Puma gloeibougies vervangen
Puma gloeibougies vervangen
Hi, is er iemand op dit forum die ooit de gloeibougies heeft vervangen van een 2,4 Puma?
Ik vraag me nl af of er tussen het inlaatspruitstuk en de motor een te vervangen pakking zit, zo ja wat is het partnummer van die pakking.
Ik hoor het graag.
Vast mijn dank.
Groet Sylvester.
Ik vraag me nl af of er tussen het inlaatspruitstuk en de motor een te vervangen pakking zit, zo ja wat is het partnummer van die pakking.
Ik hoor het graag.
Vast mijn dank.
Groet Sylvester.
Groet Sylvester.
Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4

- Erik Peters
- Berichten: 79
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: Puma gloeibougies vervangen
Zit er wel. Zie maar: https://parts.jaguarlandroverclassic.co ... and-rover/ Onderdeelnummer LR018370
Ik denk dat de pakking(en) misschien hergebruikt kunnen worden e.e.a. afhankelijk van hoe zeer ze zijn ingedrukt en hun 'veerkracht' hebben verloren. (Bij een Renault Twingo I monteer ik wel nieuwe, gewoon uit voorzorg, als ik het inlaatspruitstuk eraf haal om kleppen te stellen).
Groet,
Erik.
Ik denk dat de pakking(en) misschien hergebruikt kunnen worden e.e.a. afhankelijk van hoe zeer ze zijn ingedrukt en hun 'veerkracht' hebben verloren. (Bij een Renault Twingo I monteer ik wel nieuwe, gewoon uit voorzorg, als ik het inlaatspruitstuk eraf haal om kleppen te stellen).
Groet,
Erik.
-
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Puma gloeibougies vervangen
Ik ben nieuwsgierig of nieuwe gloeipluggen helpen.Sylvester schreef: wo 19 feb 2025, 09:45 Hi, is er iemand op dit forum die ooit de gloeibougies heeft vervangen van een 2,4 Puma ?
Heb je iets van een meting die suggereren dat een of meer gloeipluggen niet goed meer werken ?
Gezien de verhalen over slechte injectoren bij de "Puma" maak ik me eigenlijk meer zorgen over die injectoren.
Re: Puma gloeibougies vervangen
Marc, dit is naar aanleiding van dit draadje: Je omschrijft het trager aanslaan van de Puma motoren de mist die hij veroorzaakt, daar heb ik ook last van. Zelf wijt ik het aan de gloeibougies, mede ook dat na het aanslaan van de motor hij niet lekker rond draait, na 1 kilometer is dat probleem over. Ik heb nog niet gekeken want om bij de gloeibougies te komen schijnt het inlaat spul er af te moeten. Ik wacht nog even totdat het wat warmer wordt.
Groet Sylvester.
Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4

- Erik Peters
- Berichten: 79
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: Puma gloeibougies vervangen
Dan hoef je niet lang te wachten, de temperatuur gaat morgen richting 15-16°.
Groet,
Erik.
-
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Puma gloeibougies vervangen
Met dat warmer worden komt het wel goed, morgen of overmorgen de winterbanden maar eens monteren, eerder was het te koud.Sylvester schreef: wo 19 feb 2025, 22:16 Marc, dit is naar aanleiding van dit draadje: Je omschrijft het trager aanslaan van de Puma motoren de mist die hij veroorzaakt, daar heb ik ook last van. Zelf wijt ik het aan de gloeibougies, mede ook dat na het aanslaan van de motor hij niet lekker rond draait, na 1 kilometer is dat probleem over. Ik heb nog niet gekeken want om bij de gloeibougies te komen schijnt het inlaat spul er af te moeten. Ik wacht nog even totdat het wat warmer wordt.

