24 volt ontsteking kapot
24 volt ontsteking kapot
Hallo iedereen,
Ik heb van mijn lightweight de 24 volt ontsteking kapot.
Natuurlijk kan ik hiervoor geen andere vinden.
Kan iemand mij aan een andere helpen? Of kan iemand mij vertellen wat ik moet vervangen om er een 12 volt ontsteking in te bouwen?
Gr mike
Ik heb van mijn lightweight de 24 volt ontsteking kapot.
Natuurlijk kan ik hiervoor geen andere vinden.
Kan iemand mij aan een andere helpen? Of kan iemand mij vertellen wat ik moet vervangen om er een 12 volt ontsteking in te bouwen?
Gr mike
Re: 24 volt ontsteking kapot
Hoi Mike,
die heb ik nog voor je liggen (een 24 volts).
Mail me maar op elliehtp (at) hotmail.com
die heb ik nog voor je liggen (een 24 volts).
Mail me maar op elliehtp (at) hotmail.com
Re: 24 volt ontsteking kapot
Hoe zit het met het inbouwen van een omvormer dan.
Moet ik dan de bobine vervangen en de voorschakelweerstand laten vervallen? of direct achter de bobine de omvormer plaatsen.
Moet ik dan de bobine vervangen en de voorschakelweerstand laten vervallen? of direct achter de bobine de omvormer plaatsen.
Re: 24 volt ontsteking kapot
Volgens mij werken alle ontstekingen met iets van 10Volt (weet vast wel iemand). De 24V versie heeft zo'n kastje op het kleppendeksel staan. Als je dat ertussenuit laat kan er een standaard ontsteking op.
Grtz. Erik
Grtz. Erik
Re: 24 volt ontsteking kapot
Hmm, volgens mij zit er een omvormertje in. Op de ex-abl was de 24V waterdichte ontsteking stuk en daar hebben we probleemloos een standaard/goedkoopste ontsteking van Paddock opgezet.
Grtz. Erik
Grtz. Erik
Re: 24 volt ontsteking kapot
Dan kan best zijn Erik. Hij zal er wel op lopen.
Maar dan branden je punten wel veel sneller in, en je condensator zal het ook niet lekker vinden.
Maar dan branden je punten wel veel sneller in, en je condensator zal het ook niet lekker vinden.
Re: 24 volt ontsteking kapot
Oké. We hebben 2 gerestaureerde ex-abl's ermee rondrijden. Gaat voorlopig al jaren goed.
Grtz. Erik
Grtz. Erik
Re: 24 volt ontsteking kapot
Heb er ook gewoon een omvormer tussen gezet
Groet Richard Dries
Groet Richard Dries
Re: 24 volt ontsteking kapot
Hallo Mike,
wat is het geworden 12V of vervangen?
Groet
Erik.
wat is het geworden 12V of vervangen?
Groet
Erik.
Re: 24 volt ontsteking kapot
Als het goed is !
Is je ontsteking wel 12 volt !
Je auto is wel 24 volt maar je ontsteking blijft gewoon 12 volt
Tenminste zo is het bij mij lightweight
Is je ontsteking wel 12 volt !
Je auto is wel 24 volt maar je ontsteking blijft gewoon 12 volt
Tenminste zo is het bij mij lightweight
Re: 24 volt ontsteking kapot
Hallo Sander,
Mijn vraag aan Mike was eigenlijk of hij de ontsteking/verdeler vervangen heeft voor een 12 volt systeem, maar jij geeft antwoord op een vraag die ik ook nog had.
wat jij dus zegt is dat bij 24 volt de bobine de spanning verhoogd van 24 naar pak weg 20.000 volt, ga je om naar 12 volt moet je de bobine vervangen om toch op die 20.000 volt uit te komen, anders heb je dus te weinig spanning voor een goede ontsteking ?
Alleen de verdeler vangen zou dus niet tot ingebrande puntjes kunnen leiden zoals hierboven beschreven ???
Van mijn S3 ex-abl 4x2 is 1 schroef waar de verdelerkap mee vast zit in de body dol gedraaid, als Mike zijn defecte ontsteking vervangen heeft kan ik misschien zijn body overnemen?
Groet
Erik
(L)
Mijn vraag aan Mike was eigenlijk of hij de ontsteking/verdeler vervangen heeft voor een 12 volt systeem, maar jij geeft antwoord op een vraag die ik ook nog had.
wat jij dus zegt is dat bij 24 volt de bobine de spanning verhoogd van 24 naar pak weg 20.000 volt, ga je om naar 12 volt moet je de bobine vervangen om toch op die 20.000 volt uit te komen, anders heb je dus te weinig spanning voor een goede ontsteking ?
Alleen de verdeler vangen zou dus niet tot ingebrande puntjes kunnen leiden zoals hierboven beschreven ???
