Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 20 apr 2024, 05:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2022, 14:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan 2016, 22:39
Berichten: 35
Dag allemaal,

Ik ben bezig met wat isolatie en afwerking aan de binnenkant van mijn S3 109 stawag 200tdi. Wat ik nu gedaan heb is:

- verschillende vlakken beplakt met ontdreuning (DODO hex mat), dit scheelt behoorlijk met het blikkige geluid van het dunne aluminium plaatwerk
https://drive.google.com/file/d/1H2ZIeuT34M5hFCJlb888--DOcaNPPtnd/view?usp=sharing

- onderkant motorkap met Merfocell PU 50mm dik, dit scheelt ook best wel met demping van het motorgeluid
https://drive.google.com/file/d/1MvLPfML_b1Ye4lZy98QSzoeH4AdpB5VF/view?usp=sharing

- binnenkant dak bekleed met Tecnocel, minder weerkaatsing van het geluid en best nette afwerking
https://drive.google.com/file/d/1Mtvv_hANvUXWkNHjxqjmUOdpkpgZ09BM/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1c_4vJ46yV5rOCUlU51pHg1j_7nRfD3fk/view?usp=sharing


- seatbox bedekt met Isomat

Er is veel geschreven over geluidsisolatie. De een vindt het de moeite en de ander niet maar ik moet zeggen dat met bovenstaande het een flink verschil heeft gemaakt en ik er zo wel aardig tevreden mee ben. Het is niet stil maar dat zal het ook nooit worden.

Wat ik nog graag zou willen doen is de binnenkant van de deurframes beplakken met iets wat een beetje netjes afwerkt en enigszins helpt met weerkaatsing van geluid. Ik twijfel over hetzelfde als wat ik tegen het dak geplakt heb maar aangezien dit best poreus is verwacht ik dat dit snel viezig zal worden. Iemand hier nog een goed idee?

Andere optie is een dunne multiplex plaat met wat faom overtrekken met skai. Dat komt weer in de buurt van het origineel....

Groet,
Jonas


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2022, 20:40 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Wormpje schreef:
Wat ik nog graag zou willen doen is de binnenkant van de deurframes beplakken met iets wat een beetje netjes afwerkt en enigszins helpt met weerkaatsing van geluid. Ik twijfel over hetzelfde als wat ik tegen het dak geplakt heb maar aangezien dit best poreus is verwacht ik dat dit snel viezig zal worden. Iemand hier nog een goed idee?

Andere optie is een dunne multiplex plaat met wat foam overtrekken met skai. Dat komt weer in de buurt van het origineel....

't Zie er in ieder geval heel keurig uit.

Wat betreft de binnenkant deurframes zou ik een zachtere kwaliteit multiplex kiezen. Je wilt namelijk niet dat de panelen zelf weer als "trommelende" ruimte gaan werken.   Zachter multiplex zoals populieren-multiplex heeft als voordeel dat het weinig eigen klank heeft, en voor zover het een klank heeft is het een lage/doffe klank. Ander voordeel: populierenhout is relatief licht in gewicht (en tevens licht van kleur).

Verder zou ik minstens over de antidreunlaag een laag gealuminiseede belletjesfolie plakken (onze timmerman gebruikte een solide dubbellaags-variant, ik kon wat van hem "lenen" en het werkte een stuk beter als de dunne bouwmarkt versie).

Wat je ook kan overwegen is pakketjes in belletjesfolie ingepakte isolatie klem achter het multiplex te zetten. Als die isolatie net een beetje onder spanning klem zit dan wordt zowel de buitenhuid als de binnen-bekleding extra gedempt, en tegelijkertijd zorgt het "amorfe" isolatiepakket voor voldoende ontkoppeling, zowel binnenpanneel als buitenhuid worden er nog weer stiller van.
Ik had dat laatste in de HardTop-opbouw van mijn vorige 110 en dat was ongekend effectief: zonder was het nog lawaaiiger als gewoon open-top en met ging je de laatste rammeltjes (zoals de radio-plug achter het dashboard etc.) horen.

Of je dan een populieren of skai binnen-afwerking wilt is een keuze.   Wat "verplicht" is: het populieren-multiplex een paar maal goed in de parketlak zetten want populierenhout is zonder zo'n behandeling te "sponzig".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2022, 00:20 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dag,

Mn werkgever doet erg veel met rubber en trillingen. Wij doen het vooral op schepen en industie. Ik doe voornamelijk motorsteunen. Merfort in Gorinchem ook maar die verkoopt ook aan particuliren online.
Je ontdreuning methodus zullen best goed werken.

