Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu ma 09 dec 2024, 09:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: France
BerichtGeplaatst: ma 23 sep 2024, 21:45 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 20
Helaas weer terug uit de Cévennes (Zuid Frankrijk).
Weer een paar duizend probleemloze kilometers met de inmiddels 50 jarige RR :D
In twee weken nog maar één 'classic' in het wild gezien.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2024, 08:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 833
Woonplaats: wwerf
mooi man,
ik zou ook wel zo,n classic willen zien op mijn oprijlaan.
ruilen tegen een 109? :mrgreen:

alhoewel, ben zo,n mooie auto niet waard. afgelopen week is de 109 gebruikt als puin/bouwmateriaal/grof vuil transport.
gaat bijna kuub aan gipsplaten met tegels in de kofferbak. dat is zonde om met zo,n mooie Range te doen.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2024, 12:10 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1927
Tja ... la Douce France.
Als ik GoogleMaps nakijk stond er 15 jaar geleden een kleine 10 m rechts van de RR nog een cabine telephonique.
Zo zie je maar, alles gaat achteruit. Die telefooncellen zijn geheel uit het wereldbeeld verdwenen, nog even en niemand weet meer wat dat voor vreemde vogelhuisjes waren -- het laatste gebruik was immers de nestgelegenheid in het munten-retour-bakje.

Ik ben overigens net in zuidelijke richting gereden en onderweg was het aantal Defenders en Defenderoïden schrikbarend laag.
Je loopt binnenkort risico op een frozen shoulder vanwege het gebrek aan zwaai-momenten.
O ja het aantal campers en caravans was schrikbarend hoog, gelukkig gingen de meesten huiswaarts.

Hier gister al wel een New Defender gezien, nog geen Defender (hij was kennelijk niet "op de zaak": de baas van de lokale Intermarché heeft een 90 - een een hond genaamd LandRover - en hij vraagt als ik 'm tegenkom hoe het met mijn Defender staat).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2024, 21:47 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 192
Ook in good old England en good old Wales deze zomer erg weinig series, defenders, RR of Disco1 en 2 gezien. Wel heel goed geholpen door de plaatselijke LR smid omdat ik speling op mijn voorwiellager kreeg en de dop 52 was vergeten, sukkel die ik ben....

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2024, 22:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1927
Tja ... deze zomer, in de Spaanse Pyeneeën meer dan genoeg Defenders en nog zo wat gezien.

En in de voorzomer een uitstapje naar maar net aan la douce France maar ook daar was het raak ... maar dat is niet zo gek want de boer waar ik al jaren tegen een minimale tegenprestatie mag kamperen heeft een en ander uit Solihull staan en rijden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: wo 25 sep 2024, 22:09 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 20
Dit is mijn werkpaard.
Auto voor alle dagen, zomer en winter.
Een afgeleefde auto die voor 1000 euro uit Zwitserland naar NL gekomen was.
Een auto hoog uit de bergen waar alle plastic (ook het dash) verkruimeld.
Stoort mij niet, als ie maar goed rijdt.
En dat doet die, met 285/75 op Mach5 wielen en 4,6 motor op (uitsluitend) Impco LPG.
Geen carburateurs, geen injectie of computer, geen electronica.
Ik smijt alles in de auto (onder meer een ton aan pellets) maar liefst erachter.

Deze zomer heb ik een extra LPG reservetank ingebouwd.
In Frankrijk bleek het vorig jaar moeilijk s'nachts LPG te tanken (rijdt zelden tolwegen).
Zou nu goed moeten zijn voor 700-800 km zonder tanken.
Bij het inbouwen (onder) was goed te zien wat 20 jaar zout doet.
Kruipt onder de waxoil, tussen rubber bumpstops en chassis (gaten !), etc
Dagen liggend onder de RR liggen lassen voor ik aan de LPG tank toekwam

Gelukkig heb ik nog een paar Range Rovers.
Zit dus nooit zonder. :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: do 26 sep 2024, 08:35 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 833
Woonplaats: wwerf
zucht......
ik zou heel graag zoiets willen hebben op diesel. maar dan niet zo krokant natuurlijk.
als je de naar prijzen kijkt tegenwoordig heb je wel een geldboompje in je tuin nodig.
voorlopig doe ik het wel met mijn krakende piepende rammelende lekkende(vooral nu) en lawaaiige 109.
ben er ook nog steeds blij mee hoor. maar ik denk dat ik hem op den duur moet verlagen want dan kan de vrouw er niet meer inkomen :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: do 26 sep 2024, 12:45 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 192
@ Dyngo Hoe krijg je die lpg dan in de motor zonder carburateurs of injectie? Of werkt het systeem net als bij veel heftrucks, dus met een membraan, het mixer systeem heet dat geloof ik.

