defender versnellingsbak in series (IIA)?
defender versnellingsbak in series (IIA)?
Iemand ervaring met het eventueel inbouwen van een 5bak van een defender in een serieIIA? veel of weinig moeite? veel of matige kosten? Rijeigenschappen wellicht heel misschien? Of uberhaupt niet mogelijk (zit ik nu te vloeken in de kerk? haha)
THANX,
Bart
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
Hoi Bart
Een defender bak is constant 4 wiel aangedreven.... Ik heb begrepen dat dit problemen kan opleveren met je vooras.....
Volgens mij is de aansluiting gelijk (tussen de motor en bak) .
Zoek eens op www.landroverenthusiast.com ik weet zeker dat ik daar een keer dezelfde vraag op het forum heb gezien!
Groet Bowy
ps laat even weten hoe het uitpakt! Ik heb misschien in de toekomst ook interesse!
Een defender bak is constant 4 wiel aangedreven.... Ik heb begrepen dat dit problemen kan opleveren met je vooras.....
Volgens mij is de aansluiting gelijk (tussen de motor en bak) .
Zoek eens op www.landroverenthusiast.com ik weet zeker dat ik daar een keer dezelfde vraag op het forum heb gezien!
Groet Bowy
ps laat even weten hoe het uitpakt! Ik heb misschien in de toekomst ook interesse!
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
Een defender bak heeft inderdaad geen inschakelbare 4x4 maar een constante 4x4. Dit zou op zich geen probleem hoeven zijn omdat er in de defender bak een diff zit ipv een starre verbinding zoals in je sIIa. Wat echter wel volledig anders is zijn de overbreng verhoudingen van de bak tov je oude bak. Defenders zijn uitgerust met veel zwaardere motoren waardoor lagere toeren draaien gemakkelijker gaat. Dit geldt echter niet voor een sIIa. Inderdaad, als Bowy zegt, kan je vooras er ook absoluut niet tegen om constant mee te draaien. De oplossing zou zijn een andere moter, andere aandrijfassen (want die passen niet op een defender bak) en een andere vooras... (nog buiten het feit dat ik niet weet of een defender bak in een sIIa past...).
Hele andere optie is een defender te kopen...
Hele andere optie is een defender te kopen...
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
of een overdrive op je huidige bak zetten, heb je in ieder geval een lager toerental beter verbruik en misschien zelfs wel een beetje winst op je topsnelheid.
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
Johan / Bowy,
waarom mag een vooras niet altijd meedraaien? (er vanuitgaande dat er een dif in zo'n bak zit)
als ik geen vrijloopnaven had zou mijn vooras ook altijd meedraaien. welliswaar niet aangedreven maar hij draait net zo snel als alle andere assen.
Yuri
SIII 109D
waarom mag een vooras niet altijd meedraaien? (er vanuitgaande dat er een dif in zo'n bak zit)
als ik geen vrijloopnaven had zou mijn vooras ook altijd meedraaien. welliswaar niet aangedreven maar hij draait net zo snel als alle andere assen.
Yuri
SIII 109D
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
Is een kwestie van levensduur. De kruiskoppeling verslijten sneller onder belasting. Nu heb ik geen idee hoeveel sneller, dus volgens mij is het niet zo'n bezwaar om een continue aangedreven vooras te hebben als jij er geen bezwaar tegen hebt om af en toe een kruisje uit wisselen. De frequentie hiervan kan best eens meevallen, want je blijft toch bij de oude niet echt beresterke motor dus valt de belasting ook wel mee.
Blijft de vraag waarom???nou ja, waarom eigenlijk ook niet..., een mens moet toch wat te klooien houden
Succes, Wilberth
Blijft de vraag waarom???nou ja, waarom eigenlijk ook niet..., een mens moet toch wat te klooien houden

Succes, Wilberth
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
Ter aanvulling:
Hou er ook rekening mee dat het niet alleen de kruisjes in je aandrijfas zijn maar ook die van je steekassen.....
Groet Bowy
Hou er ook rekening mee dat het niet alleen de kruisjes in je aandrijfas zijn maar ook die van je steekassen.....