Gezien de opeenvolgende symptomen denk ik - in ieder geval voor mijn "Puma" - eerder aan een verstuiver die inmiddels net wat minder goed werkt.
En daarnaast een "noodloop-dingetje": de grotere witte wolken verdwenen - ondanks de kou van de laatste tijd - toen het motormanagement-lichtje weer spontaan uit ging. Wat de ECU allemaal aan goede dingen voor ons bedenkt weet ik ook niet, de mijne heeft de gewoonte om een van de eerste vochtige winterdagen op het moment van het terugnemen van halfgas bij een half-warme motor ineens het motormanagement-lichtje te laten branden. Ik heb dit dan maar eenmalig, maar wel ongeveer iedere winter, en ik heb het tot dit jaar steeds laten uitlezen en de meest constante boodschap was dat een van de sensorwaarden buiten de normale range zat. Dit jaar had ik even geen tijd voor het uitlezen, ik had sowieso eerder al de ervaring dat het lichtje uit ging op weg naar de garage-afspraak, en ik hoorde de EGR nog gewoon goed klepperen, dus heb ik het nu wat langer aangezien en sinds het lichtje uit is is er minder witte rook. Wellicht was een noodloop-reactie: bij koude motor meer brandstof inspuiten ?
Het wat moeilijker starten kan ook heel goed komen door een klein luchtlekje. Aangezien de injectoren soms problemen geven zou het kunnen zijn dat er eentje iets nadruppelt en dus brandstof-druk laat verdwijnen (en zo een luchtlekje facititeert).
Wat chter ook heel goed denkbaa is is eenvoudig een wat vermoeide aansluiting in het lagedruk-gedeelte van de brandstof-aanvoer. De 2,4 "Puma" heeft aan de lagedruk-kant geen (extra) brandstofpomp, de brandstof wordt aangezogen. Als er in dit circuit een minuscuul luchtlekje is dan merk je dat na wat langer stilstaan, het brandstof-aanzuigen is niet ideaal, je rijdt de tank ook beter niet leeg want dan is het zeer de vraag of je de motor zonder extra truuks nog op gang krijgt.
- Erik Peters
- Berichten: 79
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: Puma gloeibougies vervangen
Een luchtlekje kan heel goed.
Twee dagen geleden voor de Hyundai Terracan van mijn buurman een afsluitstop (M36x1,5) besteld, voor onderin het brandstoffilter.
Hij had al langere tijd (1,5 jaar) startproblemen. Bij een universele garage hier in het dorp hadden ze het bovendeel, (met handpompje) waar het brandstoffilter aangeschroefd zit, vervangen. Hielp niks.
Ook al eens een keer gestrand onderweg, geen vermogen, motor sloeg af. Onlangs na een koude start die redelijk verliep de motor laten draaien en die sloeg vanzelf weer af. Er lekte wat diesel onderuit het brandstoffilter, waar een kunststof watersensor ingeschroefd zit.
Watersensor werkte al niet meer (draden waren al afgeknipt). Auto had een Bosch brandstoffilter dat vermoedelijk iets anders was dan een origineel filter, want de sensor was niet volledig in het filter te draaien, waardoor het niet 100% afdichtte. Sensor achterwege gelaten daarvoor in de plaats een stop gedraaid. Probleem opgelost, motor slaat meteen aan en blijft netjes doorlopen.
Groet,
Erik.
Twee dagen geleden voor de Hyundai Terracan van mijn buurman een afsluitstop (M36x1,5) besteld, voor onderin het brandstoffilter.
Hij had al langere tijd (1,5 jaar) startproblemen. Bij een universele garage hier in het dorp hadden ze het bovendeel, (met handpompje) waar het brandstoffilter aangeschroefd zit, vervangen. Hielp niks.
Ook al eens een keer gestrand onderweg, geen vermogen, motor sloeg af. Onlangs na een koude start die redelijk verliep de motor laten draaien en die sloeg vanzelf weer af. Er lekte wat diesel onderuit het brandstoffilter, waar een kunststof watersensor ingeschroefd zit.
Watersensor werkte al niet meer (draden waren al afgeknipt). Auto had een Bosch brandstoffilter dat vermoedelijk iets anders was dan een origineel filter, want de sensor was niet volledig in het filter te draaien, waardoor het niet 100% afdichtte. Sensor achterwege gelaten daarvoor in de plaats een stop gedraaid. Probleem opgelost, motor slaat meteen aan en blijft netjes doorlopen.
Groet,
Erik.
Re: Puma gloeibougies vervangen
Dan hoef je niet lang te wachten, de temperatuur gaat morgen richting 15-16°.
Hi Erik, kan kloppen , maar we zitten nog in Portugal waar het toch nog warmer is.
Hi Erik, kan kloppen , maar we zitten nog in Portugal waar het toch nog warmer is.
Groet Sylvester.
Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4

Re: Puma gloeibougies vervangen
De gloeibougies zijn vervangen door de lokale garage, bij controle bleken alle oude bougies defect, meten een oneindige weerstand terwijl de nieuwe 0,2 Ohm zijn. Puma start weer lekker snel en rookt niet meer bij het starten. Ikke blij.



