schudden

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ron

schudden

Bericht door Ron »

'Beste prikkers,
Misschien kunnen en willen jullie mij van advies dienen met een probleem waar ik niet uitkom. Mijn 300 Tdi disco uit 98 begint boven de snelheid van 100/110 km/u ontzettend te trillen. Eerst stuiterde je bijna van de weg af. Ik schrok me een ongeluk dat kan je je voorstellen.

Alles nagekeken en wat bleek er zaten twee bouten van het stuurhuis niet goed vast (!). Vervolgens alle wielen opnieuw laten balanceren. Hiermee zijn de klachten al heel ver terug gebracht maar de auto blijft behoorlijk schommelen. Op de snelweg zijn de naden in het asvalt meteen reden om onder de 100 te gaan want het is gewoon gevaarlijk. Ik heb alles nagekeken, stuurstangen, fusee-s, swivels etc. Maandag nog een wanhoopsafpraak om de auto opnieuw te laten uitlijnen. Heeft er nog iemand een idee waar ik verder kan zoeken, of is dit verschijnsel jullie bekend? (En vooral hoe heb je het opgelost!) Alvast bedankt voor het mee denken.. Groeten,
Ron',
Edgar

Re: schudden

Bericht door Edgar »

Hoi Ron,

Ik heb zelf een Disco 300TDI gehad, hiermee kon ik zelfs de Eland proef doen.
Ik moet wel toegeven dat er extra grote velgen en banden op zaten.

Kijk eens naar je schokbrekers, of je banden deze kunnen namelijk onrond zijn door bijvoorbeeld een keer knal hard een stoep op te rijden.

Succes er mee

Groeten
Edgar 109V8
jeroenm

Bericht door jeroenm »

Stuurdemper?
Edgar

Bericht door Edgar »

Klopt stuurdemper.

Vergeten te melden

Edgar 109 V8
Michel

Bericht door Michel »

Waarschijnlijk liggen jou rubbers er uit of zijn versleten.
Ik bedoel de rubbers van je "hockysticks" en je armen die naar de assen toe gaan.Ik heb dit ook gehad. Wagen gaat dan deinen. Heb de rubbers vervangen door
poly-bussen. Heb nu een erg vaste weg ligging en hij deint niet meer.
Disco

Bericht door Disco »

Ron ik kan je geen duidelijk antwoord geven, maar de zelfde problemen heb ik ook gehad.
Bij mij kwamen de problemen boven water nadat ik een klus had aangenomen die in hield dat ik met veel zware aanhangers moest rijden.
Mij werd verteld verkeerde banden(Cooper discoverer S/T) te zachte zijwanden.
Heb schokbrekers vervangen (alleen even stuurdemper over het hoofd gezien, deze zit ook voor een disco op een rare plaats nl.aan de achterkant)
Omdat wik nogal vaak zwaar beladen ben heb ik blauwe verhoogde veren er onder gezet.
het stuurgedrag is zodanig verbeterd dat ik nu op de rijksweg een bocht in durf te sturen(waar ik 2 maanden geleden nog stapvoets doorheen ging).
bij het vervangen van de achterveer kon ik tussen de rubbers door(reactiearm) kijken, dus deze moeten bij mij ook nog vervangen worden(ik weet alleen nog niet door orgineel of door Polybushes misschien iemand z'n zegje er over?)
Alles bij elkaar rijd de mijne weer normaal(najah voorspelbaar)

Groeten Theo Kaufmann/Disco
Jorrit

Bericht door Jorrit »

en als alles heb gehad en niets heeft gewerkt dan is er nog maar een oplossing iemand heeft je auto "dubbel fris" gevoerd.

Groetjes Jorrit, LR 110 2,5D RHD hardtop "Annabel"
[members.home.nl]
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

HEe JOrrit, sinds jij kabelinternet hebt daalt de inhoudelijke, wijsheid van je posts wel naar het gezelligheidsniveau.......... (Gazo door!!)

Cheer Bowy
Ron

Bericht door Ron »

Theo,

Bedankt, ik ga zeker de stuurdemper vervangen. Er schijnt zelfs een "heavy duty" type van te bestaan.

Maakte het vervangen van die veren echt zo'n verschil? Wordt de auto dan niet een stuk stugger. Ik heb dat namelijk eens bij mijn oude nissan KingCab laten doen en toen lagen mijn nieren na 500 km bijna op mijn heupen (en dat deed pijn). Zeker omdat ik deze nieren ook gebruik om Grolsch af te breken.

Ik moet trouwens wel even kwijt dat de boys van Vis LandRover supplys in Scheveningen waanzinnig hebben mee geprobeerd en nagedacht. Pet af!

Groeten,

Ron
Disco

Bericht door Disco »

In de oude situatie kon ik met zo'n 50 kmh een drempel nemen stuiterde wel wat na maar was niet extreem.
Op de rijksweg was het ronduit een dwijl oprechte stukken was hij erg zoekerig en bleef zeker niet in een rechte lijn.
in een bocht helde hij zo ver over dat met name de mensen die nog nooit bij mij in de wagen hadden gezeten nogal wit weg trokken!
Banden zouden verkeerd zijn te zachte zijwanden, maar ja die lagen er net om.
Schokberkers om dat de wagen verhoogd was durfde iegenlijk niemand het aan om mij wat te leveren de prijzen liepen uiteen van €75,- tot €130(uiteraard ex btw),ik kreeg kraamvisite en hij zou wel een op z'n werk kijken(ik wist toen nog niet dat dat Koni was) hij nam dus dezwaarste schokbrekers voor mij mee.
Met de Koni's er onder brak de wagen nog steeds uit een elandtest of gewoon van baan verwisselen op de rijksweg was een beproeving waarvoor heen wat stuurmans kunst voor nodig was.
Dan toch ook maar de veren het moesten verhoogde worden vanwege de te Grote banden(245/75R16) blauwe bearmach werdt mij aangeraden en dus achterveren gekocht bij Jansen (voorveren waren niet voorradig)
Bij het vervangen bleek dat ze ophogingsblokjes hadden gebruikt,de wagen ging met volle bepakking niet meer door z'n hoeven en het veergedrag was eigenlijk niet echt dramatisch veranderd.
De voorveren had ik echt nodig bij Budget lagen ze op de plank die heb ik er dus ook gelijk onder ge(kl)gooid(toen bleek dus ineens dat hier geen blokken onder zaten maar verhoogde veren).
Ik heb nu een disco die strak stuurd,minder overheld(en dus ook niet onverwachts) en het veergedrag is iets straffer maar zeer respectabel.
Het verlang lijsjeolybush (om alles dan ook maar gehad te hebben)

Ps. Als je richting Vis rijd kun je ook doorrijden naar Rotterdam kan je zelf voelen wat het verschil is(geef maar effe een mailtje)

Groeten Theo Kaufmann/Disco
Ron

Bericht door Ron »

Theo,

Ga ik zeker doen. Ik woon tijdelijk in Capelle (huwelijk naar de klote) en werk in rotterdam!

Je hoort van me. tot volgende week!

Ron
Edgar

Bericht door Edgar »

Hoi Ron,

Ik ken dat probleem, zou het aan de auto liggen.
Ik ben maar gelijk verhuist naar Singapore.

Sterkte

Edgar
Plaats reactie