5x gelagerd blok

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Paul Soogelee

5x gelagerd blok

Bericht door Paul Soogelee »

Hallo, ik volg dit forum al een tijdje en heb nu zelf enkele vragen. ik ben van plan om binnenkort een series 3 uit 1980 te gaan bekijken. Het is een diesel die pas 78000 km heeft gelopen, en daarom denk ik dat het niet de originele motor is. Hoe wee ik nu of het een 5x gelagerde diesel is of een 3x gelagerde? Ik heb namelijk gehoord dat de 5x gelagerde betrouwbaarder was. is dit waar?

B.v.d. Paul Soogelee, toekomstig LaRo-eigenaar
louis

Re: 5x gelagerd blok

Bericht door louis »

Paul, Een vijf maal gelagerd blok is inderdaad betrouwbaarder dan een drie maal, doordat de krukas-torsiekrachten door twee lagers meer worden afgesteund. De motor loopt ook hoorbaar rustiger. In de praktijk zal een vijfmaal gelagerd blok ook langer mee moeten gaan. Uiterlijk ziet een vijf maal gelagerd blok er ook anders uit dan een twee maal, er zitten verstevigingsribben kruislings over het blok in de gietmal gemaakt, dit is m.n. goed zichtbaar boven de carterpanbouten.
Ook het motornr hoger dan 36600001A geeft aan dat het een vijf maal gelagerd blok betreft.
Groeten Louis
Jan

Re: 5x gelagerd blok

Bericht door Jan »

Beste Paul,

Klik in het prikbord op zoeken.
In het vakje zoeken vul je het woord "gelagerd" in.
Vervolgens kies je de optie "alles" zoeken.
Hierna klik je op zoeken en je vindt de informatie die je zoekt.

Groeten,

Jan
Bowy

Re: 5x gelagerd blok

Bericht door Bowy »

Hoi Paul ,

Kijk eens op

[www.turner-engineering.co.uk]

en dan onder products, dan onder stripped engines. Hieronderaan zijn kleine plaatjes te vinden van 3 en 5 x gelagerde blokken, als je erop klikt worden ze grote en is het meteen duidelijk wat het verschil is in uiterlijk! (er zit volgens mij geen verschil in uiterlijk van het onderblok van een diesel en benzine....)

Groet Bowy

en succes met de aankoop!
Dennis

Re: 5x gelagerd blok

Bericht door Dennis »

Ter aanvulling: een 5 bearing is (mits orgineel) terracotta gespoten, en heeft een demper achter de krukas poelie.

Dennis B
theo

Re: 5x gelagerd blok

Bericht door theo »

even iets anders.
ik zou liever een kopen van 1979 want alle diesels van VOOR 1980 hoeven GEEN roettest te doen. die van 1980 dus wel....
niet dat zo'n motor daar niet tegen kan hoor,meestal geen enkel probleem maar ik ben blij dat die van mij (1977) het niet hoeft, want als je hoort hoe dat tekeer gaat! 4 x 5 seconden volgas. brrrrr....en het bepaart je bij elke apk keuring ook nog eens 30 euro of zo

als het een mooie wagen is zou ik het hierom trouwens ook niet over laten gaan.
Ik heb trouwens geen idee welke blokken 3 of 5 x gelagerd zijn.
maar ik ga nu wel even het motornummer bekijken wat Louis zei.

groetjes, Theo
Jeroen

Re: 5x gelagerd blok

Bericht door Jeroen »

Volgens mij heb ik ooit eens vernomen dat de militaire blokken 5x gelagerd zijn en de civiele blokken 3x.Kan iemand dit misschien bevestigen of juist ontkennen?
Jan F.

Re: 5x gelagerd blok

Bericht door Jan F. »

Ik heb juist vernomen dat dit precies andersom was i.v.m. het universeel houden van de blokken van defensie zouden deze allen drie maal gelagerd zijn. Daardoor hebben de blokken in ex-leger wagens allen weinig kilometers, ze werden regelmatig gewisseld.
Als ik dit mis heb hoor ik het graag, ik wil nu eigenlijk het exacte verhaal ook weten.

Groet, Jan
Bowy

Re: 5x gelagerd blok

Bericht door Bowy »

Nee dit klopt niet. Militaire blokken zijn meestal net als civiele 3 x gelagerd.

Groet Bowy
theo

Re: 5x gelagerd blok

Bericht door theo »

Rest ons niets anders dan het carter te verwijden en KIJKEN!
Ach zolang ie nog zo mooi loopt als nu hoef ik het eigenlijk niet eens zo nodig te weten of ie 3 of 5 maal gelagerd is.Heb trouwens in een origineel landrover prospect van 1982/83 modellen serie 3 gelezen en daar hadden ze het over ,ik citeer:
5 MAAL GELAGERDE MOTOREN.De recente ontwikkelingen van de 2¼ liter motoren hebben een soepeler loop en een
verminderd geluidsniveau als resultaat.
Dit stond dus in een origineel prospect van 1982 dus het lijkt mij dan waarschijnlijk dat die 5 maal gelagerde motoren ook zo'n beetje in die jaren op de markt gekomen zijn.

Ik hoorde in het begin allerlei horror verhalen over de diesel blokken maar heb nu 10000 km gereden met de ex leger 109 en hij loopt erg mooi.
we zien wel.......

groeten, theo
louis

Re: 5x gelagerd blok

Bericht door louis »

Een vijf maal gelagerd blok ziet er echt duidelijk "anders" uit. Verwarring is echt uitgesloten!! Zie motornummer en uiterlijk Louis
The Dude

Re: 5x gelagerd blok

Bericht door The Dude »

Wil er ook nog wat aan toevoegen.
Informatiebron is een handelaar hier in de buurt.
Groene blokken zijn standaard 3 x gelagerd.
Andere kleur (weet de kleur niet meer) zijn 5 x gelagerd.
Landy's die volledig gefixed zijn willen nog wel eens eruit komen met een 5x gelagerd blok. Maar de meeste zijn 3x.

Groet,

Martijn
[landrover.mine.nu]
theo

Re: 5x gelagerd blok

Bericht door theo »

louis,

heb even gekeken en vond nr 89500077 op het blok.
geen kruislingse verstevigingsribben gezien dus zal't wel een 3 x gelagerd blok zijn.

met vriendelijke groet,
theo
louis

Re: 5x gelagerd blok

Bericht door louis »

Theo,
Dit nr 89500077 is duidelijk dus een 3x gelagerd blok. Mijn 3x blok heeft nr 89500024 en is een 3x gelagerd blok. Op de zelfde dag of week gemaakt dus.
Mijn nog te reviseren 5x gelagerd blok heeft nr 36605163 en ziet er "anders" uit.
Groeten Louis
theo

Re: 5x gelagerd blok bedankt voor de info

Bericht door theo »

hoi louis!

bedankt voor de info!
nu weet ik het in ieder geval zeker.

groetjes, theo
Dennis

Re: 5x gelagerd blok

Bericht door Dennis »

Herhaling:
De 5 bearing blokken zijn terracotta (bloempotjes kleur) gespoten, kwamen omstreeks 1980 in de series, en hebben ook een blauwe maandag in de 90/110 gezeten (hierna kwam de 2,5 liter N/A en de 2,5 TD).
Ook zit er een demper tussen de krukas, en z'n poelie.

Dennis B
Plaats reactie