GatheRRoveR schreef:
.....
- het zijn de banden, ik heb grove Cooper STT banden erop zitten, ze hebben wel al de nodige kilometers verslonden.
Dit zijn niet echt de eerste keuze die je zal maken als je op asphalt rijdt, de bevriende garagist had hier zijn bedenkingen over.
“Kan je niet een dagje wielen ruilen met een andere Larofiel ?”.
Tja Cooper STT is bepaald niet de meest subtiele band.
Op papier is ie qua dB's nog niet eens de luidste, maar je moet dit soort cijfers met de nodige reserves lezen.
Zeker na de nodige kilometers kunnen de nogal grove blokken een beetje schuin gesleten zijn, en dat maakt de band nog weer een stukje lawaaiiger. En afgezien van het "gewone" bandenlawaai heb je ook nog eens de resonantie, die resonantie kan het lawaai enorm versterken.
Dan is er de vraag of je werkelijk zulke grove banden nodig hebt.
Ben je aan andere/nieuwe banden toe, en wil je een goed grove AT band dan kan je eens kijken naar de Continental CrossContact AT, op papier weinig stiller, maar geen grove-blokken-stamper .... en toch enorm goed off-road. Ik kreeg ze (letterlijk) en dacht
"hmm, LandRover standaard-montage, dat kan niet veel voorstellen", ik reed ermee alsof ze niet van mij waren, en ze verdroegen ieder misbruik .... en bovendien blijken ze erg slijtvast. Enige minpunt (als je dat als minpunt wilt zien) is dat je winterbanden nodig hebt voor in de sneeuw (ik denk dat dat bijna een pluspunt is, want dan heb je tenminste goede winterbanden).
De CCC AT heeft in het centrale deel van het loopvlak meer langsgerichte profieldelen, en naar de rand de dwarse blokken ... en dat werkt erg goed. Met ruim lucht zijn ze opvallend geruisloos, met iets minder lucht willen ze wel gaan zoemen. Verder als ander "minpuntje" de CCC AT is wat stug en na wat langer stilstaan bemerk je soms een plat kantje ... in het ergste geval duurt het 100 km voordat de band weer rond is.
Wil je bij Cooper blijven dan is er de STMaxx, die schijnt ook heel goed te zijn, het profiel heeft min of meer dezelfde opbouw als de CCC AT maar dan zonder de duidelijk langsgerichte centrale profieldelen.
En wil je een - op het oog - iets vriendelijker band dan is de Nokian Rotiiva AT een interessante propositie.
Een - op papier - duidelijk stillere band (dwz 3 dB stiller, dat verschil kan je (net) horen. Een profiel min of meer als de CCC AT, maar iets vriendelijker ogend, en ... vlgs de merktekens ook een winterband, vlgs de USA reviews ook goed in de sneeuw (maar waarschijnlijk toch duidelijk zwakker als een echte winterband, minder lamellen dus op echt glad wordt het moeilijker).
Met name de CCC AT en de Nokian AT zijn interessant geprijsd, ze behoren tot de goedkopere kwaliteitsbanden.
In de nog goedkopere categorie vind je van alles, soms met mooie namen, maar niks "van naam".
O ja, ik keek nog even op de
autoweek banden-site en ik zag dat je wellicht zelfs nog de oude Cooper STT hebt ... een profiel dat nog lijkt op de oude MIchelin XZL ... een mooi ogend profiel maar berucht om zijn "gestamp" (en ook berucht om zijn verraderlijk gedrag op een natte weg).
En dan verder: Mijn CCC AT zitten nu onder de auto, dwz ik heb twee reserve (op HD-velgen) dus mocht je een proefje willen doen dan kan je er twee uitproberen voor een korte eerste indruk (die twee zijn ± 40% opgereden, dus een goede vergelijker ... 100% nieuw rolt iedere band mooi).