Hai Chris,
Je weet dat ik jou hef idee geweldig vind. Het heffen is inderdaad lastig. Ik loop al tijden over een knappe oplossing na te denken waarbij ik mijn tropendak en imperiaal houd. Ik heb vanwege de moeilijkheden met het heffen ooit besloten om met een daktent te gaan werken. Helaas heb ik nog geen daktent dus heb ik zoals je weet slaapplaatsen in de wagen gemaakt. In de keren dat ik gekampeerd heb is de hoogte die je standaard hebt toch wel een nadeel gebleken.
Het koken enzo gaat eigenlijk wel. Het slapen is ook geen probleem. Alleen het aan en uit kleden bij slecht weer is toch wel lastig. Buiten in je blote billen staan om je om je aan en uit te kleden is in scandinavie geen probleem natuurlijk (Behalve in februari dan.). In marokko kom je volgens mij achter de tralies. En liggend in je bed een spijkerbroek aantrekken vindt ik toch wel lastig. Ik ben ook geen 12
meer.
Door jullie bouw neigingen en brainstorm postings krijg ik ook weer een paar kriebels.
Perslucht is denk ik lastig omdat lucht samendrukbaar is. Stokt je hefmechaniek om een of andere reden dan stopt het heffen totdat de druk zo hoog is geworden dat de boel losspringt. Gevolg je dak knalt in een keer omhoog met mischien schade. Als een daklast op de wagen hebt geeft dat dus meer van dit soort problemen.
Hydrauliek. Voordeel is dat het weergaloos sterk is. Dat is ook een nadeel. Als iets niet helemaal soepel gaat wordt alles stuk gedrukt. Je kunt niet voorkomen dat het dak gaat scharen tenzij je iets maakt met vier onhafhankelijke vloeistof systemen die allemaal een even grote verplaatsing hebben. Je moet dan dus vier hef-cilinders hebben en vier cilinders die je als pomp-cilinders gebruikt. De vier pomp-cilinders kun je met een hefboom(Krik o.i.d.) induwen. De hefcilinders gaan dan alle vier exact even veel omhoog. En de installatie kan nooit scharen. Gaat er nu een hoek van het dak zwaar, dan zal de verplaatsing van alle vier de pompcilinders stoppen. De verplaatsing van de hefcilinders dus ook. Je hele dak stopt dan gewoon met omhoog gaan en blijft gewoon recht. Een zware daklast is nu ook geen probleem. Als je in elk vloeistof systeem een manometer opneemt kun je druk in elk systeem zien. Gaat nu een van de vier hoekpunten zwaarder dan zie je aan de manometer welke van de vier het is en kun je het probleem verhelpen en dan verder pompen.
Als je alle vier de cilinders zou bekrachtigen met een electrische (compressor) staan alle cilinders met elkaar in verbinding. De hydraulische vloeistof gaat dan werken volgens de wet van communiserende vaten en neemt de weg van de minste weerstand. De cilinders die het makkelijkst gaan (Of het minst zwaar beladen zijn.) gaan het eerste omhoog en de lastigste het laatste. Gevolg kromme cilinders en als je ze scharnierend bevestigd een daklast en het tentzijl dat schuin gaat enzo.
Wat ook prijstechnisch een leuke optie is, is werken met schroefspindels. Ik heb er laatst twee gekocht van 15 mm dikte en 1 meter lang gekocht om te gebruiken in een zich zelf uitklappend dressior kastje. Kosten per spindel ik dacht iets van 12,50 euro. De schroefspindels zijn dus uitgerust met trapezium draad en worden geleverd met de bijbehorende moeren. Het is niet gewoon schroefdraad ofzo maar speciaal draad geschikt voor dit soort dingen. Elke spindel zul je moeten uitrusten met een electromotor met positiebepaling. Verder hoort er natuurlijk nog een stukje electronica bij dat je zelf zal moeten maken. De electronica zal er dan voor moeten zorgen dat alle vier de spindels even veel omhoog gaan. Met een motor en een tandwielen en kettingen lukt het natuurlijk ook wel maar wordt het wel heel erg bewerkelijk.
Er bestaan overigens ook z.g. electrische cilinders. Die worden gebruikt voor meubels waar bijvoorbeeld een t.v. uit omhoog moet komen. Reken op een prijskaartje van enkele honderdenderden euro's p.s. Bovendien blijf je het probleem van het gelijklopen houden.
Kortom hoe je het ook doet, het blijft lastig. Dit waren zomaar wat hersenspinsels die ik had voor ik besloot om geen hefdak te maken. Maar over het pomp-cilinder idee loop ik nog steeds een beetje na te denken. Wie weet als ik zin heb ga ik nog wel eens zoiets maken.
Arnold.