Schuren schuren schuren?
Schuren schuren schuren?
Vanaf heden ga ik een begin maken met het schuren van mij onderdelen.
Maar ik weet nog niet goed hoe ik dat moet aanpakken.
Zelf denk ik aan :
- Schuren met een schuurmachine
- Met de hand schuren
- Staalborstel schuren
- Krabben met verfkrabber
Iemand een idee wat een goede volgorde is ? Of wat wijsheid is ?
Mag tijdrovend zijn als het maar goed resultaat geeft. Andere suggesties of toevoegingen zijn natuurlijk ook welkom.
Alvast bedankt.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Maar ik weet nog niet goed hoe ik dat moet aanpakken.
Zelf denk ik aan :
- Schuren met een schuurmachine
- Met de hand schuren
- Staalborstel schuren
- Krabben met verfkrabber
Iemand een idee wat een goede volgorde is ? Of wat wijsheid is ?
Mag tijdrovend zijn als het maar goed resultaat geeft. Andere suggesties of toevoegingen zijn natuurlijk ook welkom.
Alvast bedankt.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: Schuren schuren schuren?
Martijn,
Het gemak dient de mens.
Als de panelen zo goed als vlak zijn kun je ook afbeitmiddel gebruiken.
Voordelen: het stoft niet, het kost geen kracht, maakt absuluut zuiver schoon, laat het aluminium zitten waar het hoort te zitten en last but not least het is tegenwoordig biologisch afbreekbaar (wij Land Roverraars zijn zuinig op het milieu, ja toch??)
Nadelen: het jeukt aan je handen en is slecht voor je kleren, maar ja, daar is het ook niet voor gemaakt.
succes,
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Het gemak dient de mens.
Als de panelen zo goed als vlak zijn kun je ook afbeitmiddel gebruiken.
Voordelen: het stoft niet, het kost geen kracht, maakt absuluut zuiver schoon, laat het aluminium zitten waar het hoort te zitten en last but not least het is tegenwoordig biologisch afbreekbaar (wij Land Roverraars zijn zuinig op het milieu, ja toch??)
Nadelen: het jeukt aan je handen en is slecht voor je kleren, maar ja, daar is het ook niet voor gemaakt.
succes,
Aad,
Aangezien ik ook nog voor een enorme schuurklus sta wil ik graag weten hoe dat afbijtspul van je heet.
gr
Steven
Aangezien ik ook nog voor een enorme schuurklus sta wil ik graag weten hoe dat afbijtspul van je heet.
gr
Steven
Steven,
Beste Steven,
Afbijtmiddel heet zoals het klinkt en is bij elke doe-het-zelf winkel en verfwinkel te koop.
Het is duurder dan schuurpapier maar werkt veel efficienter, radicaler en scheelt een hoop arbeid (en energie).
Je brengt het met een kwast op, gaat tussendoor een bakkie doen (kan het inwerken), het voila de bladders krullen eraf.
Afvegen als er nog verf onder zit en opnieuw insmeren.
Afwassen met water als je op het blanke metaal zit (water neutraliseerd de werking).
Diepe putten wegwerken met staalplamuur, even bijschuren, etslaag eroverheen en afwerken.
Succes,
Beste Steven,
Afbijtmiddel heet zoals het klinkt en is bij elke doe-het-zelf winkel en verfwinkel te koop.
Het is duurder dan schuurpapier maar werkt veel efficienter, radicaler en scheelt een hoop arbeid (en energie).
Je brengt het met een kwast op, gaat tussendoor een bakkie doen (kan het inwerken), het voila de bladders krullen eraf.
Afvegen als er nog verf onder zit en opnieuw insmeren.
Afwassen met water als je op het blanke metaal zit (water neutraliseerd de werking).
Diepe putten wegwerken met staalplamuur, even bijschuren, etslaag eroverheen en afwerken.
