Pagina 1 van 1
Plaats van accu's (voorin of achterin)
Geplaatst: ma 02 nov 2009, 01:05
door jaapvdl
Ik ga voor mijn One Ten een nieuwe kabelboom maken, en ben nu ook over de plaats van mijn accu's aan het twijfelen. Ze staan nu allebei achterin.
Wat is nu het verschil (technisch gezien) of ik mijn accu's voorin onder de stoel plaats of achterin laat zitten. En wat is de beste plaats om de accu's te plaatsen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zolang mijn geld niet sneller groeit dan ik het uitgeef, blijf ik zwoegen......................
OneTen 1983 3.5TD
Ninety 1984 2.25 Benzine
Re: Plaats van accu's (voorin of achterin)
Geplaatst: ma 02 nov 2009, 01:22
door Gert
Ik zou de accu zo dicht mogelijk bij de verbruikers zetten. Zo beperk je kabels (en kosten), en in theorie heb je minder verlies omdat je draad korter is.
Daarnaast streef ik er persoonlijk altijd naar om extra gewicht zoveel mogelijk tussen de assen te centreren. Accu's wegen richting de 10 kilo per stuk, en dat gewicht verdeel ik het liefst over de twee assen. Met name met mijn ambulance is dit gevoel sterker, omdat de ambulancebak ver over de achteras steekt, en er zo dus extra veel gewicht op de achteras hangt.
Groeten,
Gert
Re: Plaats van accu's (voorin of achterin)
Geplaatst: ma 02 nov 2009, 12:14
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Hoi Jaap,
Ik overweeg juist om de 2 accu's van mijn Defender ex-Mariniers van de huidige plaats tussen de voorstoelen naar onder de motorkap te verplaatsen. Reden die daaraan ten grondslag ligt is meer ruimte in het passagiersgedeelte te verkrijgen.
Ik heb geen last van het door Gert genoemde punt van gewichtsverdeling omdat die 20 kg niets zijn op het totaal van als ik met vrouw en 3 kinderen en bagage op pad ga.
Succes met je keuze,
John
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2009 11:15 door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com).
Re: Plaats van accu's (voorin of achterin) - gewichtsverdeling -
Geplaatst: ma 02 nov 2009, 13:10
door Marc-my-Words
Onlangs kwam ik langs een graansilo waar in het weekend de weegbrug niet uit gezet was, een leuke uitnodiging dus.
De asdrukken bleken heel dicht bij elkaar te liggen: 110Td5HT, redelijk standaard, met eenvoudige betimmering, in bescheiden mate wat los ijzerwerk en gereedschap in de bagage, geen lier, wel 1 mijzelf (ik leg aardig wat gewicht in de schaal), en 2 een bescheiden kampeeruitrusting -- voor en achter ieder net geen 1200 kg (hetgeen wel te denken geeft wat betreft het leeggewicht op het kenteken, mij lijkt dat je dat alleen haalt geheel gestript, zonder krik, reservewiel, brandstof, etc ). Duidelijk is dus ook dat je extra gewicht zoveel mogelijk rond het (gewenste) zwaartepunt wil concentreren, ofwel die zaken met een grote "dichtheid" wil je rond dat zwaartepunt, de lichte bagage mag de rest opvullen.
Onder de verplaatsbare "bagage" horen accu's tot de categorie "zeer hoge soortelijke dichtheid" zo lijkt mij (ik heb slechts zeer zelden goudstaven in mijn bagage).
Marc
Re: Plaats van accu's (voorin of achterin)
Geplaatst: ma 02 nov 2009, 20:41
door Apke
Tja, voorin, achterin, in het midden ......
Het nadeel van accu's in de cabine is dat de accu's gas kunnen laten vrijkomen bij het laden. Dit gas is nogal explosief (zoals sommige prikkers al eens hebben mogen ondervinden )
Dit zou pleiten om de accu's lekker voorin te plaatsen waarbij de gewoon in de buitenlucht staan en de gassen alle kanten op kunnen.
Nu is het zo dat bij sommige bestelauto's de accu achter de voorstoelen staat. Hier zijn de onderhoudsvrije accu's verplicht (regeling voor jonge auto's), juist vanwege het plofgevaar in de cabine.