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: do 26 sep 2024, 14:23 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 20
Is super simpel.
Heb indertijd een 3,9 blok uit een 90er RR inclusief Impco LPG (mixer) systeem overgezet in mijn 75er.
Het is een injectieblok, dus de injectoren blijven erin met de toevoer rail om alles vast te zetten.
Alleen geen benzine aansluiting omdat ik geen computer heb (en ook niet wil).
Zet je een injectiemotor op LPG, dan vertel je de coputer dat alles ok is, maar het LPG systeem is electronica loos.
In mijn auto kan dat 'vertellen aan de computer' dus ook weg.
Auto rijdt alleen op LPG, en dat gaat prima.

In de 4,6 precies hetzelfde.
Geen gedoe met 'remapping', en het leukste is dat een 4,6 zuiniger is dan de 3,9.
Kan ook aan de bak liggen, 4,6 met LT77, mijn 3,9 met de oude (jankende) LT95.
LPG heeft niets als voordelen.
Geen veroudering, meer dan 100% octaan, kan geen alcohol of wat ook aan toegevoegd worden.
De V8 loopt ook mooier op LPG dan op benzine.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: do 26 sep 2024, 20:44 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 192
Duidelijk.
En inderdaad, octaangetal van lpg is inderdaad gezond hoog. Overigens zijn de blokken van toen natuurlijk nooit ontworpen om op de drab te lopen die men nu benzine noemt. Ook mijn Bmw R100 vindt de E10 niet veel soeps. Wat opvalt is, dat hij op de super98 van nu veel zuiniger loopt dan op de E10 Euro95. Het verschil is ruim 10%! En dat is niet na 1 meting, maar gebaseerd op minimaal 5x tanken. Daarbij reageert het blok veel rustiger maar als het moet ook veel alerter, dus je mag raden wat er tegenwoordig getankt wordt.....

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2024, 10:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1927
Ga je vaker naar Frankrijk en/of rijdt je daar veel kilometers dan is - bij een injectiemotor - een flexifuel ombouw naar E85 in combi met LPG/GPL nog iets wat je kan overwegen.

Het fijne ervan is niet mijn "metier" maar het is - als ik mijn broertje moet geloven - geen rocket-science. Hij heeft al heel wat auto's omgebouwd, zelfs een grote Ford-dealer in Noord-Zweden geholpen om de truuk onder de knie te krijgen.

Zelf heeft ie o.a. een Citroen BX, een camper met een oude 4 cylinder Volvo-motor en ook een grasmaaier die stuk voor stuk op 85 draaien
Inmiddels heeft ie ook een e-auto - het gaat de "verkeerde" kant op :?

Frankrijk is niet erg dicht bezaaid met GPL/LPG tankstations, dat is en blijft een nadeel. E85 is veel ruimer verkrijgbaar, en gemiddeld nog wat goedkoper.   Qua octaan-cijfer en schone verbranding ga je met extra ethanol er op vooruit.   Verder ... vind ik E85 maar een bedenkelijk goedje, maar dat geldt ook voor gewone benzine* (en gas) ... vooralsnog ben ik van de school: "echte auto's rijden op diesel".