Groet Bowy
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
Uiteraard is alles mogelijk een 5 bak heeft permanente 4wd houdt in dat je een stage1 vooras nodig heb andere oplossingen 5bak van santana zelfde bak maar met inschakelbare 4wd (vraag eens bij ti consul ), een overdrive of als laatste difs van een range rover (deze hebben een hogere gearing)
even aan de aandelen denkend,
Ron, ja de ron uit Berkel en Roderijs bouwt dit soort dingen al jaren in en uit elkaar
met je vragen wil hij je best wel helpen.
groetjes TheoKnutselBart schreef:
>
>
> Iemand ervaring met het eventueel inbouwen van een 5bak van
> een defender in een serieIIA? veel of weinig moeite? veel of
> matige kosten? Rijeigenschappen wellicht heel misschien? Of
> uberhaupt niet mogelijk (zit ik nu te vloeken in de kerk? haha)
>
> THANX,
>
> Bart
even aan de aandelen denkend,
Ron, ja de ron uit Berkel en Roderijs bouwt dit soort dingen al jaren in en uit elkaar
met je vragen wil hij je best wel helpen.
groetjes TheoKnutselBart schreef:
>
>
> Iemand ervaring met het eventueel inbouwen van een 5bak van
> een defender in een serieIIA? veel of weinig moeite? veel of
> matige kosten? Rijeigenschappen wellicht heel misschien? Of
> uberhaupt niet mogelijk (zit ik nu te vloeken in de kerk? haha)
>
> THANX,
>
> Bart
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
>>Ha geweldig heren, dit soort info had ik op gehoopt. Voor continue aangedreven moet je eigenlijk homokineten hebben inderdaad. Ik zag staan "waarom eigenlijk", nou , het komt omdat ik in mijn zelf net gerestaureerde 7persoons belastingvrije series wil blijven rijden (I love blauwe platen, en niet eens louter vanwege de belasting). Er ligt al een gereviseerde 5gelagerde 2.25sIII motor in, maar de bak lekt nog (teveel). Nu kan mijn vriendin niet zo goed overweg met de niet gesynchroniseerde versnellingen en mag het verbruik van 1:4 van mij op zich ook wel iets beter. Dus dacht ik als ie er toch onderuit moet gaat er ook een gesynchroniseerde bak onder terug, liefst met een extra versnellinkje. En dan beland je al snel in dit soort overwegingen. Ik ga natuurlijk niet mijn hele aandrijftrein vervangen, dan kun je inderdaad beter meteen een Defender kopen. Als het met wat betrekkelijk eenvoudige aanpassingen te realiseren was had ik het gedaan, zo te horen gaat dat niet lukken. SIII-bak met losse overdrive dan maar?
Garoet en THANKX voor alle ideen tot nu toe (maar ga gerust nog even door,)
KnutselBart
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
Hoi Bart
Een series III bak met overdrive lijkt mij dan de beste oplossing of zonder overdrive met RR diffs.....
Trouwens interessant die kenteken kwestie.. Ik zou nl graag een defender willen maar die vindt ik onbetaalbaar. Dat zou voor mij een reden zijn om wel de hele aandrijflijn in de toekomst te vervangen of gewoon mijn carroserie op een 90 zetten en het chassis nummer "oppoetsen"
Nou ja voorlopig nog maar niet!
Groet Bowy
Een series III bak met overdrive lijkt mij dan de beste oplossing of zonder overdrive met RR diffs.....
Trouwens interessant die kenteken kwestie.. Ik zou nl graag een defender willen maar die vindt ik onbetaalbaar. Dat zou voor mij een reden zijn om wel de hele aandrijflijn in de toekomst te vervangen of gewoon mijn carroserie op een 90 zetten en het chassis nummer "oppoetsen"
Nou ja voorlopig nog maar niet!
Groet Bowy
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
Beste Knutsel Bart,
De laatste Series IIa (zoals ook die van mij) en de Series III hebben een volledig gesynchroniseerde 4-bak.
In combinatie met een Fairly overdrive is het goed te doen.
De top van mijn Series IIa ligt rond de 75 mijl ( +/- 120 km) met een Fairly overdive.
Het voordeel is dat je de trekkracht in de lagere versnellingen blijft houden wat weer gunstig is voor het brandstofverbruik.
De 2,25 ltr motor is sterk in de lage toeren, dus weinig gas geven en sneller naar een hogere versnelling gaan kan veel brandstof besparen, zeker als je ook nog gebruik kan maken van een overdrive.
Het allergrootste voordeel is dat het gewoon allemaal past.
Even nog voor de records: als de 4 wielaandrijving van Series is uitgeschakeld wordt alleen de achteras aangedreven en draait de vooras niet mee!
