Land Rover Prikbord https://www.laroprik.nl/ |
|
Hoe werkt de kachel in een 109 Ambulance? https://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f=3&t=553986 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | John [ do 08 jan 2015, 19:10 ] |
Berichttitel: | Hoe werkt de kachel in een 109 Ambulance? |
Hallo, Ik heb een Land Rover 109 Ambulance gekocht en vraag mij af hoe de kachel werkt die achter in de opbouw gemonteerd is. Kan iemand mij dit uitleggen? Bedankt! |
Auteur: | elheffe [ do 08 jan 2015, 20:49 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe werkt de kachel in een 109 Ambulance? |
Niet. Kachel voorin moet aanstaan wil je kachel achterin uberhaubt warm worden, maar er zit geen fannetje op om de warmte af te voeren naar de bak achterop. De groeten, Michèl |
Auteur: | elheffe [ do 08 jan 2015, 21:12 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe werkt de kachel in een 109 Ambulance? |
Auteur: | john [ do 08 jan 2015, 23:16 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe werkt de kachel in een 109 Ambulance? |
Bedankt, dat dacht ik al. Ik wil hem dan uitbouwen en dan een standkachel inbouwen. Daar nog tips voor? |
Auteur: | fenix2 [ do 08 jan 2015, 23:28 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe werkt de kachel in een 109 Ambulance? |
Hallo John, Je kunt denken aan een koelwaterstandkachel en een extra radiator matrix (met ventilator) op de plaats waar nu je extra kachel zit. In ieder geval heeft het plaatje van elheffe me die inspiratie gegeven om het bij mijn 109 stawag zo te doen en de kachel dan onder te brengen in de seatbox (geen optie bij een 109 ambulance uit NL krijgsdienst vanwege de accu's en tanks) succes, Fenna |
Auteur: | John [ vr 09 jan 2015, 17:17 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe werkt de kachel in een 109 Ambulance? |
Bedankt Fenna. Ik moet nog maar verder kijken naar alle mogelijkheden. Groet, John |
Auteur: | Nick [ vr 09 jan 2015, 18:52 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe werkt de kachel in een 109 Ambulance? |
Dat is niet waar wat jij schrijft, of er moet verschil zitten in de opbouw van de militaire ambulance bakken tussen Series 2(A) en 3. Het klopt dat de kachel alleen warm wordt als de kachelkraan naar de normale cabine heater aan staat, het koelwatersysteem naar de kachels is namelijk in serie geschakeld. Er zit echter wel degelijk een fan op om de warmte door de heater- matrix van de kachel achterin de bak te stuwen. Die fan zit (als alles nog origineel is) links boven de bestuurdersdeur in de "pet" gemonteerd en blaast via een geribbelde zwarte kunststof slang de lucht in het scheidingsschot tussen cabine en de achterbak. In het tussenschot zit een ventilatiekanaal/ schacht waardoor de lucht achter de heater matrix van de kachel in de bak naar buiten wordt geblazen. In de kist waarin die heater matrix zit is tenslotte nog een luchtklepje gemonteerd waarmee je de lucht toevoer kunt regelen in de achterbak. Hier een foto van mijn eigen ambu, je ziet het gat in het schot zitten achter de plek waar de heater matrix normaal gesproken zit. Dit gat staat in verbinding met de verticale gele schacht (met de twee gaten erin) achter de bestuurdersstoel middels een horizontale schacht die naar links loopt. De fan die boven de bijrijdersdeur gemonteerd zit blaast de lucht in de rechter gele schacht en die lucht komt alleen uit de ronde gaten, waar normaal gesproken ronde luchtroostertjes in gemonteerd zitten. Je moet van de linkerschacht natuurlijk wel de luchtroostertjes dichtdraaien, anders komt de lucht niet tot aan de heatermatrix. Gr. Nick, Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger landrover109.mijnalbums.nl |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |