan achterzijde )
Ik spuit altijd de motor grondig af na het oplossen van lekages, de meeste klanten melden de eerste week toch nog drupjes olie, maar daarna niks meer.
Vaker komt het voor dat de prisaskeering van de bak lekt, dit kan door dat het toplager versleten is, of omdat de ontluchting van de bak dicht zit. dit is natuurlijk enkel van toepassing bij de handbak Defender en Discovery.
Spuit de motor eens goed af en kijk dan nog eens of de lekkage aanhoud, zorg dat je zeker de juiste klepdeksel pakking hebt gemonteerd, het kan best voor komen dat een oudere EU2 10P motor een jongere pakking nodig heeft omdat b.v. de kop in het verleden eens is vervangen, als dat na 2002-3 is gedaan is het hoogst warschijnlijk dat je de latere EU3 pakking nodig hebt anders blijft de lekkage.
Groetjes, Andrew.
1999 D2 Td5 ( SOLD )
1981 Rangerover classic Td5 ( under construction )
1999 D2 Td5 ( SOLD )
1981 Rangerover classic Td5 ( under construction )
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 10:19
Re: olielekkage achterzijde td5
Bedankt voor de adviezen, zal hem grondig afsluiten en de ontluchting nakijken, is het verstandig om het koppeling/vliegwielhuis te spoelen? Vroeger bij mijn suzuki cross auto deden we dat wel, na een modderput.
Matthias
Matthias
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 22:32
Re: olielekkage achterzijde td5
Spoelen kan wel, maar persoonlijk zou ik het niet doen, ivm. het dubbelmassa vliegwiel, je wilt hier geen zand of water in spuiten.
het is verstandig altijd je doorwadingsplug te plaatsen, er zit nog een afwaterings gaatje dus 100% dicht is het nooit.
het is verstandig altijd je doorwadingsplug te plaatsen, er zit nog een afwaterings gaatje dus 100% dicht is het nooit.
Groetjes, Andrew.
1999 D2 Td5 ( SOLD )
1981 Rangerover classic Td5 ( under construction )
1999 D2 Td5 ( SOLD )
1981 Rangerover classic Td5 ( under construction )