Groet Sylvester.
Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4

-
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Puma gloeibougies vervangen
Mag ik en steen in de vijver gooien ?Sylvester schreef: wo 09 apr 2025, 19:44 De gloeibougies zijn vervangen door de lokale garage, bij controle bleken alle oude bougies defect, meten een oneindige weerstand terwijl de nieuwe 0,2 Ohm zijn. Puma start weer lekker snel en rookt niet meer bij het starten. Ikke blij.![]()
![]()
Weet je genoeg over de toestand van de injectoren ?
Als de injectoren slechter worden wordt de diesel minder goed verneveld en dat is natuurlijk ook een factor in met name de koude start.
Slecht vernevelde diesel in een warme cilinder wil nog best netjes verbranden -- kijk maar eens terug naar de ouderwetse diesels, die deden het ook een eeuwigheid met desnoods een keertje een inspuitpomp-revisie, of een keertje nieuwe inspuit-nozzles.
Ik had na ruim 180.000 km een wat slechtere koude start (bij warm weer viel het best mee), en verder wellicht enkele procenten minder vermogen uit de diesel (dwz een fractie minder kilometers per liter diesel) en denkelijk ook iets minder goede respons op een vermogensvraag (maar ja, hoe test je dat op een betrouwbare en reproduceerbare manier).
Bij het testen van de injectoren bleken 2 gewoon ondeugdelijk, te grote retour en niet goed te testen, en twee ver heen ... en dat leverde dus slechts de voornoemde symptomen. De keuze voor 4 nieuwe injectoren slaat een deuk in je banktegoed, een nieuw motorblok is begrotelijker (hoe lang het duurt voordat je het motorblok stuk rijdt voorspelt niemand maar het schijnt - nee blijkt - te gebeuren).
Zie ook < https://www.laroprik.nl/viewtopic.php?t=2001997 >
Ik zou dus investeren in een serieuze injectoren test, daarmee weet je voor een overkomelijk bedrag wat de toestand van de injectoren is.
Bij het bedrijf waar ik was werden de testkosten niet gerekend omdat ik na de test 4 nieuwe liet monteren.
Wellicht ben je goedkoper uit door het zelf te doen, dwz zonder de test -- wanneer je nieuwe injectoren als je ze voor een leuke prijs koopt domweg monteert, dan sla je de test-, de winst en de monteurskosten uit ... wellicht vervang je dan "te vroeg" een nog deugdelijke injector ... het wordt dan meer een onderhoudskostenpost (zoals er ook niemand is die de olie onderzoekt, te vroeg vervangen is makkelijker).
PS Om even een keitje in mijn eigen vijver te gooien: Ik weet niet hoe het met mijn gloeipluggen staat.
- Erik Peters
- Berichten: 79
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: Puma gloeibougies vervangen
Bij de Puma moeten nieuwe verstuivers nog wel even 'aangemeld' worden in de ECU als ik het wel heb (net als bij de Td5).Marc-my-Words schreef: di 20 mei 2025, 10:16Wellicht ben je goedkoper uit door het zelf te doen, dwz zonder de test -- wanneer je nieuwe injectoren als je ze voor een leuke prijs koopt domweg monteert, dan sla je de test-, de winst en de monteurskosten uit ... wellicht vervang je dan "te vroeg" een nog deugdelijke injector ... het wordt dan meer een onderhoudskostenpost (zoals er ook niemand is die de olie onderzoekt, te vroeg vervangen is makkelijker).
Dan vervang je ze toch gewoon alle 4.Marc-my-Words schreef: di 20 mei 2025, 10:16PS Om even een keitje in mijn eigen vijver te gooien: Ik weet niet hoe het met mijn gloeipluggen staat.
Groet,
Erik.
p.s. Bij mijn 300 Tdi heb ik de 4 gloeibougies al eens vervangen (met starten (na gloeien) sloeg ie niet meteen meer aan), maar die waren er zo uit te schroeven. En de 2-trapsverstuivers ook al eens vervangen voor nieuwe. Ik had voor weinig nieuwe Bosch verstuivers gekocht. De oude zijn geen 100 % meer, maar met nieuwe nozzles wel weer, verwacht ik.
Re: Puma gloeibougies vervangen
Marc, 65.000 km terug zijn er 4 nieuwe injectors ingegaan, ik verwacht dat deze nog wel even meekunnen, ik hoop het wel, het was toen ruim 2400 euro neertellen. 