Maar...... Veel geluid van motor en bak en on airodynamisch geruis, ja dat heeft een Landrover wel, komt via het schutbord naar binnen. Nu is dat bij een serie 3 aan de binnenzijde al niet zo makkelijk meer weg te halen als serie 2A.

Ik heb zelf veel oldtimer diesels (1e en 2e type golf, peugeot J7 ) vooral aan de motokant op het schutbord zelf gedaan. Zelfs wel eens een "boeren' laro gezien waar ze gewoon met gevel kit een oude transportband tegen het schutbord aangeplakt hadden. Maar wel was eerst de gasstang etc los geweest. Je haalde hem niet ff snel weg. Ook de draad- en kabel doorvoer gaten van en naar de motorruimte etc worden nogal eens vergeten om serieus aandacht aan te besteden.
vloermatten en over de tunnel doen het denk ik ook wel goed. Maar kant en klare zullen best wel aan de prijs zijn.

Vroeger een MB 300TdT gehad van 1992, Dat was een heerlijk stille diesel auto! En als je ook keek wat er binnenin de auto bv in de voetenbakken en achter het dash voor een pakket rubber en tapijt lag!

Al met al blijft geluid gewoon zoeken naar waar dat jij(en ik) nog niet geweest bent. En het blijft natuurlijk een rijdend tuinhuisje met niet de geweldigste sluit constructies haha

Succes, ik ben zelf nog ff niet zo ver. Hoe ver snurken doordringt?

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2022, 10:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Nico heeft een heel goed punt. Al het geluid dat je bij de bron, of anders dicht bij de bron, hebt weten te dempen is winst.
Bij een 110 Td5 of nieuwer valt het wel mee: ze zijn sowieso wat stiller/geciviliseerder, en de demping van/rond het schutbord is al heel redelijk.
Ik heb "altijd" de eenvoudigste versie gekozen: geen tapijt op de vloer, dat wordt maar vies en zompig. Dus alleen rubber matten, niet erg dik, en daarop heb ik een soort dikke "kokos"deurmat, een mat met kunststof "kokos" vezel in lussen zodat er een wat hogere rib ontstaat en vooral ook met een dikke rubber rug: deze matten nemen veel geluid weg, het geluid dat van de weg reflecteert en de bodem weer wil laten meetrillen zodat je het binnen hoort. Zo'n zelfde mat ligt achter in de HardTop en dat scheelt meer dat de spreekwoordelijke slok op een borrel.

Mijn stelling is dat nadat de motor "voldoende" gedempt is, je aan de vloer moet beginnen en direct daarna de grotere vrij rammelende zijpanelen, het dak is dan daarna de volgende geluidsbron.   Stelling twee is dat je naast het "harde" dempen - dus met anti-dreun, rubber etc - je ook moet werken aan het zachte dempen: een zachter oppervlak geeft minder geluid af, en belangrijker nog een zacht oppervlak reflecteert het geluid slecht, het geluid loopt erin dood.   Denk bij dat laatste aan een geheel lege woonkamer: een tapijt op de vloer, en gordijnen (zelfs opzijgeschoven naast de ramen) doen al heel veel aan de "lawaaiigheid", zet je er dan ook nog meubels en een boekenkast in dan wordt het leefbaar (een boekenkast-wand - desnoods haal je de boeken bij de kringloop - werkt net zo goed als een professionele studio-geluidsdemping) .


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2022, 12:01 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
dag,

Mark, geloof dat we samen een beetje vakidioot zijn, de wereld om je heen is vaak minder van de details haha. Maar soms bepalen de details wel het eindresultaat.

Nu zit het in de familie dat we al vroeg bepaalde tonen van het gehoor kwijt zijn. Uitgerust instappen maakt je ook minder kwetsbaar en gevoelig.

Natuurlijk altijd oorzaak en gevolg in het verhaal meenemen. Ouderdom rubber, hitte van uitlaat en soppig van lekkages komt vaak voor. Slecht afgestelde motor werkt het er dan hard aan mee naar het einde toe.

Als je echt de motor hoord dreunen dan zijn de motor/bak steunen wel ter ziele. Vaak heb je dan dat het net niet ijzer op ijzer is als je controleerd maar zijn ze zo slap dat het wel gebeurd bij bepaalde toerentallen. Ik ben altijd fan van de theorethisch beste demping bij het meest gebruikte toerental op de lange afstand. Wat dan ook weer het max koppel zou moeten zijn. Ik maak ze de hele week gereed voor de klant in alle soorten(hardheid rubber ) en maten. Test ze ook computergestuurd(incl voorbelasting etc) uit op de pers. Vanaf een 3,5 pk dieseltje tot giga gietijzeren voor motoren in container reuzen. Die voor de jachtenbouw hebben voor het bizar luxe segment zelfs elektronisch(trillings sensoren) aangestuurde luchtbalgjes ingebouwd.

