10933 schreef:
ik had het wel willen doen , mocht de vraag weer terug komen ,volgend jaar ?, hoor ik het graag .ik woon er vlak bij en heb zo iets wel eerder gedaan ,,, de corona gekte/ellende zal eerst even moeten uitrazen ,vraag me af waar ik wel of niet heen kan deze zomer.
Ook al weten we nog weinig zeker ... het is heel aannemelijk dat zodra het (eindelijk) een beetje "schoon" voorjaarsweer wordt (en liefst dagen achtereen) dat je activiteit van het virus heel veel kleiner wordt.
Het virus "leeft" van de doorgaande keten van besmettingen: miniscule uitgehoeste druppeltjes moeten zich verspreiden, via de lucht en/of via handen etc. en zo steeds weer nieuwe gastheren vinden.
Zodra het beter weer wordt is de "levensduur" van zulke druppeltjes korter, heb je meer UV-licht (wat licht ontsmettend werkt), wordt de binnen-lucht wat meer ververst, en neemt gewoon de weerstand van iedereen ook nog wat toe. Dat is dus ook de reden waarom griep en gewone verkoudheid een heel duidelijk seizoenspatroon heeft.
O ja, een paar weken stevig vriesweer helpt dus ook, maar dan dus wel zo stevig dat het binnenshuis ook serieus droog wordt.
Verder is er ook een paradoxaal effect, naar mate meer mensen het virus gehad hebben neemt het besmettingsrisico ook af, want de (nog) te besmetten-bevolkingsdichtheid neemt af. (Of te wel: het is allemaal een kwestie van ontmoetingskansen. Voorlopig even weinig verplaatsen, niet naar drukke plekken, en mocht je je ziek voelen niet blijven rondlopen ... is misschien wel minstens zo belangrijk als handen wassen.)