Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 16 apr 2024, 20:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2022, 20:07 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Zijn er ergens maten terug te vinden van nieuwe koppelingsplaten?

Niet zo heel lang geleden zijn er nieuwe platen en drukgroep etc in gezet maar als het toch open ligt en de platen zijn nog “als nieuw” mogen ze van mij nog wel een rondje mee.

Als ze twijfelachtig zijn komt er een nieuwe set in, maar hoe bepaal je dat zonder dat je de nieuwe er al naast hebt liggen?

Gaat om platen/drukgroep van een 4 cyl diesel.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt 2022, 08:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
in mijn samengesteld monstertje, heb ik zo,n 6 setjes uitgetest voor ik de oude heb laten reviseren in Alkmaar.
worden ze als nieuw gemaakt en was niet veel duurder als nieuwe.
uiteraard toen het setje er in zat vonden we de goede.
ze hadden mijn platen en drukgroep als nieuw gemaakt.

in jouw geval? baknummer en blok en google?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt 2022, 08:59 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
De vraag is meer, hoe dik is FTC148BB als deze nieuw is.

Als het " bijna klinknagel " is zal er iets als een nieuwe DA5551G / STC8358BB set in komen, maar zijn de platen nog als nieuw twijfel ik of ik deze wel zou vervangen.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt 2022, 09:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
ik las ergens op oud land rover forum dat de dikte "nieuwe was 9,3 mm" is. maar welke versnellings bak of zo weet ik niet.
voor een diesel Peugeot is het ook 9 mm. dus denk dat je daar ongeveer wel op zit.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt 2022, 10:11 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Van de series is de plaatdikte 8,38mm met max 3mm verslijt. Weet niet of je daar wat aan hebt want je vermeld alleen 4 cill. En mijn geheugen vergeet gauw met wat voor LR een prikker zich bezig houdt.
Een nieuwe plaat is niet zo duur dus bij geringste twijfel vervangen, net als druklager. Ik heb zo een twijfel plaat altijd bij me voor als ik in de woestijn met verbrande koppeling sta.
Heb ergens in Alkmaar mijn drukgroep laten verzwaren, goed bedrijf.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt 2022, 13:27 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Jamaar schreef:
Ik heb zo een twijfel plaat altijd bij me voor als ik in de woestijn met verbrande koppeling sta.


:mrgreen: Word het zo warm in de woestijn :?:


Ik zit net naar de prijzen te kijken en in verhouding met het demonteren en monteren zijn het eigenlijk de kosten niet.

Betreft in dit geval koppeling platen van 2,5 ltr diesels voor de TD5, en deze zitten er nog niet zo lang onder?!

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2022, 00:32 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dag,

Kan er een boek over schrijven. Heb wat bakken en koppelingen van een serie 3 in mn handen gehad.

Als je hem toch al open heeft bij de geringste twijfel idd gewoon een nieuwe of gereviseerde plaat en druklager monteren. Als je ook twijfeld aan de drukgroep deze ook gewoon doen.
We weten allen dat je voor de prijs van de onderdelen de bak niet nog eens op je rug eronderuit wilt meubelen. zeker niet als je een chassis heeft met vaste balk en hij binnendoor moet. Bekijk ook de koppelingsvork goed op doorslijten bij het kogeltje waar hij op scharniert.
inspectie punten van de drukgroep zijn bij mij bv inslijting van het druklager op de drukvinger. Brandplekken op de drukring van het slippen. . staan alle drukvingers onbelast nog op de zelfde hoogte etc.
Minstens zo belangrijk als de voeringdikte vind ik de hoeveelheid vet en olie die in de omgeving zit . Hij gaat dan nogal wat eerder slippen en branden. Je krijg dan zo n leuk laagje op je plaat Probeer nu niet dat er uit zuinigheid eraf te schuren(ook niet als het een mislukt iets is en hij nog nieuw was) Een lekke bak hoofdas of krukaskeerring komt helaas nogal eens voor. inspecteer dan altijd de hoeveelheid speling op de hoofdas of vliegwiel(bandenlichtertje eronder bij het huis). Ook of het toplager er nog goed inzit(dan kan de hoofdas ook niet slingeren) ik controleer ook altijd de loopvlakken waar de lip van de keerringen overheen draaid. is deze ingelopen dan is de nieuwe keerring nog sneller erger lek als dat de oude was. Dit gebeurde ook bij de pignon flens en de uitgaande bak flenzen vaak(simpel te vernieuwen).
Ook belangrijk is dat er de juiste koppelings bedieningscilinder onder zit(geen fijne plaats daar bij de balk) Als ik het me goed herrinner zit daar een stift in die de juiste lengte moet hebben?. Dan de juiste vrije slag van het pedaal. Goed ontlucht. als er spanning op blijft staan door te weinig vrije slag gaat hij natuurlijk slippen en verbranden. Lucht of te grote slag dan komt de boel niet goed vrij en kraakt het helaas meestal iets meer.

