Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 21:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 okt 2020, 17:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 75
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Hallo allen, alweer een poos geleden dat ik hier was. Dus eerst maar de groeten vanuit Gambia. Warm en benauwd.
Mijn Defender 110 heeft al even last van een schokkende achteras tijdens het wegrijden. Enkel tijdens het wegrijden. Alsof de vooras al rijdt en da achteras er nog achteraan moet komen. Achteras zelf heeft geen spel op rubbers e.d. Beweegt niet ten opzichte van het chassis.
2 mogelijkheden: speling op het diff, maar is Salesbury dus denk dat dat wel meevalt. Andere mogelijkheid is teveel spel op de tussenbak. Wat zijn mijn beste kansen om hier iets aan te doen? Kan zonder aandrijfas rijden maar heb dan een groot probleem bij het volgende regenseizoen.
Groet,
Wim

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 okt 2020, 18:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Dag Wim,

Weet je echt zeker dat de driehoek de de achteras bovenop vast houdt / in het midden houdt spelingsvrij is ?
De trekstangen onder zijn makkelijker te checken.

Dan verder heb je natuurlijk het differentieel, maar wellicht nog aannemelijker als bron van schokkende effecten:
De meenemers achter. Als die meenemers zover zijn ingeslagen dat ze nog maar netaan het wiel meenemen dat kan je hebben dat ze bij het wegrijden kortstondig hun naam niet waarmaken. Je bent dan niet ver verwijderd van het moment dat je stilstaat, en alleen nog met DiffLock weg komt.
(Even een paar krijtstreepjes op de steekas en meenemers en wegrijden ... je ziet dan of de steekas verdraait.)

En tenslotte zijn er de "kruisjes" in de cardan-as. Maar ook hier een alternatief - en niet eens onmogelijk - los zittende boutjes van die cardans-as.
Ik had ooit een zorgelijk gebonk onder de auto - ik vreesde het ergste, bijv. een kapot differentieel - en het bleek eenvoudig een kweste van aandraaien van de boutjes daar waar de cardan-as tegen de handremtrommel aan zit.

O ja, één wiel opkrikken en kijken waar de spelingen in de aandrijflijn zitten. Daarna kan je de cardan ook checken, bijv. met een bandenlichter zoeken naar verborgen spelingen in de kruisjes.

O ja "twee":
De meenemers vernieuwen is niet al te moeilijk (zolang ze niet vastgeroest zijn). Vergeet niet om ook de bijbehorende pakkingen te vervangen.
Mochten de spiebanen op de steekassen (ook) erg ver versleten zijn dan zou je die ook kunnen vervangen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 okt 2020, 18:58 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Kan ook een gescheurde motorrubber zijn, zet even een breekijzer bij de versnellingsbak rubbers en til de bak een beetje op, zie je zo of die nog goed zijn.
Ben vaker mensen tegengekomen die daardoor in 1e versnelling schokkend wegreden. Waren geen 4x4.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 okt 2020, 20:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Kan ook een gescheurde motorrubber zijn, zet even een breekijzer bij de versnellingsbak rubbers en til de bak een beetje op, zie je zo of die nog goed zijn.
Ben vaker mensen tegengekomen die daardoor in 1e versnelling schokkend wegreden. Waren geen 4x4.


Wim zegt dat het bij zijn achteras wegkomt ... een Defender is permanent 4x4 en dan zou het niet bij alleen de achteras moeten spelen.
't Kan natuurlijk een foute waarneming zijn. Maar als het werkelijk van achter komt dan zijn de meenemers de eerste verdachte als de as verder goed vast zit in de rubbers en het driehoek-kogelgewricht.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 10:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
O ja, wat natuurlijk ook nog kan is een plakkende handrem.
De handrem zit op de uitgaande cardan-as naar achter.
De tussenbak stuurt het vermogen als niet naar achter kan juist naar voor.

