Marc-my-Words schreef:
Sylvester schreef:
Marc-my-Words schreef:
PS Ik ben zo'n dwaas die per volle tank het gemiddelde verbruik berekent ... ik haal soms 1:12 met de "Puma" -- de Td5 was zuiniger.
Geluksvogel, ik haal maar 1:9.5 zonder sleurhut.
Tja, mijn jaarrond-gemiddelde zit al jaren op ongeveer 1:10,7.
's Winters zit ik soms aan de foute kant van 1:10
Nooit een sleurhut meegezeuld, ook geen roof-rack, verder ook niks bijzonders.
Ik hoef hiervoor ook niet te rijden als een opa ... verder wel "zuinig" ook qua bijdragen aan "Leeuwarden" of andere overheden.
Even afkoppen. De laatste keer was al weer jaren terug een bescheiden bijdrage aan de Franse staatskas, een net iets te snel gereden Franse N-weg (altijd nog beter als de "péage", want daar gaat het geld naar particuliere zakken).
Rijd je op de GPS-snelheden - zoals ik sinds kort doe - wordt het gevaarlijker.
Mijn snelheidsmeter is tot ± 50 km/u redelijk nauwkeurig, bij 100 km/u is ie ongeveer 5 km/u te optimistisch, dus bij 10 km/u te snel op de meter zit je meestal nog in de vergevingszone.
Overigens moet je goed naar de kilometer-
teller kijken: sinds ik 235/85x16 banden heb is die kilometer-teller vrijwel "on-the-spot", met 7.5x16 reed ik op papier schijnbaar zuiniger - de banden waren een paar procent kleiner dus reed ik in werkelijkheid procenten minder en dat vertaalt zich dan in een virtueel gunstiger verbruik.
Het lijkt verwaarloosbaar maar van 1:10,7 naar 1:11 krijg je met nog geen 3 % afrol-verschil.
PS Mijn goede Td5 cijfers waren steeds met 7.5x16 dus moeten daar een paar procenten afgetrokken wordenNiets om trots op te zijn, maar vandaag kreeg ik aangetekende post met het verzoek om de Spaanse staatskas met wat €uro's te spekken.
Heb ik op een van die te brede, met EU-geld aangelegde, wegen 101 km/u gereden daar waar 80 km/u was toegestaan.
De bijgesloten foto gaf in ieder geval het bewijs dat het een vrijwel lege weg betrof en ik me kan troosten met de gedachte dat ik geen groot gevaar was. In Baskenland verbeteren ze het Nederlandse record snelheidsborden, steeds weer iets anders, en niet zelden onderaan de helling ineens weer trager ...
Na correctie was de overtreding nog steeds 15 km/u ... andere, schrale, troost is dat in Nederland een dergelijke snelheidsovertreding een stuk begrotelijker is.
In ieder geval is bewezen dat ik niet als een opa rijdt (of zou je het moeten duiden als een bijziende opa zonder begrip van snelheden en snelheidsbeperkingen).