Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 18:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe goed is Land Rover?
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2023, 17:57 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Het is al zolang stil dat ik me af ga vragen of er geen enkel probleem is met onze Land Rovers wat de moeite waard is om over te schrijven cq te vragen. Helaas heb ik zelf ook geen probleem , maar het is zo stil hier, beangstigend gewoon. :?

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2023, 18:15 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
alleen even de dynamo gewisseld , verder gaat het goed met de blauwe koets .

dus ja , ook hier geen spannende verhalen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2023, 18:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
heb van de week maar even 4 planken gehaald op mijn dakrek.
was de eerste keer in 3 week dat de wielen weer rond draaiden.
gaat er ook niks stuk.:-}
dus op land rover gebied inderdaad niets te melden.
hij staat nu zo lang stil dat de buren zouden willen dat hij nooit meer reed.
( als mijn Nissan blok lang stil staat en hij dan eindelijk weer mag draaien is het code rood in de straat ivm. geen zicht meer)
ik zou me bijna schamen zoveel rook na 3 week stilstand)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2023, 21:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
heb van de week maar even 4 planken gehaald op mijn dakrek.
was de eerste keer in 3 week dat de wielen weer rond draaiden.
gaat er ook niks stuk.:-}
dus op land rover gebied inderdaad niets te melden.
hij staat nu zo lang stil dat de buren zouden willen dat hij nooit meer reed.
( als mijn Nissan blok lang stil staat en hij dan eindelijk weer mag draaien is het code rood in de straat ivm. geen zicht meer)
ik zou me bijna schamen zoveel rook na 3 week stilstand)

Je zou natuurlijk een "motorvärme" kunnen inbouwen. Weliswaar is het de vraag of het ooit nog wil winteren maar Zweeds onderzoek leerde dat het motorblok ietsje voorverwarmen al nut afwerpt bij temperaturen onder de +10. Niet zo gek overigens, ongeveer iedereen weet dat je bij +20 of 's zomer bij +30 makkelijker/stiller en schoner start.

Disclaimer: Dit was even een preek voor eigen parochie/portemonnee dwz ik heb nog een paar motorvärme in voorraad ... en tevens voor eigen parochie in een heel andere zin - zelf gebruik ik de motorvärme nauwelijks omdat de "Puma" erg vlot start, zelfs bij wat lagere temperaturen, de "Puma" is ook vrij snel op temperatuur.


O ja, het is niet allemaal rozegeur en maneschijn met de "Puma". Bij dit soort winters gaat is steevast een motor-lampje branden, is er weer een sensorwaarde net buiten de normale waarden omdat de EGR-klep net iets te traag is oid. Qua prestaties merk je dan verder niks.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2023, 22:03 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
De toyo is saai :? en met de temperatuur heb ik hier in Marokko ook geen probleem :mrgreen:
Nu nog even ontstressen in tafraout maar binnenkort lekker offroad door de bergen naar de speelplaats met een wat grotere zandbak :P
De ambu staat thuis in mijn werkplaats op bokken met smart op mijn terugkeer te wachten :? :? Maar dat duurt nog wat maandjes ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2023, 22:43 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 76
Ondanks dat mijn verstuivers gereviseerd zijn met nieuwe nozzles, rookt mijn 200DI nog altijd behoorlijk zwart...

Jaja, zwarte rook is niet iets om je zorgen om te maken, behalve bij de APK dan. En die is al snel...
Maar weer eens verder zoeken dus...

Klepsteelrubbers? Compressie testje? Of is dat allemaal blauwe rook?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2023, 08:15 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Zwarte rook is roet en dat komt van een verkeerde verbranding.
Te veel diesel ten opzichte van lucht. Inspuitpomp te ver open, luchtfilter dicht of turbo niet in orde.
Lage compressie of druppelende verstuivers, maar die zijn nieuw. Foutje bij het inbouwen, toch een vuiltje in de leiding gekomen zodat de nieuwe norzel blokkeert?
Klepsteel rubbers is olie gebruik, geeft blauwe rook.
Scheur in kop geeft water in verbranding, is witte rook
witte rook uit schoorsteen, is nieuwe paus :lol: :lol:


Laatst bijgewerkt door Jamaar op ma 09 jan 2023, 11:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2023, 08:43 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 76
Tsja, hij rookte voor de verstuiver revisie al behoorlijk. Revisie was ook wel nodig, 3 slecht, eentje heel slecht. Maar heb dus geen turbo... Lage compressie zou nog kunnen, eerst ga ik de luchtaanvoer eens controleren, dan is de compressie aan de beurt...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2023, 09:40 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
de Nissan start in 1x altijd goed.
het blok is berucht om rook tijdens het starten.
heb van Australisch forum dat het komt omdat er teveel condens achterblijft in het gietijzeren blok.
het is dan ook witachtige rook. als alle 6 cilinders lekker draaien rookt hij ook helemaal niet meer.
tenminste ik zie niets van rook achter me als ik rijd. Rob? jij rijd altijd achter me? rook ik?
in een droge zomer met hogere temperaturen rookt hij ook niet.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2023, 11:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
de Nissan start in 1x altijd goed.
het blok is berucht om rook tijdens het starten.
heb van Australisch forum dat het komt omdat er teveel condens achterblijft in het gietijzeren blok.
het is dan ook witachtige rook. als alle 6 cilinders lekker draaien rookt hij ook helemaal niet meer.
tenminste ik zie niets van rook achter me als ik rijd. Rob? jij rijd altijd achter me? rook ik?
in een droge zomer met hogere temperaturen rookt hij ook niet.

Teveel condens ... dat moet dan op de cilinderwanden neerslaande diesel zijn want de (relatieve) hoeveelheden water(damp) zijn onafhankelijk van de aard van het motorblok.
Neerslaande diesel verbrandt niet maar verdwijnt dan uiteindelijk onverbrandt uit de uitlaat, en werkelijk onverbrande diesel geeft witte wolken (in militaire kringen is diesel-injectie in de uitlaat een gekende methode om een mist-gordijn te leggen - de dieseldamp werkt als een krachtige condensatiekern).
Dit witte mistgordijn is niet al te schadelijk (het stinkt naar diesel).
Kwalijker is dat de op de cilinderwanden neergeslagen diesel de laatste olie van de toch al spaarzaam gesmeerde - want koude - cilinderwanden spoelt. Verder zal minsten een beetje diesel in het carter terecht komen en dus de motorolie verdunnen - hopelijk verdampt die diesel dan onderweg weer en komt ie via de carterventilatie weer terug in de verbranding.

Een motorvärme blijft een goede optie ... (zoals ik al aangaf, dit is een beetje "wij van motorvärme bevelen u een motorvärme aan").
Als je bij normale zomerse temperaturen geen "condensatie" hebt dan is het verwarmen van het blok naar 20 a 30 º genoeg.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2023, 11:44 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 76
Koude start is geen enkel probleem, flinke hoest zwart als ze aanslaat, maar dat is bij stationair wel weg. Is echt bij belasten. Klein beetje meer gas is meteen al zwarte rook, ook als de motor al op bedrijfstemperatuur is. Gevoelsmatig mis ik bij wat hogere toerentallen wel wat vermogen, vlot 90 zit er niet meer bij, daar moet ze echt flink aan trekken, waar dat voorheen geen enkel probleem was, 100+ ook niet...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2023, 14:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
HPS schreef:
Koude start is geen enkel probleem, flinke hoest zwart als ze aanslaat, maar dat is bij stationair wel weg. Is echt bij belasten. Klein beetje meer gas is meteen al zwarte rook, ook als de motor al op bedrijfstemperatuur is. Gevoelsmatig mis ik bij wat hogere toerentallen wel wat vermogen, vlot 90 zit er niet meer bij, daar moet ze echt flink aan trekken, waar dat voorheen geen enkel probleem was, 100+ ook niet...

Da's dus een serieuzer probleem(pje).   Vermogensverlies is hinderlijk en geeft waarschijnlijk ook rendementsverlies.

Toch is het mogelijk dat de zwarte wolken voor de APK nog mogen, voor de roet-waarden moeten ze immers de historisch vastgestelde grenzen aanhouden.

Het is inmiddels al geruime tijd terug, maar ik kende iemand met een Renault Nevada diesel waar je beslist niet achter wilde rijden ... toch had de dealer alles gedaan wat nodig was en kwam de auto steeds door de roetmeting.

Wellicht is het verschil tussen de roetwolk die je achter je ziet en het toch de roetmeting doorstaan het verschil in belasting van de motor.
Voor de roetmeting kijken ze naar de uitlaatgassen zonder enige belasting.

Zelf had ik tijdelijk een 25 jaar oude Renault en daar maakte het voor de roetwolk enorm uit welke versnelling ik koos -- trok ik iets verder door in de versnellingen en koos ik één versnelling lager voor het helling-op dan waren diegenen achter mij blij. Bij dezelfde snelheid betekent zoiets een aardig toerenverschil. Meer toeren is een forse hap lucht extra ... die extra frisse lucht zorgde dus voor een betere verbranding (het hogere toerental zorgde wellicht ook voor een betere compressie, dwz minder tijd voor lekkage naar het carter). Meer toeren en dus meer lucht zorgt ook voor een wat lagere motor-temperatuur en daarmee dus ook langs twee kanten een betere smering.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2023, 14:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
tja zo,n motorvärme is wel mooi.
t,is alleen dat ik dan zo,n 150 euro aan verlengkabel naar de 220volt moet aanleggen over de straat.
de 109 staat halve straat verderop :lol:
ik wil die rook niet op mijn oprijlaan. bij de buren is beter. :mrgreen:

mist zo,n 200di niet gewoon zijn turbootje? meer lucht, minder brandstof in mengsel minder rook?
afstellen brandstof pomp? noem ook maar wat. :geek:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2023, 14:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Misschien tijd voor een "laadpaal", of anders een slim dealtje met de buren ? < Zij geen rookwolken, jij een warme auto ? >

't Is waar, die 220 is lang niet altijd makkelijk, we wonen nu eenmaal niet in Zweden - daar zie je heel wat 220 paaltjes.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2023, 15:36 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 76
Sjaak, dan kom ik op een dingetje wat ik me al tijden afvraag, maar niemand mij een zuinig antwoord op kan geven... Staat de pomp standaard op gassen mét turbo, of is het een kwestie van vraag en aanbod? Ben zelf van mening dat de pomp standaard staat afgesteld voor gebruik mét turbo, en nu zonder turbo dus standaard (ietsje?) teveel diesel geeft...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2023, 17:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
HPS schreef:
Sjaak, dan kom ik op een dingetje wat ik me al tijden afvraag, maar niemand mij een zuinig antwoord op kan geven... Staat de pomp standaard op gassen mét turbo, of is het een kwestie van vraag en aanbod? Ben zelf van mening dat de pomp standaard staat afgesteld voor gebruik mét turbo, en nu zonder turbo dus standaard (ietsje?) teveel diesel geeft...

Is het niet zo dat de turbo-druk de pomp aanstuurt om meer diesel in te spuiten ?

Als de motor nauwelijks vermogen moet leveren, en dus zeker bij stationair draait de turbo niet of nauwelijks. Zou de pomp vooraf al rekening houden met turbo-werking dan zou je steeds zwart roeten wanneer je vanuit het "turbo-gat" gas geeft.
Met een turbo doe je er overigens goed aan om in de bocht, of aan het eind van een afdaling alvast wat gas te geven zodat de turbo na de bocht of aan het begin van de volgende helling al een beetje opgespoeld wordt - je hebt dan minder last van het "turbo-gat", de motor draait dan beter, en zuiniger.

Wat evenwel nog wel kan spelen: De intercooler, heb je die wel behouden?   De intercooler zorgt er sowieso voor dat de inlaatlucht zo koel als mogelijk is en dus zoveel mogelijk "lucht" per liter. Bij de standaard opzet incl turbo werkt de intercooler ook op de momenten dat de turbo geen of weinig extra lucht levert. Haal je de inlaatlucht al van de koelste plek weg (en wordt ie onderweg nauwelijks opgewarmd) dan doet een intercooler natuurlijk weinig, de intercooler koelt immers met de buitenlucht.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2023, 18:27 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 76
Nee, geen intercooler. Gewoon het oude standaard series oliebad filter. Op de originele plaats, voor het blok dus.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2023, 20:59 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ook hier geen klachten, de def doet wat hij hoort te doen, als het moet elke dag. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gewoon een heel betrouwbare auto vind, ik heb eigenlijk geen gekke dingen beleefd in de meer dan 2 jaar dat ik er nu mee rijd. Een kapotte dynamo (die had ik) vind ik trouwens ook niet vreemd na meer dan 20 jaar, bij mijn vorige auto (Mazda) hield die het 18 jaar uit.