Groet Sylvester.
Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4

Re: Puma gloeibougies vervangen
Erik, bij een Puma moet je e.e.a demonteren om bij de gloeiers te kunnen komen, dus even snel vervangen zit er niet in helaas.
Groet Sylvester.
Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4

-
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Puma gloeibougies vervangen
Die 4 nieuwe injectoren: Bij welke kilometerstand ? En wat was de reden ?Sylvester schreef: di 20 mei 2025, 19:41 Marc, 65.000 km terug zijn er 4 nieuwe injectors ingegaan, ik verwacht dat deze nog wel even meekunnen, ik hoop het wel, het was toen ruim 2400 euro neertellen.
Bij mij dus na ruim 180.000 km en 15 jaar.
Voor mij waren de kosten overigens ± 2/3 van het bedrag dat jij noemt, nog steeds een bedrag dat ik niet dagelijks uitgeef.
Ik hoop op een levensduur van weer 15 jaar/180.000 km.
Overigens kan ik de eerste (zomerse) bevindingen melden.
Denkelijk wat meer vermogen (dwz het oude weer terug), een vlottere respons, een rustiger loop, en ook weer de oude "zuinigheid" terug (denk ik, ik moet de cijfers nog eens bekijken -- 11,4 kilometer uit een liter (twee tanks) in Frankrijk bij gemengd gebruik komt mij als heel netjes voor.
Re: Puma gloeibougies vervangen
Marc, de reden was dat de beugel waar de injectoren ( 2 injectoren per per beugel ) was losgekomen waardoor de injectoren stonden te dansen in de kop. De Land Rover met veel lawaai thuis gekregen en daar op laten halen door ET. ET heeft toen alle injectoren laten testen en 2 waren defect en de andere zeer slecht, vandaar de vervanging. Ook is de oliezeef voor de pomp is schoongemaakt, die zat bijna dichtgeslibd.
Jouw Puma loopt zuiniger als die van ons, we halen net de 1:10. Misschien een zware rechtervoet ?
Jouw Puma loopt zuiniger als die van ons, we halen net de 1:10. Misschien een zware rechtervoet ?