Ik ga zelf de standaard(wel nieuwe) ronde steunen (opgesloten in een kap zodat het rubber niet weg kan en beschermd zit voor bv lekkende olie en uitlaathitte) van een Ford Scorpio 2,5 turbo diesel(indenor) gebruiken. Ford heeft op meerdere punten(bv ook de carterventilatie) veel meer werk gemaakt van de toebehoren om de motor heen als het PSA concern. Je kan dit verschil in steunen Land Rover ook bij de series niet helemaal kwalijk nemen (ontwerp 1948 wat altijd het liefkoos karakter had) al hadden ze het door de loop der jaren misschien wel wat op degelijkheid van onderdelen wat kunnen modificeren door bij de concurrentie wat te buurten (zoals ook de Chinezen doen).

Uitlaatgeluiden /rammels kan je met de juiste ophanging ook nog wel wat mee doen.

Mn indirect ingespoten indenor met intercooler en goed afgestelde pomp en verstuivers zal op max koppel wel meevallen met de herrie hoop ik. Voor de uitlaat(zo efficient en recht mogelijk zonder tegendruk voor de turbo) zit ik te kijken naar het soort dempers van Simonse en eventueel decibel killers dat ik ga gebruiken. geen idee of het RVS of staal word. Zal een normale diameter blijven. En anders hoort het maar bij de auto, dan is het niet anders. Onthaasten dan maar en wat meer tussendoor uitstappen. Voor je het weet ben je de hele auto opnieuw aan het ontwerpen in zijn oude jas.

Ff naar de werld havendagen Nu. Bootjes en mensen kijken. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2022, 17:29 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Heb hier al heel vaak beschreven hoe ik alles geïsoleerd heb, ga dat niet nogmaals doen. Misschien geeft de zoek functie resultaten.
Maar ondanks dat de perkins een hele lawaaierige motor is kan ik naar de radio luisteren.
Kan je wel vertellen dat het veel en zorgvuldig werk is, bvb ook de koppeling en rem doorvooer moet je aanpakken. Alle gaten in schudbord moeten 100% dicht :shock:
Iedereen kan natuurlijk wel langskomen om te kijken en luisteren maar dat is gauw 600km rijden :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2022, 19:10 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
Jamaar schreef:
Iedereen kan natuurlijk wel langskomen om te kijken en luisteren maar dat is gauw 600km rijden :?

laten we dat doen!!!!! :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2022, 20:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan 2016, 22:39
Berichten: 35
Dank voor jullie reactie! Ik ga eerst de deuren afwerken met multiplex een laagje foam en skai. Dan maar eens zien maar ik ben nu al erg tevreden over de geluidsreductie en doe dit vooral voor de afwerking met wat winst in geluidsreductie. Goed punt van Marc is er voor te zorgen dat het geen klankkast wordt. Daar ga ik ook wat mee doen!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2022, 06:05 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Gebruik watervast hardboord inplaats van multiplex. De deur bekleding van mijn ambu is ook daarvan maar die heb ik ooit bij vis gekocht, weet niet of dat originele zijn.
Had vroeger een goedkoop kinder gitaartje van hardbord, klonk voor geen meter :cry:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2022, 10:05 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Jamaar schreef:
Iedereen kan natuurlijk wel langskomen om te kijken en luisteren maar dat is gauw 600km rijden :?



Zouden we best wel kunnen doen, is daar een leuke route en heb je genoeg ruimte in je achtertuin?
Dan wil ik tevens lekker motorklep-gluren :mrgreen:


Jamaar schreef:
Ik heb een goedkoop kinder gitaartje van hardbord, klinkt voor geen meter :cry:


Daar hoeven we dan toch niet verplicht naar te luisteren?


;)

p.s.
Eerst maar weer eens naar de sort-out, zal mij benieuwen :mrgreen:
(De website loopt een beetje achter, geen update sinds 2019 :? )

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2022, 10:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Jamaar schreef:
Gebruik watervast hardboord inplaats van multiplex.

Tja ... origineel of niet: Ik ben geen fan van al dan niet watervast hardboard.

Hardboard is zwaar en hardboard vervormt bij voldoende vochtigheid (ook het watervaste spul).