  *  Ik gebruik benzine voor de MSR brander, daar is benzine (en als het zo uitkomt E10 of wasbenzine - op beide brandt ie nog schoner) de beste, eenvoudigste makkelijkste en schone brandstof -- vlgs een test is het zelfs de "gezondste" brander.   Een spiritus-brander lijkt heel "ecologisch" en dus ook schoon en veilig maar dat bleek de minst gezonde keuze (met heel nare verbrandingsproducten - dus eigenlijk alleen geschikt voor werkelijk buiten). Welke (kampeer)brander dan ook: kijk vooral uit met lekkage en dus een ongecontroleerde brand, bij ethanol heb je dan ook nog het nare verrassingseffect dat je bij daglicht de eerste vlammen niet gemakkelijk ziet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2024, 21:59 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 20
Rijdt toch de meeste km in eigen omgeving.
Tank meest op het industrieterrein van Liège (Hauts Sarts)voor de laagst mogelijke prijs (60-70 ct)
Durfde mijn tank nooit leeg te rijden, maar met mijn extra reserve ringtank onder de auto is dat geen probleem meer (vrijwel nieuwe tank van Marktplaats uitgebouwd wegens veranderde NL wetgeving).
Rijdt nog steeds op LPG uit Besançon, tank blijkt toch groter dan ik dacht (of RR is zuiniger dan 1:5 - onvoorstelbaar).
Weet nu zeker dat ik naar Groningen en terug kan zonder tanken in duur NL ..
Nog een klein voordeeltje: auto op LPG heeft in France de hoogste milieu status 'Crit 1' na electrisch, waarmee je (als je het aanvraagt) dus vrijwel overal mag rijden. Nieuw of 50 jaar oud, maakt niet uit.
Overigens is in France LPG goed verkrijgbaar, maar minder goed in de bergen en moeilijk s'nachts.
Kwam in Vaison la Romaine de eerste onbemande LPG tank tegen die dag/nacht met bankkaart werkt.
Hier verboden, maar kan dus toch !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2024, 23:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1927
dyngo schreef:
Rijdt toch de meeste km in eigen omgeving.
Tank meest op het industrieterrein van Liège (Hauts Sarts)voor de laagst mogelijke prijs (60-70 ct)
Durfde mijn tank nooit leeg te rijden, maar met mijn extra reserve ringtank onder de auto is dat geen probleem meer ....

Ahh ... dat lijkt dan op mijn broertje ... die heeft een tank aangepast zodat die op de reservewielplek onder de BX past, dit om de Zweden - Frankrijk afstand te kunnen overbruggen.   Belangrijk verschil: E85 gaat gewoon in een plastic tank.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2024, 20:48 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 192
Ik geloof direct dat lpg de schoonste brandstof is en snap ook niet dat de NL overheid er zo ongeveer een blinde haat tegen heeft ontwikkeld, dat doet Frankrijk duidelijk beter. Nu is het inmiddels zover dat ik met de 300tdi al heel wat steden niet meer in mag, maar ach, dat wilde en deed ik toch al niet, dus...

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2024, 21:40 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 20
Schoon of niet, het boeit mij maar weinig.
Veel erger dan electrische Tesla's rijden kan haast niet.
100en hectares bos worden daar in een pennestreep in Berlijn voor gerooid.
Batterijen waarvoor oorlogen in Afrika gevoerd worden.
Waarvan niemand weet hoe dat milieuvriendelijk gerecycled moet worden.
Nee, ook diesel autos van +40 jaar kun je zulke verwijten niet maken.

LPG is iets wonderlijks.
Al 50 jaar als super milieuvriendelijk aangeprezen.
In Frankrijk wordt dat nog steeds zo gezien.
In Nederland maximaal benadeeld met allerlei belastingmaatregelen (uitgezonderd +40jr)
In Oostblok alom verkrijgbaar voor de meest gunstige prijs (Rusland 30 cent)
In Belgie (waar ik bijna woon) het goedkoopst van west Europa (60-70 cent), maar milieu benadeeld (exit BXL en Antwerpen)
En nee, steden interesseren mij al lang niet meer.
Kan met 'oldtimer status' overal in Duitsland de steden in, gas of diesel egal.
In Belgie en Frankrijk alleen voorbehouden aan eigen oldtimers (this is europe, man)
Hoe het in Italie, UK en andere landen momenteel is, geen idee.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2024, 18:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1927
dyngo schreef:
Helaas ....
In twee weken nog maar één 'classic' in het wild gezien.

Terug bij de hoofdboodschap in dit topic.   In NO-Frankrijk ook weinig RRC's, althans in dat stukje waar ik was.
De enige die ik bewust zag was in de TV-serie "Capitaine Marleau", een soort Franse tegenhanger van "Vera", een wat vrolijker tegenhanger, en dus met een oude RRC (4 deurs) als eigenzinnig voertuig van de "Capitaine".

