G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Helaas LED gaat niet werken. de stroom door een
> LED is te klein om de Dynamo te starten; en hij
> laadt dan niet meer bij. Hele volksstammen zijn zo
> al met een lege accu komen te staan toen die
> dingen bij da Gamma beschikbaar kwamen.
> De oplossing met het contactslot lijkt me
> eigenlijk de enige juiste. .
Heb je het al geprobeerd?
Ik heb van het weekend een bijna helemaal kale 300tdi gestart zonder controle lampjes etc, na circa één minuut heb ik de accu klem los genomen.
De motor had ruim een maand stil gestaan
Bekijk het hier maar eens !.
Op deze motor waren echt alleen de dynamo, startmotor en de solenoïde aangesloten. De solenoïde bleef aan de accu-klem hangen, de motor viel dus echt niet uit door de spanning van de dynamo!
Conclusie: de dynamo levert een spanning. Ik heb niet gemeten of het echt een laadspanning is, maar als er remanent magnetisme is of een veld opgewekt wordt zal een dynamo zich zelf opkrikken.
(Zwerf stroompjes zijn uitgesloten)
Hierdoor denk ik dat de klep door de stroom/spanning die de klep via de led (met voorschakel weerstand) nog zal krijgen niet bekrachtigd blijft.
Series schakeling = Voorschakelweerstand –> Ledje –> Solenoïde
De stroom door een ledje is kleiner dan 20 mA en heeft in de regel iets van 1.6 volt , de rest van de spanning staat normaal over de voorschakel weerstand.
Nu komt in de keten de solenoïde er nog eens extra tussen.
We gingen uit van een 5 wat gloei lampje
Led is iets van 32mW (? 1.6V x 20mA ).
Nu wil ik niet zeggen dat alle dynamo’s dit gedrag hebben!
Maar een 2.5na heeft toch wel al een redelijk moderne
dynamo voor een series ! Geen externe spanningsregelaar etc !
Misschien zijn er inderdaad dynamo's die wel die spanning nodig hebben om op gang te komen.
Maar bij mij gaat dit denk ik wel werken