Multiplex kan licht zijn - afhankelijk van de houtsoort, daarom dus mijn voorkeur voor populier.
En afhankelijk van de houtsoort is het harder of zachter, en taaier danwel breekbaar. In het platte vlak is multiplex evenwel tamelijk vormvast, hoogstens staat het in één richting iets bol/hol ... daar kan je in voorkomende gevallen zelfs goed gebruik van maken: de lichte bolling gebruiken om het strak aan te laten sluiten.
Populierenhout is beperkt watervast - ze maken er ook klompen van.   Zet je het goed in de parketlak dan heb je een voldoende watervastheid, paketlak maakt ook dat het oppervlak niet meer "pluizig" is en daarbij is het oppervlak ook net iets harder.   Ik heb een "interieur" in mijn 110 van populieren-multiplex en na 20 jaar ziet het er nog heel goed uit: Je ziet dat het gebruikt is, uiteindelijk is er altijd wel iets dat een krast (of zwart afgeeft) maakt maar het is nog steeds voldoende "netjes".   Een keertje schuren en lakken (en zo hier en daar wat hout-vuller) en het zou er weer als nieuw uitzien.
En, wat ik een grote plus vind bij "echt" hout: Het is makkelijker bewerken (populier valt daarin nog wat tegen omdat het een taaie vezelige struktuur heeft) en echt hout kan je ook weer een stuk in/aan of tegen lijmen als het toch anders moet ... bij amorfe materialen zoals hardboard of MDF/HDF is het veel lastiger om bijv. een plaat die aan de rand splijt of beurs is geworden weer in het gareel te krijgen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2022, 18:00 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Dat vervormen valt wel mee, de bekleding zit nu 20 jaar in de deur, altijd buiten gestaan dus vochtig en nog kaarsrecht.
Moet wel zeggen dat mijn ambu van boven waterdicht is.
Verder splintert multiplex, hardbord niet, bijde goed te bewerken met een david schaafje.
Multiplex en dan nog gelakt kan je beter voor een spaanse gitaar gebruiken, oleeeee :P

Ben net bij Willys treffen geweest, was weer geweldig.
Veel vrienden en bekenden van onderweg getroffen, weer leuke 4x4 voertuigen en de rommelmarkt heeft mijn portemonnee leeg gezogen.
Zelf 3 wasstampers verkocht a 20 euro stuk maar ook dat geld is vervlogen.
Een aanrader voor alle 4x4 avontuurlijke mensen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2022, 17:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Onderschat ook het geluid van de banden niet. Ik ben toevallig pas overgestapt van BFGoodrich AT naar Falken Wildpeak AT en dat is goed te horen, of eigenlijk niet.
Dit is geen start van een bandendiscussie:)

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2022, 20:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Wim Janssen schreef:
Onderschat ook het geluid van de banden niet. Ik ben toevallig pas overgestapt van BFGoodrich AT naar Falken Wildpeak AT en dat is goed te horen, of eigenlijk niet.
Dit is geen start van een bandendiscussie:)

Tja, ik ken de Falken Wildpeak AT niet ... maar ik denk nu te lezen dat ie stiller is ?
Nu moet je er natuurlijk rekening mee houden dat een oudere, sleetse band door de slijtage meer herrie gaat maken ... dat merk ik in ieder geval bij mijn Continental Cross Contact AT - de wat meer versleten banden achter (ik heb vóór mijn reserve-stel gemonteerd) krijgen een lichte zaagtand (oftewel het zg cuppen) en nu zoemen ze leuk. Toen ik rondom nieuwe had waren ze een stuk stiller.

Anyway ... banden die wat kunnen presteren onder een 4x4 gaan vroeger of later meer geluid maken en nieuw zijn ze ook nooit echt stil.
Heel belangrijk is het om de deur-onderzijden, en ook verder alle openingen naar onder goed dicht te zetten.
Opvallend was dat bij mijn 110-en het ook heel veel scheelde - nadat ik er RockSliders onder monteerde - ik vervolgens ook nog de kier tussen (vloer)beplating en de balken van de RockSliders had dichtgekit. Er was kennelijk een "kortsluiting" die het geruis onder de auto naar binnen doorgaf.
Overigens, als je een voor een alle geluidsbronnen gedempt hebt ga je ook een speldenprik-gaatje in de deurrubber-aansluiting horen: Zo'n gaatje blijkt dan ineens een geluidsbron.

PS   De standaard "blikken" sills houden misschien wel wat van het geluid onder de auto, maar verder houden ze erg weinig tegen.   Ik heb van mijn degelijke RockSliders meer dan eens serieus profijt gehad. Het waren indertijd beslist niet de goedkoopste maar ze hebben hun geld beslist opgebracht, ruim meer dan dat ...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 103 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.