Succes,
hmm
ikzelf ga voor een bandschuurmachine.
geen idee wat voor effekt een afbijtmidel op alu heeft maar op staal is het een ramp, roest gegarandeerd... en dan hoef je niet eens een stukje te vergeten met schoonmaken na gebruik....ik heb ervaring met een nekaf jeep en die weet van coroderen....ook zonder afbijtshit. mijn advies (en wie ben ik?) neem een bandschuurmachine, een paar nieuwe banden en en hoop concentratie en je klus is redelijk snel geklaard, (concentratie , want een bandschuurmachine neemt SNEL veel onderliggend materiaal weg als je niet uitkijkt)
oja... een fles shampoo heb je ook nodig.......
schuur ze
Janzzen
ikzelf ga voor een bandschuurmachine.
geen idee wat voor effekt een afbijtmidel op alu heeft maar op staal is het een ramp, roest gegarandeerd... en dan hoef je niet eens een stukje te vergeten met schoonmaken na gebruik....ik heb ervaring met een nekaf jeep en die weet van coroderen....ook zonder afbijtshit. mijn advies (en wie ben ik?) neem een bandschuurmachine, een paar nieuwe banden en en hoop concentratie en je klus is redelijk snel geklaard, (concentratie , want een bandschuurmachine neemt SNEL veel onderliggend materiaal weg als je niet uitkijkt)
oja... een fles shampoo heb je ook nodig.......
schuur ze
Janzzen
Je vergeet het kratje bier om het stof weg te spoelen.
Ik zou voorzichtig zijn met het gebruiken van verfkrabbers en bandschuurmachines. Je komt waarschijnlijk maar weinig echt vlakke plaatdelen tegen en daardoor maken krabbers nogal snel diepe krassen en een bandschuurmachine lijkt mij veel te heftig op 30 jaar oud aluminium.
Ik denk dat het idee van Aad Koene vlot werkt en zeker handig is in hoekjes en randjes, voor de rest een hete stoomcleaner en schuurpapier.
Groet,
Marco, mda@wxs.nl
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71
Ik denk dat het idee van Aad Koene vlot werkt en zeker handig is in hoekjes en randjes, voor de rest een hete stoomcleaner en schuurpapier.
Groet,
Marco, mda@wxs.nl
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71
Tip van flip:
insmeren met afbijt en dan afdekken met aluminium folie.
Mijn dak zaten 7 lagen verf op en die waren er met twee keer smeren en afdekken af.
Door het afdekken werkt de afbijt langer door.
insmeren met afbijt en dan afdekken met aluminium folie.
Mijn dak zaten 7 lagen verf op en die waren er met twee keer smeren en afdekken af.
Door het afdekken werkt de afbijt langer door.
hooguit vergeten te vermelden.....
de praktijk wijst anders uit
Hips....
JanzzenAad Koene schreef:
>
> Je vergeet het kratje bier om het stof weg te spoelen.
>
> Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
de praktijk wijst anders uit
Hips....
JanzzenAad Koene schreef:
>
> Je vergeet het kratje bier om het stof weg te spoelen.
>
> Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Pannenspons met zand,
Mooi schuurwerk en daarna in de blanke lak
Krijg je een soort dompraider van
jan
Mooi schuurwerk en daarna in de blanke lak
Krijg je een soort dompraider van
jan
Wees niet bang voor corrosie.. Als aluminium bloot komt te staan aan lucht (ofwel zuurstof), dan vormt er vrijwel direkt een oxide huid die het aluminium hermetisch afsluit, in tegenstelling tot staal, dat gewoon wegrot zonder bescherming van de elementen. Nou wil ik niet zeggen dat alu hierdoor onaangetast wordt(iedereen kent de bekende bloemkolen), maar is zeker veel minder gevoelig. Aluminium is veel gevoeliger voor potentiaal verschillen tussen alu en andere metaal soorten. Met een geleider (water met bagger) gaat het nog harder achteruit. Dus goede beschermlagen van verf (of kunststof) tussen staal en alu.