Kan me op zich voorstellen dat je spare parts bij je heeft in Africa. Maar om in die hitte zelf een bak te moeten trekken lijkt me een ramp eigenlijk. en als het dan toch moet dan maar gelijk zien te reparen met goede materialen. nog een 2x keer weer los? bah bah. Zeg niet dat ik het niet kan, maar ik sta niet te trappelen.

Ben overigens gintresseerd naar het bedrijf wat drukgroepen verzwaard en wat dat kost.. Bij mijn indenor motor past er behalve een peugeot drukgroep ook een transit drukgroep in. Gezien het landrover terrein karakter denk ik geen overbodige luxe . Ik kan nog verder spitten of ze gewoon aftermarket te koop zijn . motor heeft bv ook in de UMM Alter(Portugees 4x4 tuinhuisje) gezeten. Mogelijk zit daar wat versterkts in. Ook Daf 400/ LDV(engels bestel auto toestanden erfenis van Britisch Leyland) had een peugeot tor)

en snurken maar weer groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2022, 08:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
ik heb het hier laten doen. https://remmenservice.nl/

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2022, 10:19 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
@ Nico
Dat bedrijf wat sjaak noemt komt me bekend voor, het is al wat langer geleden, prijs weet ik niet meer zeker, dacht rond 120 euro. Was niet echt goedkoop maar voor mijn samenstelling noodzaak. Zonder die verzwaring verbrand de plaat de eerste keer dat je ergens vast sta.
Maar ik denk niet dat de Peugeot motor een verzwaarde drukgroep nodig heeft dus besteed dat geld liever aan wat anders. Lekker etentje want dat verdien je wel na al dat gesleutel.
Ben daar in de winter dus niet te warm.
Heb daar de complete bak uit elkaar moeten halen omdat de as van het achteruit tandwiel in 3 stukken gebroken was.
Bij het in elkaar zetten, zandstorm. Ben er zeker van dat er nog steeds zand in de bak zit. Dat achterin de ambu waar je dan aardig zweet want je bent met rond de 120 kg aan het worstelen.
Alleen een plaat vervangen onderweg, voor mij een peulenschil. Heb altijd een handtakel en een centreerpen mee.
Mocht je die niet hebben raad ik een houten heft van een Chinese schroevendraaier aan, weet uit ervaring dat het werkt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2022, 20:03 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
sjaak109 schreef:
ik heb het hier laten doen. https://remmenservice.nl/

Prima bedrijf, was het eigenlijk al weer vergeten.
Enige jaren geleden remklauwen van een Japanner laten reviseren, kreeg ze terug als nieuwer dan nieuw en voor een nette prijs.


Tja een bak ga ik op mijn vakantie niet uitwisselen/reviseren/repareren, daar zijn mijn vakanties te kort voor.

Ter info : ik heb een 300tdi, LT77 en LT230 met defender assen op bladveren

En alleen een (defender) bak of tussen bak pak je nog wel op, maar als geheel is het een best gewicht om in je eentje op de werkbank te leggen.
Maar op de werkbank kan je er wel lekker bij ;)

Maar op je rug onder de auto is het wel stevig zweten, dan heb je wel een krik met montage plaat oid nodig (of takel binnendoor).
Aan zo iets zou ik alleen aan willen beginnen als ik naast een (hele vriendelijke) garage of in mijn eigen garage stond, zo veel gereedschap neem ik echt niet mee.