Groet Sylvester.
Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4

-
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Puma gloeibougies vervangen
Tja ... ik kwam na de lunch naar het door Erik P aangeraden Injectoren(test)bedrijf aan en reed aan het eind van de middag met 4 nieuwe injectoren (en financieel een stukje lichter) weer terug naar huis. Naar ET was een eind verder geweest, en dus ook duurder.
Ik zag overigens hoe eenvoudig de injectoren 2 aan 2 opgeklemd waren, als één beugel niet met zorg gemonteerd is kan ik me het "dansen" van de injectoren voorstellen ... ... wellicht komt het vaker voor ik hoorde onlangs een nogal lawaaiige 130 "Puma" langsratelen.
Qua verbruik: Als ik echt rustig rijdt haal ik eventueel 1:12 — maar alleen als ik echt anticiperend rijdt, dus de auto laat uitrollen, en ook goed oplet waar je de turbo tijdig weer op gang helpt. Dus bij helling af laten rollen maar dan wel onderaan tijdig de turbo wakker maken zodat je helling op zonder "verwurging" vermogen hebt. Op de vlakke weg is naar mijn ervaring 1:12 moeilijk haalbaar, en bij snelheden boven de 110 zakken de prestaties tot 1:10 of minder.
Overigens zijn dit zomerse cijfers, 's winters zakt het kilometrage per liter regelmatig tot onder de 1:10.
Mijn langjarige jaarrond gemiddelde zit op ± 1:10,5 (met 235/85x16 banden, met 7.5x16 waren de cijfers beter ... want de net iets kleinere afriollengte flatteert het verbruik -- zelfs tussen nieuwe en oude opgesleten banden moet je een verschil zien, dat kan tot 2 a 3 % schelen).
Ik zag overigens hoe eenvoudig de injectoren 2 aan 2 opgeklemd waren, als één beugel niet met zorg gemonteerd is kan ik me het "dansen" van de injectoren voorstellen ... ... wellicht komt het vaker voor ik hoorde onlangs een nogal lawaaiige 130 "Puma" langsratelen.
Qua verbruik: Als ik echt rustig rijdt haal ik eventueel 1:12 — maar alleen als ik echt anticiperend rijdt, dus de auto laat uitrollen, en ook goed oplet waar je de turbo tijdig weer op gang helpt. Dus bij helling af laten rollen maar dan wel onderaan tijdig de turbo wakker maken zodat je helling op zonder "verwurging" vermogen hebt. Op de vlakke weg is naar mijn ervaring 1:12 moeilijk haalbaar, en bij snelheden boven de 110 zakken de prestaties tot 1:10 of minder.
Overigens zijn dit zomerse cijfers, 's winters zakt het kilometrage per liter regelmatig tot onder de 1:10.
Mijn langjarige jaarrond gemiddelde zit op ± 1:10,5 (met 235/85x16 banden, met 7.5x16 waren de cijfers beter ... want de net iets kleinere afriollengte flatteert het verbruik -- zelfs tussen nieuwe en oude opgesleten banden moet je een verschil zien, dat kan tot 2 a 3 % schelen).
-
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Puma gloeibougies vervangen
Nog even een vervolg-gedachte:
Zou een niet deugdelijke montage - dwz het niet goed opklemmen van de injectoren - wellicht vaker voorkomen en direct of indirect bijdragen aan de injector-problemen ?
Bij de hier nu geteste injectoren is er tweemaal een 2 - 2 verdeling: twee voorbij de levensduur en twee sleets. Zoiets kan natuurlijk toeval zijn, bijv. eenvoudig omdat de injectoren geleidelijk achteruit gaan en je bij twee echt zwakke broeders aan testen gaat denken. Twee aan twee kan natuurlijk ook samenhangen met de twee aan twee opklemming en een mechanische factor die de slijtage versterkt.
Met de huidige voorkennis had ik gevraagd naar de verdeling van die 2 - 2 injectoren.
Voor mij is ook nog steeds onduidelijk wat er precies mis gaat bij het doorrijden met slecht functionerende injectoren ... er wordt gezegd dat de motor stuk kan draaien tgv sleetse injectoren, wat gaat er dan mis ? Of gaat het blok stuk wanneer je zolang doorrijdt met dansende injectoren doordat er serieuze slijtage op de passing ontstaat ?
Vooralsnog ga ik denken dat het voor de "Puma" bezitter in ieder geval goed is om aan testen te gaan denken wanneer oplettende omstanders een opvallend nagelende diesel horen -- met de nieuwe injectoren is ie weer een stuk stiller.
PS Sylvester: bij welke km-stand bleken bij jou de injectoren aan vervanging toe ?
Zou een niet deugdelijke montage - dwz het niet goed opklemmen van de injectoren - wellicht vaker voorkomen en direct of indirect bijdragen aan de injector-problemen ?
Bij de hier nu geteste injectoren is er tweemaal een 2 - 2 verdeling: twee voorbij de levensduur en twee sleets. Zoiets kan natuurlijk toeval zijn, bijv. eenvoudig omdat de injectoren geleidelijk achteruit gaan en je bij twee echt zwakke broeders aan testen gaat denken. Twee aan twee kan natuurlijk ook samenhangen met de twee aan twee opklemming en een mechanische factor die de slijtage versterkt.
Met de huidige voorkennis had ik gevraagd naar de verdeling van die 2 - 2 injectoren.
Voor mij is ook nog steeds onduidelijk wat er precies mis gaat bij het doorrijden met slecht functionerende injectoren ... er wordt gezegd dat de motor stuk kan draaien tgv sleetse injectoren, wat gaat er dan mis ? Of gaat het blok stuk wanneer je zolang doorrijdt met dansende injectoren doordat er serieuze slijtage op de passing ontstaat ?
Vooralsnog ga ik denken dat het voor de "Puma" bezitter in ieder geval goed is om aan testen te gaan denken wanneer oplettende omstanders een opvallend nagelende diesel horen -- met de nieuwe injectoren is ie weer een stuk stiller.
PS Sylvester: bij welke km-stand bleken bij jou de injectoren aan vervanging toe ?
Re: Puma gloeibougies vervangen
PS Sylvester: bij welke km-stand bleken bij jou de injectoren aan vervanging toe ?, bij 135.000 km.
Marc, Als er een injector is die erg lekt kan dat schade aanbrengen aan de motor, de voordruk van een common rail diesel is vele malen hoger dan van een voorkamer diesel. Lekt of pist er een injector, dan komt er veel meer diesel in de verbranding kamer en krijg je dieselslag. Overigens wil je nier doorrijden met "dansende" injectoren, horen en zien vergaat je.
Marc, Als er een injector is die erg lekt kan dat schade aanbrengen aan de motor, de voordruk van een common rail diesel is vele malen hoger dan van een voorkamer diesel. Lekt of pist er een injector, dan komt er veel meer diesel in de verbranding kamer en krijg je dieselslag. Overigens wil je nier doorrijden met "dansende" injectoren, horen en zien vergaat je.
Groet Sylvester.
Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4