Bovendien, al vreet het afbijt in de aluminium, wat me erg sterk lijkt, dan hecht de verf alleen maar beter.. Je doet namelijk min of meer hetzelfde als je aluminium anodiseert (zij het dat je dan hoogspanning en kokend zuurbaden nodig hebt) als voorbereiding om te lijmen in de luchtvaart industrie. Je creert dan microscopische porien waar de verf/lijm in trekt. Een soort van wortel schieten. Maar om nou je achterbak in een bad accuzuur te gooien lijkt me iets teveel van het goede, nietwaar?
Hmm.. Ik dwaal af, geloof ik.. Kortom: Afbijt is goed!
Bovendien, al vreet het afbijt in de aluminium, wat me erg sterk lijkt, dan hecht de verf alleen maar beter.. Je doet namelijk min of meer hetzelfde als je aluminium anodiseert (zij het dat je dan hoogspanning en kokend zuurbaden nodig hebt) als voorbereiding om te lijmen in de luchtvaart industrie. Je creert dan microscopische porien waar de verf/lijm in trekt. Een soort van wortel schieten. Maar om nou je achterbak in een bad accuzuur te gooien lijkt me iets teveel van het goede, nietwaar?
Hmm.. Ik dwaal af, geloof ik.. Kortom: Afbijt is goed!
Ja ja, Aad, bijschuren................Dat is nog nooit iemand gelukt. Bijknippen, bijvijlen, opschuren........ Alleen licht afschuren, anders kun je er gelijk dure primers op gaan spuiten. Het is en blijft aluminium, mooi spul, maar er komt wat meer bij kijken.
Of het moet niet uitmaken of het uiteindelijke resultaat er een klein beetje uitziet.
Groet.
Of het moet niet uitmaken of het uiteindelijke resultaat er een klein beetje uitziet.
Groet.
Re: Schuren? Excentrisch!!
Ik wil nog een anternatief voorstellen: een goede excentrische schuurmachine. Deze zijn veel geschikter voor niet vlakke delen dan een bandschuurmachine, en vreten ook veel minder in dan een bandschuurmachine. Een goede excentrische schuurmaschine (vb Metabo) kan zowel fijn afwerken (kleine schuuruitslag en fijne korrel) als veel afnemen (grote uitslag en grove korrel). Met stofafzuiging kun je ook nog meer genieten van dat kratje bier....
Ik ga mijn ex-mariniers 110 een ander kleurtje geven, laat alle oude lagen zitten (ze zitten goed vast) zodat ze een prima ondergrond zijn voor de nieuwe kleur, als je hem helemaal kaal haalt, moet je er ook eerst primer e.d. op doen.
gr. Chris
Ik ga mijn ex-mariniers 110 een ander kleurtje geven, laat alle oude lagen zitten (ze zitten goed vast) zodat ze een prima ondergrond zijn voor de nieuwe kleur, als je hem helemaal kaal haalt, moet je er ook eerst primer e.d. op doen.
gr. Chris
Re: Schuren? Excentrisch!!
Hi,
Inderdaad werkt gewoon afbijtmiddel perfect. Zeker op plaatsen waar je moeilijk tot niet met je schuurpapiertje bij kunt komen.
Ik heb mijn hele 109 ambulance hiermee gedaan, en het gaat perfect (was wel een fucking hoop potten verder).
Na het afbijtmiddel nog effe met licht schuurpapier erover en gaan met die roller.
Ray
Inderdaad werkt gewoon afbijtmiddel perfect. Zeker op plaatsen waar je moeilijk tot niet met je schuurpapiertje bij kunt komen.
Ik heb mijn hele 109 ambulance hiermee gedaan, en het gaat perfect (was wel een fucking hoop potten verder).
Na het afbijtmiddel nog effe met licht schuurpapier erover en gaan met die roller.
Ray