Pagina 1 van 1

uitlaatbocht

Geplaatst: wo 13 aug 2003, 10:04
door Jorrit
Zoals jullie ondertussen wel weten heb ik een 200tdi uit een disco gekocht voor Annabel, ik moet nu een uitlaatbocht laten lassen. Ik had zelf het idee om dit van RVS te doen. Omdat de orginele uitlaat bijna recht naar achter loop en dus bijna geen tegen druk veroorzaakt en ik nu een hele korte bocht moet maken wil ik de diameter vergroten om beter uit te komen met de tegendruk.

Weet iemand of dit een oplossing is, of is er iemand weet hoe belangrijk de tegendruk van een diesel is? Ik heb alleen ervaring met de tegendruk van tweetact en viertact.

Groetjes Jorrit, LR 110 2,5D RHD hardtop "Annabel"
[members.home.nl]

Re: uitlaatbocht

Geplaatst: wo 13 aug 2003, 10:23
door Serious IIa
Goedemorgen Jorrit,

Kijk eens op de site van EPS uit Hoogezand, hier staat een hoop info op, en ze kunnen hem zeker voor je maken/vertellen of je zoveel tegendruk nodig hebt!
Kan ik hem wel meenemen

Cheers Bowy

Re: uitlaatbocht

Geplaatst: wo 13 aug 2003, 10:33
door Dennis101
Op de site van EPS uitlaten staat heel veel info, en anders kunnen zij jou vast verder helpen. www.uitlaten.com

Dennis B.

Re: uitlaatbocht

Geplaatst: wo 13 aug 2003, 10:34
door Dennis101
Je was me (weer) voor.

Dennis B.

Re: uitlaatbocht

Geplaatst: wo 13 aug 2003, 10:46
door Serious IIa
Haha, jij bent mij ook vaak voor hoor..... En meestal vullen we elkaar volgens mij wel mooi aan

Cheers Bowy

Re: uitlaatbocht

Geplaatst: wo 13 aug 2003, 10:58
door The_Dude
Co Oskam kan het waarschijnlijk ook, maar denk dat die wel een stukje goedkoper is dan eps.
Is een garage voor usa-cars maar pijp buigen voor wat voor merk doet die niet moeilijk over. Die buigt met zijn nieuwe machine alles wat te buigen valt ;-)
Meer informatie op misschien dat die nog wel op vakantie is.
[www.co-oskam.nl]

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: uitlaatbocht

Geplaatst: wo 13 aug 2003, 11:14
door Jorrit
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb de site bekeken, ik kan hier alleen niet echt duidelijkheid over de tegendruk van turbo dieselmotoren wel dat er na een turbo benzine of diesel de tegendruk minimaal moet zijn zo dat de flow zijn vrije doorgang heeft. Maar het werd mij niet duidelijk hoeveel of weinig tegendruk een diesel nodig heeft voor een optimale loop.

Groetjes Jorrit, LR 110 2,5D RHD hardtop "Annabel"
[members.home.nl]

Re: uitlaatbocht

Geplaatst: wo 13 aug 2003, 11:21
door Serious IIa
Even beter zoeken

Eigenlijk is de turbomotor, ook de turbodiesel, een totaal andere uitlaat nodig als een gewone motor.
Een turbo draait pas optimaal met een uitlaat zonder weerstand.
Pas dan (zonder enige weerstand) zal de turbo snel op gang komen en vroeger een extra grote portie lucht in de motor blazen. Het gevolg is vooral meer trekkracht en vermogen.
Gebruik dus bij een motor met turbo grotere pijpdiameters, een kat met lage weerstand en dempers zonder tegendruk.
Bewezen is dat een voorpijp net achter de turbo rustig nog veel groter mag zijn in diameter als de rest van de uitlaat. Dit heeft een zeer positief gevolg voor het nog beter oppakken van de turbo, het koppel en het vermogen.
NOTE: chiptuning met een turbomotor (ook een turbodiesel) heeft pas echt zin als de uitlaat goed in orde is. Het is onzin om allerlei dingen te gaan veranderen als de ademhaling nog niet optimaal is. Pas als de uitlaat goed geregeld is heeft het nut om meer brandstof toe te voegen d.m.v. allerlei elektronica.
NOTE: ga je wel de chiptuning eerst doen, dus de turbodruk veranderen en meer brandstof toevoegen, dan loop je een flinke kans dat de motor voornamelijk meer gaat drinken" en flink gaat roken door een te rijk brandstofmengsel. Vrijwel zeker verloren geld dus……
We hebben zeer goede ervaringen bij diverse jonge wagens met een turbodiesel met het weghalen van de roetkat. Controleer wel eerst even het kenteken achter de typeaanduiding. Een heel enkele keer staat deze roetkat er wel op, maar dit komt hoogst zelden voor. Zonder deze roetkat pakt de turbo meestal zeker 200 toeren vroeger op, rookt de wagen minder (hij krijgt meer lucht!), trekt hij veel beter en verbruikt hij minder.

Op deze pag. gevonden:
[www.uitlaten.com]


Cheers BOwy

Pufffffff

Geplaatst: wo 13 aug 2003, 12:41
door Jurjen
Gelukkig dat je even vermeldde dat je de tekst ergens gevonden(geleend) had. 't Is niet echt jouw taal(gebruik)
;-) Jurjen

Re: Pufffffff

Geplaatst: wo 13 aug 2003, 13:31
door Jorrit
dit was ik tegen gekomen maar dit zou betekenen dat het beste is om een 100mm pijp met een minimum aan demping de optimale oplossing zijn of is er een maximum aan wat nog rendament opleverd. ik heb naar mijn mening overal gezocht maar er is genoeg over benzine en tweetact te vinden maar niets over td uitlaten.

Groetjes Jorrit, LR 110 2,5D RHD hardtop "Annabel"
[members.home.nl]

Re: Pufffffff

Geplaatst: wo 13 aug 2003, 14:29
door Serious IIa
HEe Jorrit, er is een maximum en dat kunnen ze je daar zeker vertellen zo niet informeer eens op het forum van de Landroverenthusiast daar kunnen ze het je zeker vertellen....

Cheers Bowy