Overigens kwam ik jaren terug ineens een RRC-nest tegen, ergens in het niets op het Plateau des Mille Etangs — dus ook NO-Frankrijk maar dan de oosthoek van Haute-Saone (dicht tegen Vosges aan).   Je hebt ze dus wel, de RRC-liefhebbers.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2024, 21:35 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 20
Frankrijk was het land dat als één van de eerste de RR's omarmde.
In de beginjaren moeten er veel verkocht zijn.Ook veel te zien in tv series.
Een prachtige witte 2 deurs (had ik toen ook) in 'le Chateau des Oliviers', tv serie uit 1993 in de Provence
Natuurlijk het voertuig van de schurk in de serie (ook op TV5 en Duitsland uitgezonden)
Zo'n 20 jaar terug zag je ze nog overal.
Vaak op afgelegen plaatsen (Méailles, Saorges), of te koop langs de weg.
Bij liefhebbers zullen er nog genoeg zijn, die zie je alleen niet meer.
Zoek je echt een originele vroege: staat nu een Oostenrijkse op Kleinanzeigen (suffix C)
Zeldzaam origineel voor gematigd (maar toch nog veel) geld ..


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: ma 14 okt 2024, 13:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1927
dyngo schreef:
Frankrijk was het land dat als één van de eerste de RR's omarmde.
....
Zoek je echt een originele vroege: staat nu een Oostenrijkse op Kleinanzeigen (suffix C)
..

Ik zoek geen RRC, ik laat ze graag aan anderen.

Ik kijk graag naar de Defender, en dus ook naar de Defenders in Frankrijk.
Overigens zijn ook de Defenders zijn door Frankrijk "omarmd" ... misschien wel omdat ze in Frankrijk de 2CV of R4 ook probleemloos omarmden.  
Misschien wel tekenend dat ze in Frankrijk ook een terrein-auto-merk hebben dat Auverland heette ('t is nu reverse-rebranded in het bekendere, maar mijns inziens minder aansprekende, Panhard). Bizar overigens dat ze ten tijde van de laatste Td5 en eerste "Puma" Defenders nog met de antieke Auverland Sovamag TC10 op de markt kwamen, een auto die er in alle opzichten uitziet alsof de tijd 30 jaar heeft stil gestaan.

't Autopark in Frankrijk is inmiddels (on)aardig gelijkgeschakeld met dat waar dan ook in West-Europa - dwz nog steeds zie je wat vaker de kleinere utilitaire autootjes, en ook nog steeds iets minder van de typische "Autobahn-Klebers" ... de Franse wegen vragen om auto's met een Franse wegligging.

In de paar weken NO-Frankrijk - en daar slechts beperkte verplaatsingen - toch wel weer genoeg Defenders gezien, en ik ben niet eens bij de verschillende pompier-cazernes wezen kijken. Ook één Ineos Grenadier gezien, dwz die ene die ik in privé-handen ken.
O ja, de Grenadier-productie schijnt ernstige problemen te kennen vanwege het faillissement van Recaro ... of zou het ook aan Ineos of de Grenadier zelf liggen, of gewoon aan de aleatoire Fransen ?


PS  Vooralsnog is één Defender, en verder genoeg fietsen, voor mij voldoende.   Ik kreeg 10 jaar geleden nog een tweede aangeboden voor een spotprijsje - een goede vriend was overleden - ik heb de auto voor de erfgenaam verkocht, dat leek me beter voor alle partijen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: di 15 okt 2024, 21:59 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 20
Defenders zijn mooie autos, al zou ik dan een V8 nemen.
Maar Range Rover rijdt gewoon veel beter, en toen, jaren 90, bijna waardeloos.
En dan blijf je er in hangen ..
Heb een zwak voor mooie originele.
Maar bij mij zijn het werkpaardjes, dus het liefdt met 3,9 en 4,6 motoren.
De eenvoud van de 70ers blijft bij mij onaangepast.
RR was zijn tijd ook ver vooruit.
Heeft nog 14 jaar geduurd voor het eerste series doosje op een RR chassis geplaatst is.
En dan nog met nauwelijks motor en trommelremmen achter ...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: wo 16 okt 2024, 20:51 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 192
Dat een Defender een mooie auto is, blijft een kwestie van smaak denk ik, maar er zijn ook mensen die zo'n auto rijden vanuit practisch oogpunt. Ik heb tenminste nog geen RR met open laadbak gezien. En die V8 is een geweldige motor maar de 300tdi niet minder en veel simpeler verkrijgbaar en bovendien een stuk goedkoper toen ik een Defender zocht. Qua milieuzone is er ook al geen verschil, tenminste, niet in NL en als het over een bedrijfsauto gaat. Als het aan de overheid ligt moet ik binnenkort aan een electrische pickup als ik binnen een zone moet afleveren en buiten zo'n zone moet ik dan de oude LaRo er maar voor zetten omdat die de zware aanhanger kan trekken. En dat terwijl ik in totaal maar 6000km per jaar rijd, prive en zakelijk bij elkaar opgeteld :? Ik snap wel dat men wil laten zien hoe goed de overheid voor onze leefomgeving zorgt, maar het dreigt nu toch een beetje onwerkbaar te worden voor sommigen onder ons...