Van mijn S3 ex-abl 4x2 is 1 schroef waar de verdelerkap mee vast zit in de body dol gedraaid, als Mike zijn defecte ontsteking vervangen heeft kan ik misschien zijn body overnemen?
Groet
Erik
(L)
Re: 24 volt ontsteking kapot
Hallo Erik
Wat ik heb begrepen van de lightweight ex militair ,
Ik heb de mijne gekocht van rob stewart , die vertelde dat de boordspanning idd 24volt is
Maar de ontsteking gewoon 12volt is , er zit een omvormer tegen het schutbord die gewoon 12 volt maakt voor de ontsteking ! , dus je ontsteking is gewoon 12volt .
Verder heb ik me er nog niet in verdiept omdat ik nog niet bij mijn ontsteking ben aangekomen qua werkzaamheden
Maar wat rob mijn verteld heb is wel blijven hangen , verder weet ik het ook niet precies van de hoe en de rand ! .
Misschien is er verder nog iemand die er iets zinnigs over kan zeggen....?
Groetjes
Sander
Wat ik heb begrepen van de lightweight ex militair ,
Ik heb de mijne gekocht van rob stewart , die vertelde dat de boordspanning idd 24volt is
Maar de ontsteking gewoon 12volt is , er zit een omvormer tegen het schutbord die gewoon 12 volt maakt voor de ontsteking ! , dus je ontsteking is gewoon 12volt .
Verder heb ik me er nog niet in verdiept omdat ik nog niet bij mijn ontsteking ben aangekomen qua werkzaamheden
Maar wat rob mijn verteld heb is wel blijven hangen , verder weet ik het ook niet precies van de hoe en de rand ! .
Misschien is er verder nog iemand die er iets zinnigs over kan zeggen....?
Groetjes
Sander
Re: 24 volt ontsteking kapot
Hallo Sander,
Mijn S3 4x2 ex-abl heeft geen "supressor"(volgens handboek soldaat heet die zo) voor de ontsteking wel ben ik zo,n ding tegen gekomen bij mijn ruitenwissermotor als je hem los haalt kun je zien dat er 2 dikke weerstanden in zitten, de motor is serie geschakeld met 1 weerstand ervoor en 1 weerstand erachter.
Ik heb zon supressor ook al eens gezien bij de kachel van een lightweight, ben er nog niet achter of deze dingen voor elk apparaat aangepaste weerstanden heeft.
Groet,
Erik
Mijn S3 4x2 ex-abl heeft geen "supressor"(volgens handboek soldaat heet die zo) voor de ontsteking wel ben ik zo,n ding tegen gekomen bij mijn ruitenwissermotor als je hem los haalt kun je zien dat er 2 dikke weerstanden in zitten, de motor is serie geschakeld met 1 weerstand ervoor en 1 weerstand erachter.
Ik heb zon supressor ook al eens gezien bij de kachel van een lightweight, ben er nog niet achter of deze dingen voor elk apparaat aangepaste weerstanden heeft.
Groet,
Erik
Re: 24 volt ontsteking kapot
Erik
Klopt helemaal zat bij mijn overleden kachel ook idd !
Daarom zei ik al ook weet niet of dit bij alle militaire Landrovers zo is....
Maar weer wt geleerd hoe zoiets heet
Groetjes
sander
110 1984 2.7 nissan blok 300TDI ( Mr Green )
88. 1981 2,25 benzine serie3 voor tanja ( Little Misses )
88. 1980 2,25 benzine serie3 lightweight frr baor [in reparati](squirrel)
Lightweight is combi beheer samen met zwager
Klopt helemaal zat bij mijn overleden kachel ook idd !
Daarom zei ik al ook weet niet of dit bij alle militaire Landrovers zo is....
Maar weer wt geleerd hoe zoiets heet

Groetjes
sander
110 1984 2.7 nissan blok 300TDI ( Mr Green )
88. 1981 2,25 benzine serie3 voor tanja ( Little Misses )
88. 1980 2,25 benzine serie3 lightweight frr baor [in reparati](squirrel)
Lightweight is combi beheer samen met zwager
Re: 24 volt ontsteking kapot
Hoe hebben jullie dit opgelost.bij mijn staat er gewoon 24 volt op de ontsteking .wil naar gewone ontsteking toe..
Re: 24 volt ontsteking kapot
Hallo Ron
Mijn probleem hiermee was niet zo urgent, als de versnellingsbak weer in elkaar zit ga ik aan het triggerwiel beginnen voor de megajolt ontsteking, de edis4 en toebehoren heb ik al liggen.
Alhoewel ik daar nog niet helemaal uit ben mbt 24/12V de edis4 met toebehoren komen uit een fiesta hebben even als de megajolt 12V nodig ik zal dus een omvormer moeten hebben maar weet nog niet met welke specificaties.
