HPS schreef:
Koude start is geen enkel probleem, flinke hoest zwart als ze aanslaat, maar dat is bij stationair wel weg. Is echt bij belasten. Klein beetje meer gas is meteen al zwarte rook, ook als de motor al op bedrijfstemperatuur is. Gevoelsmatig mis ik bij wat hogere toerentallen wel wat vermogen, vlot 90 zit er niet meer bij, daar moet ze echt flink aan trekken, waar dat voorheen geen enkel probleem was, 100+ ook niet...
Da's dus een serieuzer probleem(pje). Vermogensverlies is hinderlijk en geeft waarschijnlijk ook rendementsverlies.
Toch is het mogelijk dat de zwarte wolken voor de APK nog mogen, voor de roet-waarden moeten ze immers de historisch vastgestelde grenzen aanhouden.
Het is inmiddels al geruime tijd terug, maar ik kende iemand met een Renault Nevada diesel waar je beslist niet achter wilde rijden ... toch had de dealer alles gedaan wat nodig was en kwam de auto steeds door de roetmeting.
Wellicht is het verschil tussen de roetwolk die je achter je ziet en het toch de roetmeting doorstaan het verschil in belasting van de motor.
Voor de roetmeting kijken ze naar de uitlaatgassen zonder enige belasting.
Zelf had ik tijdelijk een 25 jaar oude Renault en daar maakte het voor de roetwolk enorm uit welke versnelling ik koos -- trok ik iets verder door in de versnellingen en koos ik één versnelling lager voor het helling-op dan waren diegenen achter mij blij. Bij dezelfde snelheid betekent zoiets een aardig toerenverschil. Meer toeren is een forse hap lucht extra ... die extra frisse lucht zorgde dus voor een betere verbranding (het hogere toerental zorgde wellicht ook voor een betere compressie, dwz minder tijd voor lekkage naar het carter). Meer toeren en dus meer lucht zorgt ook voor een wat lagere motor-temperatuur en daarmee dus ook langs twee kanten een betere smering.