Aan de andere kant staan de accu's binnen net ietsje warmer en minder vochtig. Dit komt de koude start ten goede (de accu kan zijn lading beter omzetten in elektriciteit).
Dat zou dus weer pleiten om accu's binnen te plaatsen.
Wel is het zo dat de weerstand van de draden toeneemt naarmate deze langer wordt. Hoe korter de draad, hoe lager de weerstand en zeker bij de kabel naar de startmotor vloeien er nog al wat apmere's door de kabels.
Tot zover de technische zaken over de accu's.
Verder wil je bij het terrein rijden het gewicht zo laag en centraal mogelijk houden.
Ik heb zelf ervoor gekozen om mijn accu tussen de voorstoelen te plaatsen. De zitplaats (niet echt een plek om lekker te zitten) heb ik vervangen door een defensie accubak. Geen idee of deze oplossing ook bij een one ten kan, maar bij mijn SIII ging het prima. Een mooie console er overheen gemaakt, massa sleutel erbij en klaar is kees ..... uhh, Ap in dit geval haha.
Oh, mijn 109 Stawag had bijna 1 ton asdruk voor en bijna 1 ton asdruk achter bij de APK remmentest. Wel lag er een flinke bak gereedschap achterin en was de tank bijna vol.
Een mooie gewichtsverdeling.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6bb1ce5e206143b7f9d8819ebaaf94ca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10123439, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: Plaats van accu's (voorin of achterin)
Geplaatst: di 03 nov 2009, 10:19
door Puffino
als je over de lengtes die zo beperkt zijn in een auto al weerstandverschillen merkt heb je te dunne draad gekozen.
Daar zal het niet aan mogen liggen. En zo ja doe je dus iets verkeerd.
Qua gewichtsverdeling, ik denk niet dat het veel uit zal maken, op een moloch als een Land Rover. Tenzij je grove accu's plaatst, maar zelfs dan nog is het maar marginaal hoor.
Als je dan toch aan de slag gaat zou ik liever de moeite steken in het trekken van zo veel mogelijk massadraden, zodat er zo weinig mogelijk stromen lopen door de auto zelf, en zo veelmogelijk door de draden. Scheelt weer in de zelf-katalyse-destructie van de auto.
Ofwel: plaats ze lekker waar je wilt, waar ze niet in de weg zitten ivm andere plannen, en waar je er natuurlijk ook goed bijkunt voor als er iets mee is....
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Plaats van accu's (voorin of achterin)
Geplaatst: di 03 nov 2009, 15:43
door Marc-my-Words
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Qua gewichtsverdeling, ik denk niet dat het veel
> uit zal maken, op een moloch als een Land Rover.
> Tenzij je grove accu's plaatst, maar zelfs dan nog
> is het maar marginaal hoor.
>
> ......
>
> Ofwel: plaats ze lekker waar je wilt, waar ze niet
> in de weg zitten ivm andere plannen, en waar je er
> natuurlijk ook goed bijkunt voor als er iets mee
> is....
Ik denk ook niet dat het een wereld van verschil maakt, maar als je in gedachten neemt dat er soms ook al rekening gehouden wordt met het gewicht van een lier+lierbumper, dan is een relatief gemakkelijk (ve)plaatsbaar en relatief gewichtig ding als een accu toch ook van belang. Ik denk niet dat er veel andere delen aan je auto zijn met een vergelijkbare soortelijke dichtheid.
Verder valt het me op dat de ijzerwaar die helemaal achterin de 110 ligt bij ook maar een beetje verkeersdermpel al een luchtreisje maakt, terwijl dat wat voorin de HT ligt heel rustig blijft liggen ... er is dus weldegelijk een groot verschil in "doorzwiep-moment".
Marc
Re: Plaats van accu's (voorin of achterin)
Geplaatst: do 12 nov 2009, 20:40
door jaapvdl
ik denk dat ik ze toch maar onder mijn passagiers stoel weg ga werken. Dan houd ik achterin nog een mooi stukje over voor mijn gereedschap.