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
De laatste Series IIa (zoals ook die van mij) en de Series III hebben een volledig gesynchroniseerde 4-bak.
In combinatie met een Fairly overdrive is het goed te doen.
De top van mijn Series IIa ligt rond de 75 mijl ( +/- 120 km) met een Fairly overdive.
Het voordeel is dat je de trekkracht in de lagere versnellingen blijft houden wat weer gunstig is voor het brandstofverbruik.
De 2,25 ltr motor is sterk in de lage toeren, dus weinig gas geven en sneller naar een hogere versnelling gaan kan veel brandstof besparen, zeker als je ook nog gebruik kan maken van een overdrive.
Het allergrootste voordeel is dat het gewoon allemaal past.
Even nog voor de records: als de 4 wielaandrijving van Series is uitgeschakeld wordt alleen de achteras aangedreven en draait de vooras niet mee!
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
Beste Aad,
Laatste opmerking ben ik het niet mee eens, as wordt aangedreven door de wielen en draait wel degelijk mee. Vandaar die vrijloop naven optie.
Groet, Jan
Laatste opmerking ben ik het niet mee eens, as wordt aangedreven door de wielen en draait wel degelijk mee. Vandaar die vrijloop naven optie.
Groet, Jan
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
Zowiezo ben ik het er niet mee eens dat het niet geod is voor de vooras dat het continue wordt aangedreven: Aandrijf as is dezelfde ( op de lengte na dan mischien), de Diff is dezelfde dus.... waar hebben we het dan over?
Een defender bak lijkt mij (als het echt past) een goed alternatief, de overdrives die je tegen woordig koopt zijn gaar of NIET te betalen. Een nieuwe zijn al wel weer te koop. Bij Auto rega in Ede kan je z'n overdrive voor op de series bak kopen.(ook erg veel geld trouwens) En continue 4x4 is toch wel wat voor te zeggen (ook voor op de weg) een probleempje zie ik mischien in de diff-lock, hoe zou je die dan moeten bedienen?
MvG,
Pierre Rikkers
Een defender bak lijkt mij (als het echt past) een goed alternatief, de overdrives die je tegen woordig koopt zijn gaar of NIET te betalen. Een nieuwe zijn al wel weer te koop. Bij Auto rega in Ede kan je z'n overdrive voor op de series bak kopen.(ook erg veel geld trouwens) En continue 4x4 is toch wel wat voor te zeggen (ook voor op de weg) een probleempje zie ik mischien in de diff-lock, hoe zou je die dan moeten bedienen?
MvG,
Pierre Rikkers
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
Jan,
Ben ik helemaal met je eens, heel opmerkzaam.
Met mijn opmerking bedoelde ik echter dat deze niet door de motor wordt aangedreven.
Met Freewheel hubs kan je de ontkoppeling inderdaad nog verder doorvoeren.
Het is echter wel verstandig in die situatie om eens in de zoveel tijd de as wel even te laten draaien om hem gesmeerd te houden.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Ben ik helemaal met je eens, heel opmerkzaam.
Met mijn opmerking bedoelde ik echter dat deze niet door de motor wordt aangedreven.
Met Freewheel hubs kan je de ontkoppeling inderdaad nog verder doorvoeren.
Het is echter wel verstandig in die situatie om eens in de zoveel tijd de as wel even te laten draaien om hem gesmeerd te houden.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
Je kunt met een simpele confersieplaat natuurlijk ook een vijfbak (lt77/R380) aan een serie II tussenbak koppelen. In amirica zit een bedrijf dat dit al jaren doet, dus het kan. Heb je je vijfde "overdrive" versnelling op de zelfde as als de andere vier, en blijft de aandrijving verder standaard. Houd er wel rekening mee dat de bak 10 cm langer is en je tussenbak naar achter verhuist.
Anton
Anton
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
De makkelijkste oplossing is misschien om alleen de hoofdbak (LT77) te gebruiken.
daarachter hang je je eigen tussenbak, je homokoneten blijven heel en je hebt je 5e versnelling.
gr Eric
daarachter hang je je eigen tussenbak, je homokoneten blijven heel en je hebt je 5e versnelling.
gr Eric
Re: defndr versnbak bedankt allemaal
Okee, bedankt voor alle reacties, ik heb stof tot nadenken genoeg geloof ik! Mooi medium, dit prikbord!