Als je wegrijdt met de handrem niet geheel vrij krijg je een "schokkende achteras".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 23:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 75
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Dank voor het meedenken zover. De meenemers zitten vastgelast, dus daar zit het niet. Handrem zou in principe gewoon vrij moeten zijn maar is natuurlijk makkelijk even terug te stellen. Ga ik nakijken, evenals nog eens een blik werpen op de driehoekkogel. Als ik dan toch bezig ben kijk ik gelijk ook naar de rubbers van de v-bak en motor hoewel ik betwijfel of het daardoor komt.
Nog even over de handrem want klinkt wel heel aannemelijk. Buiten het regenseizoen had ik er vrijwel geen last van. Nu rijdt ik dagelijks door enorm diepe plassen en het hele spul wordt dan natuurlijk nat en kan stevig gaan plakken.
Zal het laten weten als ik er achter ben.

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 10:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Grumpy Old Sil schreef:
De meenemers zitten vastgelast, .... .

Een echte derde-wereld-oplossing !

Interessant is natuurlijk wat nu het voordeel is van de losse spiebaan-oplossing.
Er is natuurlijk enige ruimte voor beweging ... maar wanneer beweegt het.
Is die extra beweging nu winst of verlies voor lagers en keeringen ?
Nadeel is dat de meenemer op den duur verslijt, en op de langere duur ook de steekas.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 20:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 75
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Zou da nie echt een derde-wereld oplossing noemen. Werd toen al veel gedaan in Nederland zonder enige problemen. Zit op deze 110 al ruim 10 jaar zo. Geen enkel probleem.

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 10:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Grumpy Old Sil schreef:
Zou da nie echt een derde-wereld oplossing noemen. Werd toen al veel gedaan in Nederland zonder enige problemen. Zit op deze 110 al ruim 10 jaar zo. Geen enkel probleem.


Tja, ik rijd al bijna 21 jaar Defender, ik ken genoeg Defenders die 10-20 jaar oud zijn, en vast gelaste meenemers zie ik nooit in onze "eerste wereld".

Dat was dus de oorsprong van mijn opmerking ... en ook mijn nieuwsgierigheid naar de redenen van de constructie en de resultaten van de bush-oplossing.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 12:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 75
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Wellicht heb ik er meer voorbij zien komen dan jij Marc. Heb zeker 15 jaar bij verschillende LR bedrijven gewerkt en er nogal wat voorbij zien komen. Werd soms door de eigenaren gedaan uit gemakzucht zodat er geen nieuwe onderdelen hoefden te worden gekocht, of om in extreem zware omstandigheden te voorkomen dat er plots geen tanden meer op de meenemer zaten. En als de steekas aan de diff zijde nog goed is, is vastlassen een goedkope en degelijke oplossing. Je bent in elk geval van de speling af. Bij zware belasting moet er ergens in de aandrijflijn iets kapot kunnen en meestal is dat een steekas voordat er iets aan de aandrijfas of v-bak kapot gaat. Dat kan dus nog steeds. Misschien interessant om te weten dat veel Range Rover Classics dit standaard hadden. (steekas en meenemer als 1 geheel)
Handrem is nu in elk geval het probleem niet, die is vrij en het schokken bij het wegrijden is er nog. Ben nog een paar dagen bezig met pinda's rooien maar hoop het ding snel eens op de brug te kunnen zetten voor verder onderzoek.
Zal het laten weten.

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 okt 2020, 00:30 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Deze staat al op de brug :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 okt 2020, 11:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Deze staat al op de brug :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding


Da's een veel te mooie brug.   Zoek er eentje met wat meer "derde wereld"... ...
... ... dwz eentje die de auto nog (net) draagt, maar verder zoveel gaten heeft dat je de onderzijde van de auto kan checken :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2020, 12:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 75
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Laat ik een vooruitziende blik hebben gehad jaren geleden. Er staat hier een prima brug die feilloos werkt. :)
Maar ik heb de boosdoener gevonden: A-frame balljoint!
Nou eens zien of ik die nog heb liggen of er anders aan kan komen. En dan kan ik mijn borstje wel nat gaan maken. Kogel in de vriezer en hopen dat na wat aanpassingen mijn 12 tons buizenpersje dit aankan.

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2020, 13:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Grumpy Old Sil schreef:
... ik heb de boosdoener gevonden: A-frame balljoint! ...


Ahhh .. laat dat nu mijn suggestie nummer één geweest zijn (hoewel ik bij nader inzien een "plakkende" handrem als suggestie nul nazond).

Succes met het gevecht met de ball-joint.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.