Pike schreef:
Ik durf niet te zeggen of die dampen uit de carterventilatie en vulhals normaal zijn, ik heb mijn 2.25 diesel nog nooit zo laten lopen.
Zo te zien op het filmpje zien de dampen er een beetje wit uit. Dit duidt op water. Als je het filmpke gemaakt hebt met een koude motor zal het waarschijnlijk het condens zijn. ....
Bij een heel wat modernere motor, met een Euro-4 EGR wordt naast een deel van het uitlaatgas ook de carterventilatie keurig teruggevoerd en ... daar was bij LandRover een modificatie voor de koude landen beschikbaar (en als je volhardend was dan kreeg je die modificatie ook in ons niet zo koude land).
De modificatie bestaat uit een elektriche verwarming daar waar de carterventilatie in de koude aanvoerlucht uitstroomt. Kennelijk was een en ander zo gedimensioneerd dat de carterventilatie kon bevriezen ... of dat dan niet gebeurde bij oudere auto's ??
Anyway, het bevriezen kon zulke vormen aannemen dat de carter-overdruk de olie langs onbedoelde routes het blok uit drukte.
Hoe ik dit allemaal weet: Omdat mijn "Puma" na een wintersverblijf ineens meer dan een liter olie kwijt was terwijl hij verder heel netjes op zijn olie past ... en omdat ik toevallig op de modificatie stuitte (en 'm uiteindelijk door de importeur vergoed kreeg).
Nu de relevantie: De carterventilatie kan kennelijk zoveel waterdamp met zich meevoeren dat die ventilatie kan bevriezen. Bij een warme motor in een niet te koud klimaat is er goede kans dat je niks ziet, "witte" waterdamp zie je alleen wanneer de uitstromende lucht tot voorbij het dauwpunt komt en dus aan "wolken-vorming" doet. Een koud blok geeft dus eerder deze "wolkvorming". Bij een warm motorblok komt er oververhitte "damp" uit de carterontluchting en die mengt niet gemakkelijk tot het dauwpunt.
Dus ... wellicht is er met de witte damp niks mis.