Gaaaroet,
Bart
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
Heren,
Op zich een goed idee. Ik ben het namelijk ook van plan en ben mij aan het orienteren of het past en wat het kost.
T.a.v eerdere opmerkingen:
De eerste Defenders hadden een 2.25 blok en een vijfbak. Deze bak was afkomstig van Santana, die dit al eerder heeft toegepast in hun Serie IV model (geupgrade serie III).
In mijn beleving moet het mogelijk zijn om alleen de versnellingsbak te vervangen door een vroege Defender/Santana bak en de rest te laten zitten. Ik weet alleen het type van de versnellingsbak niet en het vliegwielhuis direct past. Misschien weet iemand de code van de Defender versnellingsbak in de periode 1984 - 1986.
NB In de Engelse advertenties zie je vaak Serie LR te koop met een vijfbakconversie.
Op zich een goed idee. Ik ben het namelijk ook van plan en ben mij aan het orienteren of het past en wat het kost.
T.a.v eerdere opmerkingen:
De eerste Defenders hadden een 2.25 blok en een vijfbak. Deze bak was afkomstig van Santana, die dit al eerder heeft toegepast in hun Serie IV model (geupgrade serie III).
In mijn beleving moet het mogelijk zijn om alleen de versnellingsbak te vervangen door een vroege Defender/Santana bak en de rest te laten zitten. Ik weet alleen het type van de versnellingsbak niet en het vliegwielhuis direct past. Misschien weet iemand de code van de Defender versnellingsbak in de periode 1984 - 1986.
NB In de Engelse advertenties zie je vaak Serie LR te koop met een vijfbakconversie.
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
hallo,
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een oplossing om het relatief hoge toerental te verlagen op kruissnelheid (ik rij trouwens meestal zo'n 80 a 85) in de vorm van een defender 5bak of een overdrive unit voor op m'n S3 109 diesel ex leger.Het liefst heb ik gewoon een overdrive omdat dat natuurlijk simpeler is al een complete 5 bak te monteren, maar heb geen idee wie deze nog leveren kan.
Het lijkt er echt op dat je ze met een lantaarntje(zeg maar liever een flinke bouwlamp) moet zoeken.
Iemand enig idee welk bedrijf ik benaderen kan hiervoor?
Misschien dat jij een adres heb van die firma auto rega in ede,pierre ?
heb trouwens wel gegevens gevonden mbt te overbrenging van een fairy overdrive, deze is 0,78:1
dus: even rekenen....
normaal: 4e versnelling is 1:1
tussenbak in hoog is 1,15:1
diffs zijn 4,7:1
dus bij 3000 rpm(=50 omwentelingen per seconde)hoe hard rijdt mijn landrover dan?
makkelijk reken tabelletje voor iedereen die eens wil uitrekenen hoeveel toeren zijn landrover bij een bepaalde snelheid draait volgt nu.
50 (verhoudings getal bij 3000 rpm) delen door 1 (4e versnelling) = 50
50 delen door 1,15(tussenbak in hoge gearing) = 43,47826
43.47826 delen door 4,7(acheras overbrenging) = 9,25069
9,25069 vermenigvuldigen met 3.6(vast verhoudings getal) =33,3
33,3 vermenigvuldigen met de afloopomtrek van de banden in meters,bij 205r16 is dat 2,245 meter = 74,7585 KM/H bij 3000 rpm!
wat is nu het beroemde v1000 getal? wel, 3000 delen door 74,7585 geeft: 40,13
dus; rijdt u 85 dan is dat 85 vermenigvuldigen met het v1000 getal van 40,13 geeft dat 3411 rmp (toeren)
met overdrive vermenigvuldig je de uitkomst van bovenstaande berekening met 0,78(fairy) en je komt op 2660 rpm bij dezelfde snelheid van 85! scheelt dus wel mooi 751 toeren!
kort: normaal. 50:1 :1,15 :4,7 x3,6 x2,245 voor 205x16=74,75
3000 :74,75= 40,13(dit is het v1000getal)
dus 100 km/h = 100 x 40,12 = 4012 toeren
met overdrive:50:1 :0,78 :1,15 :4,7 x3,6 x2,245= 95,85
3000 :95,85 = 31,30(dit is het v1000getal)
dus 100km/h= 100x31,30= 3130 toeren
afloopomtrek voor:205 r 16= ± 2,245 meter
:7,50 X16 = ± 2,470 meter
:235x85x16 = ± 2,480 meter
vul dus bij het berekenen de juist afloop omtrek in het rekensommetje. hoe hoger de band hoe meer snelheid per omwenteling. ik zit dus zelf met mijn lage 205 ers erg ongunstig.