Ik heb om de drukgroep/koppelingplaat te centreren een heel duur tooltje, en dat tooltje was eerst een stukje bezemsteel.
Moeders bezem is 20 cm gekrompen en dat stukje heb ik een beetje pas gedraaid, het centreren op zich is niet zo spannend. Dat zelfde stukje hout heeft aan de andere kant een draadoogje om de pees van de ramen er in te trekken.
Al met al is het een Multifunctioneel tooltje geworden, daar zou ik patent op moeten vragen :? (not)

Hoeveel eigen hulpstukjes of aangepaste (steek/ring) sleutels hebben jullie ?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2022, 20:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
GatheRRoveR schreef:
Hoeveel eigen hulpstukjes of aangepaste (steek/ring) sleutels hebben jullie ?

Als basis-gereedschap, zoals voor onderweg in de auto als voor onderweg op de fiets heb ik een klein L-vormig zeskant bit-houdertje en een heleboel bitjes (incl twee lengten bit-verlengstang). Dit alles past in een klein sleutel-portemonneetje.
Verder heb ik ook als eenvoudig voor onderweg een kleine maat "bahco" met daarbij een stukje geovaliseerd aluminium-buis dan als verlengstuk over de steel van de "bahco" past.
En dan verder nog het een en ander (incl een Gerber opvouw-tang) en dit alles past in een handzame ijskastdoos.
De fiets kan ik desnoods in de Sahara nog geheel reviseren. Voor de LandRover is zo'n lichtgewicht uitzet alleen geschik voor lichtgewicht-klusjes .... maar dan dus best handig. Ik heb al eens in werkelijk totale duisternis - ergens in de uiterwaarden langs de Maas, ten noorden van Verdun, een koplamp vervangen ... dan heb je ook heel veel aan een (of eigenlijk twee) goede lantaarns en een rolletje plakband.
In een wereld waar het echt donker wordt is één koplamp beslist erg weinig (men leze te weinig).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 okt 2022, 07:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
gereedschap heb je nooit te weinig,(heb dus veel troep in mijn 109).(heel veel)(en bijna nooit nodig gehad.)(oja spannings meters kun je niet genoeg hebben) (he Rob?)
maar het enige aangepaste wat ik in de 109 heb liggen is een vastgelaste moment sleutel die stuk was en niet meer ratelde.
kopje vastgelast en nu een beul van een moment sleutel die niet meer momenterd.
en twee koper draadjes om mijn accu op te laden via de stekkertjes in het dashboard. platgeslagen zodat ze precies passen.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 okt 2022, 10:39 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Speciaal aangepast? Een standaard dop ingezaagd en een mooi kroontje er van gemaakt voor de moer op de hoofdas van de versnellingsbak, moest ook van binnen een stukje wegboren anders kwam hij niet diep genoeg. Stuk van een priceas afgezaagd als centreerpen.
Vroeger heb ik wel eens een ringsleutel open gezaagd om een remleiding los te krijgen, werkt niet echt oftewel echt niet. Als dat boutje goed vastgeroest zit buigt de sleutel gewoon open.
Verder maak ik wel speciaal gereedschap als ik het maar één keer nodig heb en kopen te duur is. Bvb hydraulische cilinders, grote ronde moer met alleen maar 2 gaatjes aan de bovenkant. Stuk plat ijzer, uitholling voor de as uitslijpen, 2 gaatjes op maat boren en daar afgezaagde stukjes van de schacht van de boor er in lassen. Gelijk na het lassen (per pen) water er op dan krijgen ze ook de juiste hardheid.
Ook wel eens een ringsleutel 12cm gemaakt of een houtfrees om 4cm gaten in 5cm dikke eiken planken taps te maken.
Bijpassende pluggen op een zelfgemaakte houtdraaibank gemaakt. 500 stuks.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 okt 2022, 10:51 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Er zijn ook versterkte drukgroepen met bijbehorende platen. Ik zat daar ook naar te kijken voor mn project. Daar zit echter wel weer een HD prijskaartje aan.

In mijn geval heb ik een Sachs drukgroep nodig van een Ford (sierra cossword o.i.d) vanwege de indenor aanpassing . Dan begint alleen de drukgroep bij 350 euro en dan is het nog met sinterklaas korting haha. De plaat zal ook wel 200 plus zijn.

