Opzet handleiding thermisch verzinken
Geplaatst: do 21 feb 2013, 10:03
Aangezien er regelmatig vragen over thermisch verzinken komen dacht ik waarom niet een handleiding maken voor mensen die er aan willen beginnen. Onderstaand een stuk uit een mail die ik ooit eens gestuurd heb naar iemand (ook weer deels op basis van info van Andrew Colville) die mij weer op weg geholpen heeft. Wie helpt er even mee hier een compleet verhaal van te maken wat we ergens centraal kunnen plaatsen (eigenlijk zou ik toch graag weer een Land Rover wiki willen)
Ontlakken:
Veel mensen laten het stralen, ik ben van mening dat dat niet goed genoeg werkt, aan de buitenkant ziet het er keurig uit maar aan de binnenkant kan het zo vol het tectyl, verf, zand etc zitten en daar hecht geen zink op, zal je zien dat het juist van binnenuit weer gaat roesten, zonde van je geld dus. En ja het gaat door een aantal baden maar die zijn niet bedoeld om dat er allemaal uit te krijgen. Ik heb daarom mijn chassis thermisch laten ontlakken en daarna met compressor het resterende (droge) vuil er uit geblazen.
Gaten boren:
Tip wees niet zuinig boor gewoon overal waar lucht er uit moet / zink er in moet gaten en ook groot genoeg. Alle verhalen over kromtrekken zijn overdreven maar het is wel zaak dat het zink snel genoeg door kan lopen. Denk ook niet "ach dit kleine hoekje, dat zal toch wel gaan?" bij mij bleek zink achter in bijvoorbeeld de veerhand en de outriggers. Afgezien van dat dit geld kost en gewicht verhoogt is het soms ook heel onhandig omdat iets niet meer past (in mijn geval o.a. een schroefveer...).
Neem als stelregel dat alles wat een 3 dimensionale vorm heeft doorboord moet worden dus komen er 3 stukken plaat bij elkaar in een hoek of maakt het chassis een bolling, boor er een gat in! Verder nog overal boren waar stukken plaat doorgelast op gelkaar zitten, denk dan aan dwarsbalken in je chassis, dat was in ieder geval bij mij zo. Er zal namelijk altijd, lucht, vuil etc tussen de 2 stukken zitten en dat moet weg kunnen. Bij mij zag je naderhand op dat soort plekken echt klonten donkere prut, waarvan ik gok dat het verroest staal en zink is die tussen de dubbelingen 'uitgeploft is. Dit was bij de body meer dan bij het chassis dus bij jou wellicht bij het schutbord.
Neem flink tijd voor het gaten boren (uren werk!), koop goede harde boren, koel ze met olie, boor netjes van klein naar groot en loop stukje voor stukje je chassis na of het zink overal door kan stromen. Als het zink ergens niet kan komen is dat zonde van de investering en bovendien gevaarlijk want de lucht die opgesloten raakt zet enorm uit door de hitte en zal het chassis doen exploderen.
Achteraf schilderen:
Ga je het ook nog schilderen (zink roest niet maar lost langzaam op) zoja bedenk dan op voorhand wat/hoe je er op wilt smeren, de meeste dingen die op staal hechten doen dat niet op zink, bovendien moet je het ook serieus opschuren of laten aanstralen en in de primer zetten. Poedercoating wordt door veel mensen afgeraden. Ik heb zelf uiteindelijk Brantho Korrux gekozen puur omdat ik dat bij lage temperatuur kan aanbrengen.
Laat je niet bang maken:
Bovenstaande is niet om je bang te maken, dat zullen anderen wel doen. Dan bedoel ik mensen die liever tectyleren of de verzinkerij zelf die zal zeggen dat het kromtrekt. Nee het is bedoeld om je te motiveren er echt iets moois van te maken.
Groet
Ontlakken:
Veel mensen laten het stralen, ik ben van mening dat dat niet goed genoeg werkt, aan de buitenkant ziet het er keurig uit maar aan de binnenkant kan het zo vol het tectyl, verf, zand etc zitten en daar hecht geen zink op, zal je zien dat het juist van binnenuit weer gaat roesten, zonde van je geld dus. En ja het gaat door een aantal baden maar die zijn niet bedoeld om dat er allemaal uit te krijgen. Ik heb daarom mijn chassis thermisch laten ontlakken en daarna met compressor het resterende (droge) vuil er uit geblazen.
Gaten boren:
Tip wees niet zuinig boor gewoon overal waar lucht er uit moet / zink er in moet gaten en ook groot genoeg. Alle verhalen over kromtrekken zijn overdreven maar het is wel zaak dat het zink snel genoeg door kan lopen. Denk ook niet "ach dit kleine hoekje, dat zal toch wel gaan?" bij mij bleek zink achter in bijvoorbeeld de veerhand en de outriggers. Afgezien van dat dit geld kost en gewicht verhoogt is het soms ook heel onhandig omdat iets niet meer past (in mijn geval o.a. een schroefveer...).
Neem als stelregel dat alles wat een 3 dimensionale vorm heeft doorboord moet worden dus komen er 3 stukken plaat bij elkaar in een hoek of maakt het chassis een bolling, boor er een gat in! Verder nog overal boren waar stukken plaat doorgelast op gelkaar zitten, denk dan aan dwarsbalken in je chassis, dat was in ieder geval bij mij zo. Er zal namelijk altijd, lucht, vuil etc tussen de 2 stukken zitten en dat moet weg kunnen. Bij mij zag je naderhand op dat soort plekken echt klonten donkere prut, waarvan ik gok dat het verroest staal en zink is die tussen de dubbelingen 'uitgeploft is. Dit was bij de body meer dan bij het chassis dus bij jou wellicht bij het schutbord.
Neem flink tijd voor het gaten boren (uren werk!), koop goede harde boren, koel ze met olie, boor netjes van klein naar groot en loop stukje voor stukje je chassis na of het zink overal door kan stromen. Als het zink ergens niet kan komen is dat zonde van de investering en bovendien gevaarlijk want de lucht die opgesloten raakt zet enorm uit door de hitte en zal het chassis doen exploderen.
Achteraf schilderen:
Ga je het ook nog schilderen (zink roest niet maar lost langzaam op) zoja bedenk dan op voorhand wat/hoe je er op wilt smeren, de meeste dingen die op staal hechten doen dat niet op zink, bovendien moet je het ook serieus opschuren of laten aanstralen en in de primer zetten. Poedercoating wordt door veel mensen afgeraden. Ik heb zelf uiteindelijk Brantho Korrux gekozen puur omdat ik dat bij lage temperatuur kan aanbrengen.
Laat je niet bang maken:
Bovenstaande is niet om je bang te maken, dat zullen anderen wel doen. Dan bedoel ik mensen die liever tectyleren of de verzinkerij zelf die zal zeggen dat het kromtrekt. Nee het is bedoeld om je te motiveren er echt iets moois van te maken.
Groet