ik hoop dat ik jullie enigzins van dienst kon zijn met deze vrij moeilijk uitziende reken som.. maar als je even een rekenmachientje pakt val het heel erg mee.
groetjes,theo
KnutselBart schreef:
>
>
> Iemand ervaring met het eventueel inbouwen van een 5bak van
> een defender in een serieIIA? veel of weinig moeite? veel of
> matige kosten? Rijeigenschappen wellicht heel misschien? Of
> uberhaupt niet mogelijk (zit ik nu te vloeken in de kerk? haha)
>
> THANX,
>
> Bart
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een oplossing om het relatief hoge toerental te verlagen op kruissnelheid (ik rij trouwens meestal zo'n 80 a 85) in de vorm van een defender 5bak of een overdrive unit voor op m'n S3 109 diesel ex leger.Het liefst heb ik gewoon een overdrive omdat dat natuurlijk simpeler is al een complete 5 bak te monteren, maar heb geen idee wie deze nog leveren kan.
Het lijkt er echt op dat je ze met een lantaarntje(zeg maar liever een flinke bouwlamp) moet zoeken.
Iemand enig idee welk bedrijf ik benaderen kan hiervoor?
Misschien dat jij een adres heb van die firma auto rega in ede,pierre ?
heb trouwens wel gegevens gevonden mbt te overbrenging van een fairy overdrive, deze is 0,78:1
dus: even rekenen....
normaal: 4e versnelling is 1:1
tussenbak in hoog is 1,15:1
diffs zijn 4,7:1
dus bij 3000 rpm(=50 omwentelingen per seconde)hoe hard rijdt mijn landrover dan?
makkelijk reken tabelletje voor iedereen die eens wil uitrekenen hoeveel toeren zijn landrover bij een bepaalde snelheid draait volgt nu.
50 (verhoudings getal bij 3000 rpm) delen door 1 (4e versnelling) = 50
50 delen door 1,15(tussenbak in hoge gearing) = 43,47826
43.47826 delen door 4,7(acheras overbrenging) = 9,25069
9,25069 vermenigvuldigen met 3.6(vast verhoudings getal) =33,3
33,3 vermenigvuldigen met de afloopomtrek van de banden in meters,bij 205r16 is dat 2,245 meter = 74,7585 KM/H bij 3000 rpm!
wat is nu het beroemde v1000 getal? wel, 3000 delen door 74,7585 geeft: 40,13
dus; rijdt u 85 dan is dat 85 vermenigvuldigen met het v1000 getal van 40,13 geeft dat 3411 rmp (toeren)
met overdrive vermenigvuldig je de uitkomst van bovenstaande berekening met 0,78(fairy) en je komt op 2660 rpm bij dezelfde snelheid van 85! scheelt dus wel mooi 751 toeren!
kort: normaal. 50:1 :1,15 :4,7 x3,6 x2,245 voor 205x16=74,75
3000 :74,75= 40,13(dit is het v1000getal)
dus 100 km/h = 100 x 40,12 = 4012 toeren
met overdrive:50:1 :0,78 :1,15 :4,7 x3,6 x2,245= 95,85
3000 :95,85 = 31,30(dit is het v1000getal)
dus 100km/h= 100x31,30= 3130 toeren
afloopomtrek voor:205 r 16= ± 2,245 meter
:7,50 X16 = ± 2,470 meter
:235x85x16 = ± 2,480 meter
vul dus bij het berekenen de juist afloop omtrek in het rekensommetje. hoe hoger de band hoe meer snelheid per omwenteling. ik zit dus zelf met mijn lage 205 ers erg ongunstig.
ik hoop dat ik jullie enigzins van dienst kon zijn met deze vrij moeilijk uitziende reken som.. maar als je even een rekenmachientje pakt val het heel erg mee.
groetjes,theo
KnutselBart schreef:
>
>
> Iemand ervaring met het eventueel inbouwen van een 5bak van
> een defender in een serieIIA? veel of weinig moeite? veel of
> matige kosten? Rijeigenschappen wellicht heel misschien? Of
> uberhaupt niet mogelijk (zit ik nu te vloeken in de kerk? haha)
>
> THANX,
>
> Bart
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
Hoi Theo,
Adres: www.autorega.nl
Interessante rekensommetjes maak jij ' s nachts zeg! Ik heb gewoon 900x16 bande geplaatst dan heb je helemaal geen overdrive meer nodig. Wel een ander wormwiltje voor je km teller trouwens. want met 92c, doorsnee wijken ze behoorlijk af en is de afstand Groningen/ Zwolle nog maar 82 km en normaal toch echt 103......
