Omdat Corona me alle tijd geeft, en het mooi weer is, heb ik nog eens even gekeken en gemeten.
De hoogte van het standaard-dak zonder hoge ribben is vanaf onderkant dakgoot 19 cm (en een klein beetje).
De hoogte van de deurrubbers (zonder verdere truukage) is 2 cm. <het gaat immers om de "lichte" deuropening >
Staat de auto precies horizontaal dan heb je dus 21 cm verschil.
Nu heb ik ook even gekeken hoe mijn auto staat.
Tussen het hoogste punt van de (voor)deuropening - de achterkant dus - en de achterkant van de auto zit een verschil van ± 4,5 cm.
Makkelijk is dat je gewoon de dakgoot als maatstaf kan gebruiken.
Of te wel het opplakdakje op mijn auto is geheel overbodig, want er is nu al een hoogteverschil van meer dan 25 cm.
En ... de auto staat daarbij dus geenszins raar "op z'n neus", op het oog staat ie vrijwel recht.
Nu heb ik een nieuwe 110, eentje met een "Puma" motor, en het "Puma" motorblok is opvallend licht, dwz in ieder geval lichter als een Td5.
Verder heb ik achter de 3-traps-veren en die zouden net een fractie langer zijn onder een lege auto.
Maar ... ik heb ook de nodige zooi achterin: waaronder een paar rij-roosters en een Hi-Lift, en die lading rust toch minstens voor 2/3 op de achterveren, o ja ik heb ook nog een zwaar reservewiel - bijna 40 kilo - op de achterdeur (op de achterdeur telt het "zwaarste" aan, een 10 kilo lichter reservewiel - dat kan makkelijk - scheel echt).
NB Die 25 cm maat geldt voor een lege auto, een LandRover met goede veren zakt niet zo veel in maar hij zakt wel (er zijn auto's die meer inzakken bij 1.000-1.200 kilo lading).
Of te wel: zonder de auto leeg te halen hoefde er bij de mijne helemaal geen opplakdakje op < iets wat ik al eerder tegenkwam >
Je hebt wel een vriendelijke en niet overijverige RDW man nodig ... voor het geval dat je er eentje die treft het extra goed wil doen is het goed om de regels
eisen grijs kenteken en vooral ook de
uitgewerkte toelichting op die eisen.
Zo kan bijv. interessant zijn bij een 110 om te "spelen" met de plek van het 30 cm tussen-schot: Direct achter de bestuurdersplaats mag je lezen als: tot 1m15 achter het meest naar achter gelegen deel van het stuur. Links moet je vanaf het vlak door dat tussenschot alle ruiten op de voorgeschreven wijze dicht zetten met ondoorzichtig materiaal en geplakt of anderszins onverbrekelijk, rechts mag er één "opening" blijven (een raam-spijltje maakt één opening niet tot twee openingen, dat was althans voorheen de uitleg).
En ... er is iemand die de problematiek rond de "Safari" raampjes in het dak heeft uitgevochten. De Safari-raampjes zijn "dakramen" niet geschikt voor het naar binnen of buiten kijken en derhalve hoeven deze ramen van de rechter niet dicht gezet te worden.
NB Er is natuurlijk een zekere speelruimte tussen onverbrekelijk geplakt en onverbrekelijk geplakt ... ik zou de MS-polymeer-kitspuit zuinig gebruiken, de kit goed laten drogen, en een en ander voor het zicht netjes afstrijken. Mij lijkt zwart (of eventueel groen) Trespa heel geschikt materiaal, of de standaard 6 mm dikte goed wil passen weet ik weer niet.