olie TE HEET geweest?
Geplaatst: zo 17 aug 2003, 21:29
1,5 week geleden heb ik m'n series IIa 88" benz weer es gebruikt voor de hooiwagen, deze keer was 't midden tijdens de hittegolf.
We hebben 's middags op het land gereden, de Laro werd nu echt heet, de Olietemperatuur ging net over de 120 graden heen, normaal staat 'ie tussen de 100 en de 110.
Nu verbeeld ik me dat wanneer ik rijdt dat de motor een hogere bedrijfstemperatuur heeft, nl. weer 120graden. Kan de olie te heet geweest zijn met als gevolg dat de werking minder is of dat de bedrijfstemperatuur van de motor nu wat hoger is?
Ook hebben we de auto gisteren even op de brug gehad, het viel me op dat alles 'gezweet' had, bij de differentielen, bij de versnellingsbak, bij de remtrommels.
Alles is natuurlijk bijzonder warm geweest, geen rijwind etc.
Is 't verstandig dat ik de olieen ga vervangen, moet dit sowieso eens per jaar? of hoort 't er allemaal bij en kan ik 't gewoon schoonmaken en aankijken hoe 't gaat?
De olie-niveau's van de diffs en de remvloeistof zijn niet gezakt overigens.
Durk
We hebben 's middags op het land gereden, de Laro werd nu echt heet, de Olietemperatuur ging net over de 120 graden heen, normaal staat 'ie tussen de 100 en de 110.
Nu verbeeld ik me dat wanneer ik rijdt dat de motor een hogere bedrijfstemperatuur heeft, nl. weer 120graden. Kan de olie te heet geweest zijn met als gevolg dat de werking minder is of dat de bedrijfstemperatuur van de motor nu wat hoger is?
Ook hebben we de auto gisteren even op de brug gehad, het viel me op dat alles 'gezweet' had, bij de differentielen, bij de versnellingsbak, bij de remtrommels.
Alles is natuurlijk bijzonder warm geweest, geen rijwind etc.
Is 't verstandig dat ik de olieen ga vervangen, moet dit sowieso eens per jaar? of hoort 't er allemaal bij en kan ik 't gewoon schoonmaken en aankijken hoe 't gaat?
De olie-niveau's van de diffs en de remvloeistof zijn niet gezakt overigens.
Durk