Jamaar..... dan verschuift weer een onderdeel naar sterker en komt er weer een ander "Landrover" onderdeel naar voren als het zwakkere hahaha.

Zo heb ik nu dus een indenor motor(jaja de koppen kunnen scheuren) , r380 bak, LT230 met difflock tussenbak, salisbury achteras met true track LSD liggen. One ton 6,5 series wielen inmiddels ook gereed staan. Militaire Van Dam achterbladen staan ook al in de houding te wachten. Ja er veranderd soms sporadisch nog wel wat hier.
Banden keuze is eerst oprijden wat er nu om heen zit. Dit zijn BFG all terrain A/T 235-85/16 met 16,5 mm. Er zullen betere zijn maar dit lijkt me op de weg nog wel een band die daar grip heeft, ook met regen.

Sprak iemand die gewoon rijd met een standaard vooras met kruisjes met een 6 cilinder diesel Santana met permanent 4x4 die daar standaard mee geleverd schijnt te zijn en het schijnt ook heel te blijven. Santana's blijven natuurlijk buitenbeentjes waar ik nog veel te weinig van lees en weet hoe en wat ze daar toegepast hebben en hoe dat dat zich blijf houden.

Nu bij gelegenheid tussendoor voor de aandrijflijn dus nog de vooras afmaken naar wens . Heb de RRC vooras als donor. Gangbare defender remklauwen, homokineten, 4 pins diff met LSD is een wens???????. Zal het dan misschien niet meer lekken en heel blijven?????? Onwerkelijk in mijn beeld wat ik bij de series Landrover heeft.

Geen idee of ik dan nog een lier nodig heeft. Zal wel een klein handliertje en een katrolletje erin gooien wat ik nog heeft leggen als ik ooit echt eens op stap ga. Vaak is net het eerste hele kleine hulpje over het eerste ergste hobbeltje al net genoeg(gang is alles, remmen is angst)? Ik begrijp wel dat je een LSD bij echte spin van een wiel voor de gek moet houden met je linkerbeen licht op de rem.
Maar ja, de achter LSD zat bij een mazzeltje, een gekregen paard mag je zeker niet in de bek kijken. Wat ik dan wel weer fijn vind is dat je geen extra kwetsbare rompslomp voor een bediening heeft in en om je as en geen kompressor etc in de auto ervoor nodig heeft.

koffie, groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 okt 2022, 11:14 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Mwa,

Begrijp heel goed dat we onderweg heel veel kunnen. Heb dat ook altijd jaren gedaan met heel veel soorten apparaten . Vanaf mn 20e tot 48e jaar. Nu al ff wat minder.

Toch ben ik er fan van om met goede spullen(en dat vergt investeren en in je portemonnee duiken) op pad te gaan en liever geen verassingen te hebben als een bak revisie onderweg. Ook al ben ik er van overtuigd dat ik het kan met primitieve middelen. Bak met tussenbak samen weegt idd wel zoveel dat je alleen beter maar een goede bevestiging op een stabiele krik kan hebben.

Price as hulpmiddeltje is idd makkeleijk zelf te maken . FF meten. Kan idd van bezumsteel ofvan je doppenset met stukje PVc pijp maakt niet uit. gecentreerd is gecentreerd en anders tob je vanzelf totdat je het door heeft haha.

Ik begrijp de humor dat je denkt dat je op een Indenor geen versterkte drukgroep nodig heeft vanwege het koppel onderin ten opzichte van een Perkins haha. Het zijn dezelfde drukgroepen als van een Ford. Toch heb ik met een simpele standaard 70 PK transit getobt met karretje dakpannen op een stoepje met slippende koppeling (vanwege de kracht van de drukgroep en niet vanwege vet op de plaat) gestaan. En deze auto was in zijn carrieere echt nog nooit mishandeld en had weinig km erop. ik vind ze standaard nu ff net niet goed genoeg.

Heb 1 van jullie toch misschien de naam van dat bedrijf zodat ik er eens op kan gochelen(google)? Kuiper in Vlaardingen deed dat hier in de buurt vroeger maar die is helaas weg.

2e bakkie, groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.