MRB per vierkante meter?

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
Erik Peters

MRB per vierkante meter?

Bericht door Erik Peters »

Zou het werkelijk.........
https://www.autoreview.nl/nieuws/id/359 ... -hoge-auto

Groet,

Erik.
fenix2

Re: MRB per vierkante meter?

Bericht door fenix2 »

ben benieuwd, ben net van een citroen xsara naar een peugeot 207sw overgestapt, die is korter smaller en hoger, ondanks 100kg meer ;-)
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

't Wordt wellicht lonend om langs de RDW te gaan ... althans met mijn 110 HardTop.
De vorige was vlgs de RDW-website 1m79 breed (en dat is over de plastic Wheelbrows) mijn huidige is vlgs dezelfde website 1m81 breed.
Bij beide betrof het een 110 HardTop (die overigens qua breedte niks scheelt met andere Defenders, zelfs de HCPU zou niks breder zijn).

De meeste Defenders hebben volgens de RDW-website een breedte van 1m79, wat ook klopt met de 70,5 inch die ik in Britse literatuur vond.
Die 1m79 komt ook heel aardig overeen met dat wat ik zo zonder bijzondere hulpmiddelen zelf kon vaststellen.
Je zou die Wheelbrows nog wat kunnen versmallen, bijv. tot de breedte van de deurgrepen. Het lijkt mij geen goed idee.

Overigens is die nog geen 1m80 tegenwoordig helemaal niet opvallend breed, ik zie heel wat auto's die de 2 m breedte halen.
Interessant is dat zelfs een Citroen Berlingo is al breder dan een Defender, en bijna even lang.
Het zijn zelfs juist vaak de Volt-wagens die langer en breder zijn dan de Fossiele voorgangers.

De Wheelbrows maken de Defender dus breder, dat lijkt onhandiger dan het in de praktijk is. Als je ergens met de Wheelbrows net aan langs schampt dan past de rest ook.  
(Ik vroeg ooit in Oost-Nederland of ik ergens door kom, het antwoord was: " Dat zal nèt gaan. ", en het klopte, het paste net aan.)
dyngo

Bericht door dyngo »

Bij RDW doen ze toch maar wat.
Heb meerdere 2 deurs Range Rovers uit de 70er jaren.
De ene weegt zg 100 kg meer dan de andere.
De éne mag 2000 kg trekken, de ander 3500 kg.
Is alles codes en aannames, niet de werkelijkheid.
Er wordt ook niets gewogen, trekhaak onafhankelijk.
GatheRRoveR

Bericht door GatheRRoveR »

Ik voorzie al weer een hoos aan lierbumpers, spoorverbreders, reservewieldragers en trekhaken op marktplaats :mrgreen:

Dus ik wacht even met een nieuwe kopen. Belastingvrij rijdt wel zo lekker :D
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Marc-my-Words

GatheRRoveR schreef: zo 27 apr 2025, 11:49 Ik voorzie al weer een hoos aan lierbumpers, spoorverbreders, reservewieldragers en trekhaken op marktplaats :mrgreen:

Dus ik wacht even met een nieuwe kopen. Belastingvrij rijdt wel zo lekker :D
Ik verwacht dat ze uitgaan van de administratieve lengte en breedte, en wellicht zelfs in categorieën.

Stiekem moet ik grinniken omdat heel wat moderne auto's (met name e-auto's) last hebben van obesitas.
Zoals ik al schreef: inmiddels is de Defender helemaal geen grote auto meer, en zeker geen brede.
Als er bij wegwerkzaamheden of om andere redenen een 2 meter rijstrook wordt gebruikt dan moeten al heel wat (snelle) auto's naar de vrachtwagen strook (niet dat ze dat doen).

Gewichtig is ie ook al niet, een 110 HardTop zit net iets boven de 1800 kilo, de meeste e-auto's zitten daar boven.
Sylvester

Bericht door Sylvester »

In eerste instantie denk ik, dit ziet er goed uit voor de Defenders, maar de leden in Den Haag een beetje kennende zal het wel zo zijn dat het altijd duurder wordt, per slot van rekening hebben ze daar nooit genoeg. We wachten maar af. :?
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4
Marc-my-Words

Sylvester,
Hoe breed is jouw 110 ? En hoe breed zijn andere Defenders ?
Bij Grijskenteken-auto's staat de geadministreerde breedte gewoon op de RDW-website.
Ik gok erop dat het gewoon een dingetje van LR-Nederland is, of anders iets een RDW.
Vooralsnog heb ik de 1m81 nergens anders gevonden, steeds is het 1m79.
Erik Peters

Bericht door Erik Peters »

Op het oude papieren kentekenbewijs van de 300 Tdi staat de breedte 179 cm vermeld (en ook op de website van de RDW). Evenals voor mijn Td5.
En ik heb ooit eens een lengtemaat gezien: van voorzijde voertuig tot hart koppeling, in geval van een trekhaak, maar alleen bij geel gekentekende auto's.
En bij mijn VW T3 personenbus staat geen breedte vermeld.