Inhakend op het gekibbel in het begin van dit draadje weet ik ook niet wat wijsheid is, maar als ik even hardop mag denken, de bobine is er voor om de 12 of 24v spanning te verhogen naar pak weg 20.000 volt, ik ga er dan niet vanuit de secundaire spanning bij 24v hoger is dan bij 12v. Als je dus een 12v voltsteking neemt en een bobine voor 24v zouden de puntjes precies de spanning krijgen waar ze voor gedacht zijn, alleen de condensator moet dan die 24v aankunnen maar dat is volgens mij geen probleem. Neem je ook een bobine voor 12v en je steekt er 24v in dan komt er een 2 keer zo hoge secundaire spanning uit waar de puntjes dus van in kunnen branden.
Mocht mijn gedachtegang niet kloppen hoor ik dat graag.
Groet,
Erik.
(L)
Mijn probleem hiermee was niet zo urgent, als de versnellingsbak weer in elkaar zit ga ik aan het triggerwiel beginnen voor de megajolt ontsteking, de edis4 en toebehoren heb ik al liggen.
Alhoewel ik daar nog niet helemaal uit ben mbt 24/12V de edis4 met toebehoren komen uit een fiesta hebben even als de megajolt 12V nodig ik zal dus een omvormer moeten hebben maar weet nog niet met welke specificaties.
Inhakend op het gekibbel in het begin van dit draadje weet ik ook niet wat wijsheid is, maar als ik even hardop mag denken, de bobine is er voor om de 12 of 24v spanning te verhogen naar pak weg 20.000 volt, ik ga er dan niet vanuit de secundaire spanning bij 24v hoger is dan bij 12v. Als je dus een 12v voltsteking neemt en een bobine voor 24v zouden de puntjes precies de spanning krijgen waar ze voor gedacht zijn, alleen de condensator moet dan die 24v aankunnen maar dat is volgens mij geen probleem. Neem je ook een bobine voor 12v en je steekt er 24v in dan komt er een 2 keer zo hoge secundaire spanning uit waar de puntjes dus van in kunnen branden.
Mocht mijn gedachtegang niet kloppen hoor ik dat graag.
Groet,
Erik.
(L)
Re: 24 volt ontsteking kapot
Hallo Ron
Bericht nu op de juist plaats!!!
Mijn probleem hiermee was niet zo urgent, als de versnellingsbak weer in elkaar zit ga ik aan het triggerwiel beginnen voor de megajolt ontsteking, de edis4 en toebehoren heb ik al liggen.
Alhoewel ik daar nog niet helemaal uit ben mbt 24/12V de edis4 met toebehoren komen uit een fiesta hebben even als de megajolt 12V nodig ik zal dus een omvormer moeten hebben maar weet nog niet met welke specificaties.
Inhakend op het gekibbel in het begin van dit draadje weet ik ook niet wat wijsheid is, maar als ik even hardop mag denken, de bobine is er voor om de 12 of 24v spanning te verhogen naar pak weg 20.000 volt, ik ga er dan niet vanuit de secundaire spanning bij 24v hoger is dan bij 12v. Als je dus een 12v voltsteking neemt en een bobine voor 24v zouden de puntjes precies de spanning krijgen waar ze voor gedacht zijn, alleen de condensator moet dan die 24v aankunnen maar dat is volgens mij geen probleem. Neem je ook een bobine voor 12v en je steekt er 24v in dan komt er een 2 keer zo hoge secundaire spanning uit waar de puntjes dus van in kunnen branden.
Mocht mijn gedachtegang niet kloppen hoor ik dat graag.
Groet,
Erik.
(L)
Bericht nu op de juist plaats!!!
Mijn probleem hiermee was niet zo urgent, als de versnellingsbak weer in elkaar zit ga ik aan het triggerwiel beginnen voor de megajolt ontsteking, de edis4 en toebehoren heb ik al liggen.
Alhoewel ik daar nog niet helemaal uit ben mbt 24/12V de edis4 met toebehoren komen uit een fiesta hebben even als de megajolt 12V nodig ik zal dus een omvormer moeten hebben maar weet nog niet met welke specificaties.
Inhakend op het gekibbel in het begin van dit draadje weet ik ook niet wat wijsheid is, maar als ik even hardop mag denken, de bobine is er voor om de 12 of 24v spanning te verhogen naar pak weg 20.000 volt, ik ga er dan niet vanuit de secundaire spanning bij 24v hoger is dan bij 12v. Als je dus een 12v voltsteking neemt en een bobine voor 24v zouden de puntjes precies de spanning krijgen waar ze voor gedacht zijn, alleen de condensator moet dan die 24v aankunnen maar dat is volgens mij geen probleem. Neem je ook een bobine voor 12v en je steekt er 24v in dan komt er een 2 keer zo hoge secundaire spanning uit waar de puntjes dus van in kunnen branden.
Mocht mijn gedachtegang niet kloppen hoor ik dat graag.
Groet,
Erik.
(L)