Jamaar schreef:
Heb je de piek (eerste moment) stroom van de hoge toeren startmotor gemeten? Zou kunnen dat die beduidend lager is. Dan heeft het namelijk wel zin om er zo een in te zetten, vind je accu aangenaam, vooral bij kou.
En je vergelijkt misschien appels en peren, hebben de langzame en snelle het zelfde vermogen, pk cq kW?
Ik heb samen met een collega LandRover rijder een paar startmotoren (3 LandRovers, een graafmachientje en een tractor) "getest" door met een eenvoudige stroomtang te kijken wat we als hoogste piek konden aflezen. Dat is natuurlijk een waardeloze meting, maar wel een eerste indruk.
Vermogens hebben we niet getest - het begint er al mee dat de opgave bij de specs al bedenkelijk is, dwz als je de cijfers ziet dan ga je direct twijfelen aan de juistheid/vergelijkbaarheid.
De meting werd ingegeven door slecht starten tgv een accu met een beperkt max vermogen ... je weet dan om te beginnen niet of het de accu is die de beperking vormt of de startmotor die teveel stroom trekt.
Anyway: het bleek dat de trage startmotor van een 300Tdi slechts de halve stroom trok (of leek te trekken).
Het is heel best mogelijk dat een echt koude motor door zo'n "trage" startmotor slechts heel traag op gang komt en dat dan de stromen wel dramatisch hoog oplopen ... we hebben het slechts getest met de huidige "winter" temperaturen.
Anyway, qua appels en peren: In een deel ver de vergelijking was in ieder geval sprake van een LandRover startmotor en een andere LandRover start-motor (en dan nog eentje). Driemaal een Defender, drie verschillende motoren, en zo te zien twee typen startmotoren (de startmotor van het graafmachientje leek overigens heel veel op de snelloop-Defender-startmotoren, ook qua max stroom).