Pagina 1 van 1

Krukaskering

Geplaatst: zo 06 jul 2003, 20:06
door The_dude
Is het veel werk om de voorste en de achterste krukaskering te vervangen?
Ik heb wel gehoord dat de achterste kering pittig schijnt te zijn.
Hoe kan je eigenlijk zien dat een kering verrot/stuk is?

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Krukaskering

Geplaatst: zo 06 jul 2003, 21:29
door Jorrit
Hoi Martijn,

Als er olie tussen de keering door komt is de keering lek anders is hij nog goed. maar als de boel open is is het niet zoveel werk om de keeringen te vervangen. Je moet om bij de achterste even de achterplaat van de koppeling verwijdereen en deze zit vaak goed vast, maar dit is of een kwestie van goed luchtgereedschap of het moment lang genoeg maken, en het dan met schokjes los proberen te trekken. Ik denk dat als het tegen zit het een middag werk is.

Succes Jorrit, LR 110" 2,5 D RHD hardtop "Annabel"
[members.home.nl]

Re: Krukaskering

Geplaatst: zo 06 jul 2003, 22:38
door André
Jorrit,

Bij mij lekt alleen de voorste kering. Mag ik uit jouw opmerking opmaken dat dat een halve middag werk is? Geldt dat ook als je geen brug hebt en met je rug in het gras moet liggen?

André.

Re: Krukaskering

Geplaatst: zo 06 jul 2003, 23:06
door The_Dude
Hoi Andre,

Denk dat jorrit meer van mijn situatie uit gaat.
Mijn hele blok ligt uit de auto en ik kan er aan alle kanten bij.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Krukaskering, 2.25 of 2.5 ?

Geplaatst: ma 07 jul 2003, 00:04
door 110
Bij een 2.5 ben je met het vervangen, de eerste keer, ongeveer een halve dag bezig.
Vervang ze dan wel meteen alle drie, de snaar en de spanrol.

Maar volgens mij ging de vraag over een 2.25 en dat zal een stuk makkelijker gaan, ervan uit gaande dat de ketting gewoon in het normale olie circuit zit en er dus maar één keerring vervangen hoeft te worden (achter de snaar pulley).

Succes

Re: Krukaskering

Geplaatst: ma 07 jul 2003, 00:27
door Serious IIa
Hoi Andre,

De voorzijde is bij een series een karweitje van 10 min !! dus eitje ook in het gras, als hij nog nooit eerder is losgeweest kan het iets meer werk zijn (dan zit het afdekkapje nog met popnagels ipv schroefjes...) Succes ermee!

Groetjes Bowy

Re: Krukaskering, 2.25 3, of 5 bearing.

Geplaatst: ma 07 jul 2003, 01:45
door Dennis101
Hoeveel werk het is om de achterste keerring van een 2.25 blok te wisselen is ook afhankelijk van het aantal krukas lagers.
Bij een 3 bearing moeten, behalve de koppeling, het vliegwiel, en het vliegwielhuis ook de carterpan, en de achterste lagerkap van de krukas verwijderd worden (keerring zit tussen de lagerkappen).
Deze keerring is aan 1 zijde doorgesneden, anders past hij niet om de krukas door de flens van het vliegwiel.
Een 5 bearing heeft de keerring in het vliegwielhuis gemonteerd, dus hier hoeft alleen de koppeling, het vliegwiel, en het vliegwielhuis los.
Deze keerring is een gesloten ring, en loopt op dezelfde flens waarop het vliegwiel gemonteerd zit.
De voorste keerring is te vervangen zoals Bowy beschreef, dit geldt voor zowel de 3, als de 5 bearing.
De 2.25 keerring is vanwege de door carterolie gesmeerde distributie ketting i.d.d. eenvoudiger te wisselen dan van een 2.5 (getande riem).

Dennis B.