Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 14:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Def 90 trekt naar rechts
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2020, 16:16 
Offline

Geregistreerd: wo 19 aug 2020, 08:07
Berichten: 40
Hallo,
Ik heb een defender 90 200tdi 1984. Meer als 2 inch verhoogt
En die trekt met rijden constant naar rechts
De bussen van de reacrie stangen zijn nieuw.
We hebben nieuwe lagers in de swifels gedaan en opnieuw afgesteld.
De assen staan recht.
Wat kan het nu nog zijn?

Ps. Hoe weet je of je stuurhuis in de midden staat

M.v.g. maarten


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2020, 16:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Bandenspanning? Toe out/ in? camber?
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2020, 16:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Maartenlaro schreef:
Ik heb een defender 90 200tdi 1984. Meer als 2 inch verhoogt
En die trekt met rijden constant naar rechts
De bussen van de reactie stangen zijn nieuw.
.... .
De assen staan recht.
Wat kan het nu nog zijn?


Maarten,
Als je de auto (te)veel verhoogt dan moet je ook een andere (verstelbare) Panhard-stang; of (nog beter) een Panhard-stang ophangpunt verzetten zodat die Panhard-stang in rust weer ongeveer horizontaal staat. Een standaard Panhard-stang wordt te kort door de extra hoogte, en dus trekt de Panhard-stang de as dan ietsje opzij (terwijl die stang juist bedoeld is om de as in het midden onder de auto te houden).
Verder moet je eigenlijk aangepaste hockey-sticks omdat de as naar voren kantelt door het verhogen, door dat naar voren kantelen wordt het stuur nerveuzer.

De vraag waarom je zoveel verhoging wilt zal ik maar niet stellen :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2020, 17:47 
Offline

Geregistreerd: wo 19 aug 2020, 08:07
Berichten: 40
Toe out/ in? camber? Wat is dat?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2020, 18:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Maartenlaro schreef:
Toe out/ in? camber? Wat is dat?


Kijk even naar wielgeometrie

Nu kan je bij een (goede) LandRover vooras heel veel (zoals het Camber) niet veranderen (anders dan door ongepast geweld).
Toe-in / Toe-out, of te wel in- of uit-spoor is wel te stellen. En het Caster, de askanteling, verandert door het verhogen.

Maar goed: door een te korte Panhard-stang trek je de vooras opzij en dan staan voor en achter-as wel parallel maar niet meer recht voor elkaar en dan rijdt ie niet lekker rechtuit.
Door het niet goed monteren van de Hockeysticks, of de trekstangen achter rijdt ie ook niet rechtuit, dan staan de assen niet meer parallel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2020, 18:07 
Offline

Geregistreerd: wo 19 aug 2020, 08:07
Berichten: 40
De reactie stangen zijn al langer.
De auto heeft ook precies genoeg uitspoor.
Ik denk dat ik eens bij de panhard stang ga zoeken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug 2020, 16:12 
Offline

Geregistreerd: wo 19 aug 2020, 08:07
Berichten: 40
Weet iemand hoe lang de panhardstang moet worden? als de auto 3 inch verhoogt is?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug 2020, 16:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Tja, het mooist is de "hanger(s)" te verlengen zodat de Panhard-stang weer ± horizontaal hangt.
Met een horizontale stang heb je de minste zijdelingse bewegingen.
Maak dan wel een heel degelijke verlenging.
En anders is het eenvoudigweg Pythagoras toepassen (dan wel even kijken of het werkelijk 3 inch verhoging is).

Overigens is bij 3 inch verhoging het Caster ook zover verdraaid dat je dat merkt in een te nerveus stuurgedrag.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug 2020, 19:31 
Offline

Geregistreerd: wo 19 aug 2020, 08:07
Berichten: 40
Ik heb de panhardstang verstelbaar gemaakt maar als ik iets uit draai wordt het trekken al erger dus dat lijkt het niet te zijn... wat kan het nu nog zijn??


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug 2020, 19:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Tja, je hebt ook de bussen van de reactiestangen vervangen: Is dat allemaal goed gegaan ?

Overigens zegt het mij dat er iets mis moet zijn met het sporen ... als je de Panhard-stang verlengt (wat zou moeten wanneer die stang door de +3 inch schuin komt te staan) en het wordt erger ... dan is er iets mis.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug 2020, 22:06 
Offline

Geregistreerd: wo 19 aug 2020, 08:07
Berichten: 40
De auto kreeg als je de kopeling intrapte een ruk naar rechts. Naardat we de fusee hadden gesteld was dat ipgelost. Maar daarna hadden we nietmeer aan de stuur stang gedraaid. Dat hebben we vanavond wel weer gedaan en bleek dat de pomp niet in de midden stond. Bedankt allemaal


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2020, 08:40 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Maartenlaro schreef:
De auto kreeg als je de kopeling intrapte een ruk naar rechts. Naardat we de fusee hadden gesteld was dat ipgelost. Maar daarna hadden we nietmeer aan de stuur stang gedraaid. Dat hebben we vanavond wel weer gedaan en bleek dat de pomp niet in de midden stond. Bedankt allemaal


Tja .... da's toch een heel ander verhaal als dat bij de "aftrap" .
De bussen van de reacrie stangen zijn nieuw.
We hebben nieuwe lagers in de swifels gedaan en opnieuw afgesteld.
De assen staan recht.


Blijft staan dat ik maar niet vraag naar de redenen om een +3 verhoging toe te passen.
Dwz ... het kan, maar iedereen weet dat de auto daarna niet meer rijdt zoals voorheen bedoeld.
Een Defender is niet de meest stabiele auto, een 90 nog het minst, met een +3 ingreep verlies je nog meer stabiliteit.
Wellicht heb je winst in het terrein, en passen nu grotere banden ...
... maar je verliest op andere punten van het compromis.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2020, 12:10 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Je vraagt het niet maar je vraagt het je wel af :?:
Ik vraag ook niet waarom iemand van een 10 verdiepingen flatgebouw duikt om in een plastic zwembadje te landen van 2x2 met 50 cm water er in. Ik weet ondertussen dat ALLE!! mensen psychisch gestoord ziin behalve ik natuurlijk :P :!: :P


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 129 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.