Pagina 1 van 1
Start problemen ??
Geplaatst: zo 07 sep 2003, 22:17
door johan88Lw
Bijna startproblemen, sinds de drrogt voorbij is heeft de laro steeds minder zin om te starten, normaal na netjes gloeien starte zij bijnnen 2 seconden, laatst paar dage moet de startmotor wel 10 seconded werken voor ik het vertouwde rookpluimpje zie.., de 2 keer die dag start ze dan wel snel.
zijn dit meestal vochtproblemen ? of moet ik bij de gloeibougies gaan kijken ?? ik ben bang dat ze van de winter anders helemaal niet meer wil starten.
oja 2,25 diesel 88 lightweight uit 78
groet johan en esther
Re: Start problemen ??
Geplaatst: zo 07 sep 2003, 22:21
door Hendrik Blue-Box SIII
Ontlucht de brandstofpomp eens.
Met de hand de opvoerpomp bediennen en met sleuteltje 8 de twee ontluchtingsnippel gebruiken die aan de voorkant van de pomp zitten (vanaf de gril gezien).
Groet, hendrik.
Re: Start problemen ??
Geplaatst: zo 07 sep 2003, 22:32
door johan88Lw
Bedankt ga ik daar maar eens naar kijken, ik heb morgen middag lekker de tijd, sleuteltje 8 heb ik ook nog wel ergens liggen, ik ga nu eerst dat echelon eens lezen om te kijken hoe die pomp eruitziet.
alvast bedankt voor de snelle reactie
Re: Start problemen ??
Geplaatst: zo 07 sep 2003, 23:19
door musketier
als het dat was, meld je dat dan even. heb zelf ook zo'n lw88 uit 1978 en ben benieuwd naar de uitkomst
Re: Start problemen ??
Geplaatst: zo 07 sep 2003, 23:32
door Aad G
kijk je gloeipluggen ook na.
Gewoon er uit draaien en op de accu zetten. Kijk uit wordt witheet in secondes
Re: Start problemen ??
Geplaatst: ma 08 sep 2003, 00:27
door Hendrik Blue-Box SIII
Kijk uit, er zijn ook 2 volts gloeibogies die je niet zo op de accu moet zetten.
Re: Start problemen ??
Geplaatst: ma 08 sep 2003, 00:35
door sirmartin
Een lightweight is vaak 24 volt...... dus niet zomaar één gloeiplug op de akku's zetten. Ze staan zo ver ik weet in serie....... dus wel even in de gaten houden dat je ze ook in serie aansluit..... anders is het einde gloeiplug
Of 2 in serie op één akku of alle 4 op de 2 accu's.
Maar gloei je wel lang genoeg voor? ik gloei toch zeker wel 20 tot 30 seconden.... en in de winter misschien wel langer.
Tja het kan natuurlijk zijn dat je diesel terug loopt de tank in dan moet je langer doorstarten om het weer op te voeren.
Groet,
Martin
Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977 “El Toroâ€Â
[people.zeelandnet.nl]
Re: Start problemen ??
Geplaatst: ma 08 sep 2003, 01:09
door jo.forster
Ik denk dat het aarde is dat het probleem geeft, doe maar eens alle aardekabels schoonmaken dat helpt vaak.
jo fo
Re: Start problemen ??
Geplaatst: ma 08 sep 2003, 02:24
door Peter Tönissen
20 tot 30 seconden voorgloeien???????? Lijkt mij wel erg lang.
7 seconden moet ruim voldoende zijn. In de winter 3 seconden meer. Is je compressie nog goed???
groet,
Peter
SIII 109 "Jeltsin" 1981
Re: Start problemen ??
Geplaatst: ma 08 sep 2003, 02:34
door Aad Koene
Peter,
er zijn nog al wat verschillende gloeispiralen en - stiften in omloop.
Ze variêren van snelgloeiers (2 á 3 sec) tot zeer trage stiften ( 15 tot 40 seconden).
Ze hebben elk hun voor- en nadelen; snelgloeiers zijn ook weer snel afgekoeld, de trage stiften daarentegen blijven heel lang (langer dan 5 minuten) heet.
Ik zelf heb enkelpolige lange trage stiften en moet minimaal 15 seconden voorgloeien.
Afhankelijk van de weersgesteldheid en temperatuur loopt dit op tot 30 seconden of langer.
Het voordeel van het langer heet blijven van de stiften is in de winter voor de hand liggend: de ijskoude motor blijft makkelijker stationair lopen zonder witte dieselpluim.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Start problemen ??
Geplaatst: ma 08 sep 2003, 14:07
door johan88Lw
Nou ga ik straks ook die gloei bougies maar even loshalen, als ik ze nu los heb kan ik dan zien aan de buitenkant hoelang ze moeten gloeien of hoe ik ze aan mijn accu moet hangen om te testen ?
johan & esther
Re: Start problemen ??
Geplaatst: ma 08 sep 2003, 15:28
door erwin kraaiveld
Ook ik heb het probleem gehad. Na een paar dagen bleek gewoon dat mijn accu op was en heb ik een nieuwe gehaald. Voor mij was het toen einde probleem. Alleen bleek na ongeveer 3 weken dat mij accu opnieuw leeg was en hebben ze hem voor mij bij de kwik-fit aan de lader gezet. Sindsdien geen problemen meer met strarten.
We horen graag was de oplossing voor je probleem is geweest.
Gr Erwin
Re: Start problemen ??
Geplaatst: ma 08 sep 2003, 16:00
door Disco
Er is ook een andere mogelijkheid om te kijken of er een kapot is.
Als er een gloeispiraal kapot is en alles in serie staat doen ze het geen van alle.
aan de boven kan zit een draad met een oog pak een stukje vd draad en sla om de beurt een bougie over voordeel:ze krijgen niet het voledige voltage te verwerken maar: 4volt in plaats van 3volt(in 12 volt systeem) en 8 volt in plaats van 6 volt (24volt).
Als nood reparatie kan je deze door verbinding even gebruiken maar vervangen is de enige remedie(en dan wel alle 4)
Groeten Theo Kaufmann/Disco
Re: Start problemen ??
Geplaatst: ma 08 sep 2003, 22:22
door Aad Koene
Johan,
in een Lightweight zitten lange gloeispiralen waarbij de draden door een porcelijnen blokje gescheiden worden.
Dit zijn spiralen die 6 tot 12 volt stroom kunnen verdragen (zijn op 12 volt snelgloeiers).
Als je ze gaat testen doe je dit op één accu van 12 volt en zorg dan dat je ze met een tang vast houdt want voordat je in de gaten hebt dat het warm aan je vingers wordt stinkt het al naar verschroeid vlees.
Succes,
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam