Jamaar schreef:
Nog een puntje
Er staat op mijn kenteken helemaal geen trekgewicht meer, word niet meer vermeld sinds de creditcard formaat. Bij navraag bij de rdw waarom dat is geen bevredigend antwoord gekregen.
Er wordt vanuit gegaan dat iedere agent dat op kan vragen. Met mijn vraag of dat ook vanuit Marokko kon begon het te stotteren. Vreemde Bürokratie soms omdat er gewoon plaats is voor trekgewicht op de kaart.
Het is wellicht slim om even een fraaie uitdraai te maken, bijv op rijbewijs-roze of RDW-bleek-blauw-groen papier (of nog mooier in een bleek blauw+groen streeppatroontje) met daarop een collage van de gegevens die je bij de RDW kentekencheck kan opvragen.
Ga je naar een "lastig" land dan voeg je er desnoods ook zaken als bandenmaat, motortype of iets anders waarover ze kunnen zeuren aan toe.
Je mag er zelfs gewoon RDW kentekencheck boven zetten, zolang je maar een tussenkopje "Overige data" boven de door je zelf toegevoegde zaken zet ... voorkom je dat je "gevangen" wordt op valsheid in geschrifte.
Ooit, lang geleden moest ik in Hongarije om een uur of 10 's ochtends !! bij een alcohol-controle blazen. Het was een heel stille weg naar een veerpont dus de Rendörség had alle tijd ... dus blazen ... niks ... , daarna alle verlichting (ik reed netjes met verlichting, zoals het hoorde) checken ... niks ... , nog eens rond de auto lopen ... niks ... daarna wilde ze - zo begreep ik - de TüV-papieren zien, en gelukkig was de auto waarin ik reed oud genoeg, want de eerste jaren heb je geen APK-papieren. De Nederlandse APK-papieren zijn natuurlijk volmaakt onleesbaar voor een gemiddelde Hongaar (en gelukkig begreep ik dat de agent met TüV zoiets als APK-papieren bedoelde, je zal maar een onwetende toerist zijn) ... het volmaakt onleesbare papier met veel regels en vakjes etc. was genoeg, we mochten verder. (Een andere keer kreeg ik een bon voor te snel rijden: er stond beslist géén bordje, de bon was omgerekend 12 gulden dus overkomelijk.)Anyway, mocht je je willen indekken tegen overijverige controleurs kan het helpen om een fraai documentje bij je te steken.
Ik ken zelfs het verhaal van iemand antwoord van een ambassade hier in Nederland kreeg -- een netjes in het Nederlands gestelde antwoord dat luidde dat hij beslist geen toegang kreeg tot militaire vliegvelden en dat het maken van foto's dus ook niet mogelijk was. Met deze brief ging hij in het desbetreffende buitenland naar een militair vliegveld, toonde zijn fraaie brief aan de wachtpost en hij kreeg alle medewerking.
Nu was het een West-Europees NATO-land (en dus geen Griekenland) maar ik zou zelf in zo'n geval toch een beetje nerveus zijn.
De les is dus wel: papieren doen wonderen, hoe eerlijker het papier hoe beter ... dus de RDW-gegevens op een rijtje, daar is niks mis mee.