Met horten en stoten bedoel je denk ik dat de motor inkakt, wat je hoort voelt lijkt net alsof een cilinder niet mee loopt.
als je net dat beetje meer gas geeft is er niks aan de hand.
dit zelfde zal hij ook doen als je uit rolt in een versnelling ( gen gas dus ) en de motor bijna laat afslaan ( te laat bent met de koppeling intrappen ) Probeer het maar eens.
Jij denkt aan de koppeling/vliegwiel etc , maar ik denk en weet vrij zeker dat je injector harnas verzadigd is met olie
Het zou ook kunnen dat je lucht massa meter het begeven heeft, hierdoor loopt de motor met een basis waarde en werkt de anti stall niet effectief, waardoor je deze problemen krijgt.
Die zou ik als eerst eens controleren, zwarte kap van de motor af ( 3 x M8 bout 2 x Links 1 x rechts) en dan de stekker van het injector harnas los maken en bekijken, het kleppen dksel hoeft voor deze simpele controle er niet af!
Als deze stekker vol olie zit is je injector harnas in elkgeval toe aan vervanging ( alles reinigen met remmen reiniger )
Een ander mogelijkheid is een vet geslagen koppelings plaat, dit komt omdat een langdurig lekkende klepdeksel pakking wordt genegeert. een vette plaat hapt en geeft de kracht van de motor niet soepel over aan de bak.
Wat heeft de auto gelopen, de meeste vliegwielen zijn op zo rond de 250.000 -- 300.000 KM.
Je toplager zal een joelend geluid geven, en dan soms wel en soms niet, maar enkel als je de koppeling bediend.
Als je besluit alles te vervangen dan is dit je boodschappen lijstje.
Valeo dubbelmassa vliegwiel ( OEM )
Valeo of borg&beck koppelings set (drukgroep, plaat en druk lager )
Toplager
Drukstift voor de werk cillinder ( die slijten )
Bouten voor je vlieg wiel
evt het nietje voor de druklager
clipje voor de push rod
cupje en borg plaat voor de kopelings vork ( cupje slijt ook )
Zorg dat iemand met verstand van deze klus aan je auto werkt dan kun je weer jaren en 200.000 - 300.000 km vooruit.
In het ergste geval kan een slecht vliegwiel vast slaan ( de twee massa delen ) als de motor dan loopt denk je dat deze uit de auto wil springen zo veel onbalans kan dat veroorzaken, en dat is heel erg slecht voor de motor en kan zelfs motor schade tot gevolg hebben.
Ik kan deze operatie uitvoeren met alles er op en aan voor een vaste prijs, aleen ga ik zelf over een week ook naar schotland en heb voor die tijd geen tijd, Ik zou enkel even kunnen mee kijken als je langs wilt komen met de auto, injectro harnas heb ik op vooraad en ook diagnose aperaat ( die zal ook aangeven dat een injector sluiting heeft )
Bart heeft er inmiddels ook een aantal vervangen en is bekend met de punten die aandacht nodig hebben mocht je het toch willen ( laten ) uitvoeren.
Maar kijke eerst eens naar je stekker van de injector harnas.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/07/2014 00:55 door Andrew Colville.