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: wo 16 okt 2024, 21:35 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 20
Klopt helemaal niet.
De V8 is de wereld sterker als een TDI.
Past in zowel defender als RR, dus dat is niet het verschil.
Heb indertijd enkele 50 aniversary defenders (3,9 ZF) voor de Krim opgehaald en dat reed fantastisch.
Heb nu zelf de 4,6 ingebouwd in mijn 70er RR met veel meer trekkracht in lage toeren, echt een auto voor mij.

Natuurlijk hangt het ervan waar je de auto voor hebt.
Ik hang er een trailer achter als het groot wordt, zoek dus geen pick-up.
Overigens, er zijn wel conversies van RR met open bak, ook in 6 wiel uitvoering (Sahara) maar die zijn schaars.
Voor mij een spotgoedkope auto zonder wegenbelasting op LPG.
Door zijn leeftijd kan ik elke stad in Duitsland in, kan in Frankrijk de gunstigste milieusticker aanvragen (crit1)
In België is het 'alleen eigen oldtimers vrij', denk niet dat dat lang houdbaar is.
Dit verhaal gaat ook op voor V8 defender van +40 jaar oud.
Maar oude autos rijden vraagt aandacht en tolerantie, daarom zie je ze niet op de weg.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: wo 16 okt 2024, 23:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1927
albert schreef:
Dat een Defender een mooie auto is, blijft een kwestie van smaak denk ik, maar er zijn ook mensen die zo'n auto rijden vanuit practisch oogpunt. Ik heb tenminste nog geen RR met open laadbak gezien.

Voor mij geldt iets vergelijkbaars ... naast dat ik al meer dan een halve eeuw gegrepen ben door de paradoxale aaibaarheid van de Defender(oïde).

Naast die subjectieve kant is er ook de objectieve:  Mijn keuze voor de 110 HardTop werd ingegeven door de mix van prijsstelling, lengte van de laadbak (samen met nog enigszins overzichtelijke buitenmaten) in combi met dus permanent 4x4 en nog zo wat.
Je kan - als je niet langer dan gemiddeld bent - nog net achterin slapen.   Qua bagage-ruimte houdt het dan niet over, dwz je neemt gemakkelijk teveel mee (maar dat is een soort wetmatigheid - :"travel light" is een prima regel waar je te gemakkelijk van afwijkt).

Uiteindelijk merk ik steeds weer dat die "aaibaarheid" (of de meewarigheid van " ¿ moet je daar nu in rijden ? " )  een praktisch voordeeltje biedt:  Er wordt je veel vergeven.

Wat betreft die milieuzones: dat wordt wel steeds lastiger, zelfs met een "Puma".
Het is jammer dat er nog steeds geen (stekker)hybride aanpassingsset is ontwikkeld. Aangenomen dat je geen overdrive hebt heb je een vakante aansluitingsmogelijkheid op de tussenbak.  Ik gok dat een electromotor qua omvang vergelijkbaar is met een overdrive. Tussen het chassis is er bij een 110 of 130 nog heel wat ruimte voor een beperkt accu-pakket. Met wat slimme electrickery kan je uitstootloos de stad in, met wat extra slimme electrickery heb je zelfs een e-power-boost wanneer je een extra zware kar op gang moet helpen. (Wellicht kan het accupakket zelfs een lier aan "eindeloze" stroom helpen.)

O ja, als het om motorisering gaat:  Naar mijn mening gaat er niks boven een Td5.   Een heel prettige "sound", een vriendelijk gedrag, en naar mijn ervaring de zuinigste diesel in de Defender.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.