Groet,

Erik
Marc-my-Words

Re: MRB per vierkante meter? < Breedte Defender >

Marc-my-Words schreef: di 06 mei 2025, 13:36 Vooralsnog heb ik de 1m81 nergens anders gevonden, steeds is het 1m79.
Erik Peters schreef: di 06 mei 2025, 17:24 Op het oude papieren kentekenbewijs van de 300 Tdi staat de breedte 179 cm vermeld (ook op de website van de RDW). Evenals voor mijn Td5.
Ik heb in een moment van verveling de meetlat eens naast de auto gehouden.
Zie hier mijn meetresultaten:
De breedte van de auto "boven de de gordel" -- of te wel de Series 1 breedte.
153,5 cm
De breedte van de bollingen -- of te wel de Series 2 erfenis.
  ± 4,5 cm
De breedte van de "WheelBrows"
  ± 7,7 cm (nogal variabel van minder dan 7,5 tot 8 cm)

Als ik dan het sommetje maak is een Series 1meter62,5 breed en een Defender maximaal* 1meter78,5 breed.
  * met wat goede wil (en wellicht de hete-lucht-föhn) maak je de breedste "WheelBrows" nog iets smaller.

Voor de precieze breedte-meting moet ik nog eens een "tooltje" maken, met de gebruikelijke middelen is het niet makkelijk meten.
Met z'n tweeën gaat het meten makkelijker, dwz bij de achterwielen kan je een meetlat boven chassis en onder de laadbak doorsteken.
Vooralsnog leken mij de "WheelBrows" bij de achterwielen het breedst dat is dan een gelukje.
Sylvester

Bericht door Sylvester »

De onze zal qua breedte niet anders zijn. :lol:
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4
Marc-my-Words

Sylvester schreef: di 13 mei 2025, 20:47 De onze zal qua breedte niet anders zijn. :lol:
Behalve als je er veel te dikke banden onder hebt en/of bovenmatig brede "WheelBrows" aan hebt gefröbeld.
Natuurlijk zijn ze allemaal even breed, nu ja binnen de ruime toleranties die LandRover hanteerde.
De "WheelBrows" zijn in ieder geval weinig vormvast, ik gok dat de uitbolling mede afhankelijk is van de passing van de plastic-montageplugjes.

Overigens was bij mijn eerste HardTop de rechter zijkant verre van recht.
Mijn tweede leek rechter maar ook daaronder wilde de echt rechte Jackable Sills ook niet zondermeer passen.
Je hebt bij een Defender om te beginnen 3 factoren:
Chassis + Outriggers -- daarbij zijn met name die laatste een ruisgenerator
Seatbase
Main Bulkhead (of te wel schutbord).
Als die drie onderling niet optimaal zijn uitgelijnd dan zijn zelfs de officiële, ruime, LandRover-toleranties nog te krap.
En reken er maar mee dat die fabrieks-toleraties in Solihull hoogstens als richtwaarde gezien werden.
Marc-my-Words

Re: MRB per vierkante meter? < Breedte Defender >

Marc-my-Words schreef: di 13 mei 2025, 20:11
Marc-my-Words schreef: di 06 mei 2025, 13:36 Vooralsnog heb ik de 1m81 nergens anders gevonden, steeds is het 1m79.
Erik Peters schreef: di 06 mei 2025, 17:24 Op het oude papieren kentekenbewijs van de 300 Tdi staat de breedte 179 cm vermeld (ook op de website van de RDW). Evenals voor mijn Td5.
Ik heb in een moment van verveling de meetlat eens naast de auto gehouden.
Zie hier mijn meetresultaten:
De breedte van de auto "boven de de gordel" -- of te wel de Series 1 breedte.
153,5 cm
De breedte van de bollingen -- of te wel de Series 2 erfenis.
  ± 4,5 cm
De breedte van de "WheelBrows"
  ± 7,7 cm (nogal variabel van minder dan 7,5 tot 8 cm)

Als ik dan het sommetje maak is een Series 1meter62,5 breed en een Defender maximaal* 1meter78,5 breed.
  * met wat goede wil (en wellicht de hete-lucht-föhn) maak je de breedste "WheelBrows" nog iets smaller.

Voor de precieze breedte-meting moet ik nog eens een "tooltje" maken, met de gebruikelijke middelen is het niet makkelijk meten.
Met z'n tweeën gaat het meten makkelijker, dwz bij de achterwielen kan je een meetlat boven chassis en onder de laadbak doorsteken.
Vooralsnog leken mij de "WheelBrows" bij de achterwielen het breedst dat is dan een gelukje.
Overigens lees ik op < https://www.laroprik.nl/viewtopic.php?p ... 8#p2012298 > voor een militaire Series een breedte van 1meter68.
Dat is dan 5,5 cm extra buiten de "bolle wangen" -- zeg maar 2x een duim extra - de dikte van twee scharnieren (of spiegelsteunen) ?

PS Mijn duim is als ik 'm een beetje plat duw tamelijk standaard 28 mm breed.
Plaats reactie