Groet Bowy
Adres: www.autorega.nl
Interessante rekensommetjes maak jij ' s nachts zeg! Ik heb gewoon 900x16 bande geplaatst dan heb je helemaal geen overdrive meer nodig. Wel een ander wormwiltje voor je km teller trouwens. want met 92c, doorsnee wijken ze behoorlijk af en is de afstand Groningen/ Zwolle nog maar 82 km en normaal toch echt 103......
Groet Bowy
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
ha ha bowy! das een goeie!
ja en dan te bedenken dat ik vroeger wiskunde heb laten vallen op school!
nee,het lijkt moeilijker dan het is.
maar wat voor rover heb jij precies en met wat voor motor?
ik heb zelf ook aan hoge banden gedacht omdat leger landrovers toch al hoger op hun poten staan ,maar ben bang dat ie dat niet trekken kan......
ook heb ik wel aan range diffs gedacht 3,54:1 maar ook daar heb ik mijn twijfels of ie dat doen kan met tegenwind....
iemand daar misschien ervaringen mee?
past trouwens een 3.54:1 differentieel van een 110 salisbury achteras in een salisbury 4.7:1 achteras van een series III?
groeten,Theo
bedankt trouwens voor het internetadres van auto rega!
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
Hoi Theo,
Ik heb een Series IIa met een 2,25 benzine blok. Ik heb helaas nog niet met mijn grote banden kunnen rijden omdat mijn chassis op dit moment aan vervanging toe is en ik net begonnen ben.... Maar ik hoop begin mei er iets zinnnigs over te kunnen zeggen. Ik ben wel van plan mijn low gear in de versnellingsbak wat aan te passen zodat ik meer kracht heb voor mijn grote banden in het terrein.
Voor plaatjes van mijn auto wijs ik je door naar deze site:
[www.nicksjungle.co.uk]
Wat voor eentje heb jij?
Groet Bowy
Ik heb een Series IIa met een 2,25 benzine blok. Ik heb helaas nog niet met mijn grote banden kunnen rijden omdat mijn chassis op dit moment aan vervanging toe is en ik net begonnen ben.... Maar ik hoop begin mei er iets zinnnigs over te kunnen zeggen. Ik ben wel van plan mijn low gear in de versnellingsbak wat aan te passen zodat ik meer kracht heb voor mijn grote banden in het terrein.
Voor plaatjes van mijn auto wijs ik je door naar deze site:
[www.nicksjungle.co.uk]
Wat voor eentje heb jij?
Groet Bowy
Re: defender versnellingsbak in series (IIA)?
hallo Bowy,
Ik heb een SIII 109 2¼ diesel ex leger 1977 24 volt met 205r16 bandjes en ik heb nog een Lightweight 2¼ diesel met 24 volt ook ex ned. leger en ook van 1977 met standaard goodyear g48 205r16 zoals ze die in het nederlandse leger geloof ik allemaal hadden m.u.v.de ambulances,deze hadden 7.50-16.
als m'n banden ooit versleten zijn wil ik ook wat grotere kopen zoals die 7.50-16 of 235-85-16 want die 205ers lijken wat zielig...
zo,nu ga ik even wat plaatjes kijken op het adres wat je gegeven hebt.
groeten, theo
Ik heb een SIII 109 2¼ diesel ex leger 1977 24 volt met 205r16 bandjes en ik heb nog een Lightweight 2¼ diesel met 24 volt ook ex ned. leger en ook van 1977 met standaard goodyear g48 205r16 zoals ze die in het nederlandse leger geloof ik allemaal hadden m.u.v.de ambulances,deze hadden 7.50-16.
als m'n banden ooit versleten zijn wil ik ook wat grotere kopen zoals die 7.50-16 of 235-85-16 want die 205ers lijken wat zielig...
zo,nu ga ik even wat plaatjes kijken op het adres wat je gegeven hebt.
groeten, theo