-
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Puma gloeibougies vervangen
Aha, ik moet dat dansen dus heel letterlijk lezen, dwz als tap-dans. 't Is wel goed balen wanneer je na slechts 135.000 km al € 2.400 moet neertellen om de motor alleen maar gewoon te laten presteren, da's 1,8 eurocent per kilometer.Sylvester schreef: ma 16 jun 2025, 12:43Marc, Als er een injector is die erg lekt kan dat schade aanbrengen aan de motor, de voordruk van een common rail diesel is vele malen hoger dan van een voorkamer diesel. Lekt of pist er een injector, dan komt er veel meer diesel in de verbranding kamer en krijg je dieselslag. Overigens wil je nier doorrijden met "dansende" injectoren, horen en zien vergaat je.PS Sylvester: bij welke km-stand bleken bij jou de injectoren aan vervanging toe ?, bij 135.000 km.
Ik vraag me dan af: " Was de rekbout die de klembrug onder voldoende (voor)spanning zet wel juist gemonteerd ? "
Dat je dieselslag kan krijgen als de injectoren stevig lekken snap ik wel maar dan moet je toch echt een langere tijd allerlei voorwaarschuwingen negeren.
Lekt een injector zo dat er diesel op de zuiger blijft staan zal ook de hoeveelheid -motorolie toenemen -- dwz het wordt met verdunde motorolie, dat smeert slecht, en wellicht even kwalijk: de zuigerveren ontberen dan iedere smering.
Een druppende injector kan ook een ongelijke verhitting van de zuiger veroorzaken, or er zelfs een gat in branden.
Maar goed je moet dan al heel wat voorwaarschuwingen zoals verhoogd verbruik, mindere prestaties, onredelijk roken etc etc genegeerd hebben.
Ik houd vanaf nieuw het brandstofverbruik bij, steeds de tank tot het randje vol, en noteer de dieselhoeveelheid en de verreden kilometers. (Mocht ik tussentijds een keertje minder tanken dan tel ik diesel + kilometers door.) De vulhals kan weliswaar vol of nog voller of na goed schudden echt tot het randje vol -- daar zit ± 1 liter verschil in, op bijna 80 liter totale tankinhoud zijn de verschillen niet al te groot (ik rijd de tank meestentijds ± leeg), en de eventuele verschillen worden bij een volgende tankbeurt weer goedgemaakt.
Ik neem aan - of laten we zeggen: ik hoop dat ik mag aannemen - dat je een echt slecht werkende injector terugziet in een blijvend verhoogd verbruik (een keertje een paar 100 km strak doorrijden, of juist een hele tank stadsverkeer of juist klimgeit-werk in de bergen, zie je natuurlijk terug in een hoger verbruik, een volgende tank moet dan bij gemiddeld gebruik ook weer gemiddeld scoren.