Verder wat betreft het zwart roken: deed hij dat altijd al, of is het langzamerhand ontstaan. Als de 200di altijd al gerookt heeft nadat de turbo en de intercooler eraf zijn gehaald, dan zou de fout daar kunnen zitten. Als dit eerst goed heeft gewerkt, en het roken is pas later gekomen, dan moet het toch iets anders zijn. Verder is er in het verleden heel wat aan die inspuitpompen (zowel van de 200 als de 300tdi) geknoeid op zoek naar meer vermogen, het zou zo maar kunnen dat er daar iets loos is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2023, 22:06 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 76
Heb hem zo gekocht, vorige eigenaar heeft het blok nooit zien draaien met turbo, heb dus geen vergelijk. Heb onlangs de uitlaat compleet vervangen, die komt nu weer uit aan de zijkant. Voorheen dus gewoon naar achteren. Kan best zijn dat ze altijd al behoorlijk rookte, maar dat me dat niet opviel. Nu zie ik het gewoon in de buitenspiegel knap roken!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2023, 22:33 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Als hij altijd rookt, lijkt het mij toch eerder een inspuitpompprobleem, of de verstuivers, maar die had je al gedaan. Overigens heb ik met mijn tractor ook eens een rookprobleem gehad en dat was opgelost met het vernieuwen van het brandstoffilter. Het is mij nooit echt duidelijk geworden wat daar mee mis was, behalve dat er wat water in zat, maar het werkte wel. Het is maar een idee dat ik toen weer van iemand anders kreeg, hoewel ik er toen zelf ook niet in geloofde dat het zou werken...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2023, 09:03 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Tja wel goed eigenlijk, het is fris in de garage en gelukkig heb ik er niet veel te zoeken op dit moment.
Het jongste deel is een transplantatie “torretje” van meer dan 30 jaar oud maar heb verder geen klagen.

Moest laatst wel even aan de lader want de korte stukjes laden de accu niet genoeg bij als de verlichting, stoelverwarming etc aanstaat :D

Ik heb wel een leuk projectje liggen voor als ik zin heb, een lt230 1.667 ombouwen met nieuwe tandwielen en revisie set aan onderdelen naar een 1.3 ;)
Ik ben nu aan het strippen………… heb geen haast 8-)

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2023, 15:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Moest laatst wel even aan de lader want de korte stukjes laden de accu niet genoeg bij als de verlichting, stoelverwarming etc aanstaat

Als dat het ergste is dan is het allemaal best goed.

Nu heb ik zelf isolatie genoeg om niet gauw behoefte te hebben aan stoelverwarming (stuurverwarming zou ik nog kunnen begrijpen, maar die zit er niet op, die stoelverwarming kreeg ik gratis bij de voorruit-verwarming, voorruit-verwarming los inbouwen was duurder).

Kortere eindjes zijn heel gauw te kort, zelfs al zijn ze langer. Je wilt bij de winterse koude de accu graag boven de 80%, en nog liever boven de 90% houden .... en bij dit ladings-niveau gaat het laatste laden niet erg snel meer.   Bij een 100 Ah accu is die laatste 10% toch 10 Ah en dat neemt dus nog één uur bij 10 Amp laadstroom ... en die 10 Amp laadstroom haal je niet meer bij een bijna volle accu, zelfs als de dynamo meer dan die 10 Amp overcapaciteit heeft. De accu echt vol laden met het auto-laadsysteem vraagt om een rit naar de andere kant van het land (en weer terug).   Voor het beste laad-resultaat moet de dynamo bij de huidige temperaturen ook nog eens ± 15 V leveren, dan wel moet de accu onderweg naar kamertemperatuur opwarmen.   's Zomers is een accu ergens rond de 80% a 90% vol genoeg, maar 's winters kan de accu niet vol genoeg zijn.

Of te wel: Zo nu en dan even stekkeren is de beste oplossing, en dan liefst met een slimmere accu-lader, eentje die ook een winterstand heeft.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 79 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.