Ff een update.
Ondanks de corona maatregelen en de daarbijbehorende extra thuis zorg en onderwijs voor de kids heb ik tussendoor (ook helaas omdat mijn werk lijdt onder de crisis) wel wat extra klustijd weten te vinden voor de Santana. Het gaat de goede kant op. Het opbouwen is begonnen.
Wat heb ik zoal gedaan. Behoorlijk belangrijk waren de remmen. Deze deden bij aankoop niks en hebben in Nederland nooit de geldende apk waarden gehaald. Achter remde niks en voor (schijfremmen) remde nauwelijks. Eerst zijn alle leidingen vernieuwd, nieuwe remslangen, achter alles nieuw trommels etc (voorkant had al nieuwe zuigers/blokken/schijven had de vorige eigenaar al gedaan en daarna nooit gereden).
Daarna kon het ontluchten beginnen. Samen met me schoonvader sjaak109 met goede moed aan de gang gegaan. Helaas naar achter geen olie. De voorste druk verdeler gaf niks door dus deze uit elkaar gehaald en weer werkend gekregen. Toen nog steeds geen olie bij de achterwielen. Dus de achterste druk verdeler er ook af en uit elkaar. Ook deze werkend gekregen. Toen piste de olie achter uit de trommels. na lang puzzelen kwam Sjaak er achter dat de remvoeringen verkeerd om gemonteerd waren

.. foutje van de vorige eigenaar en daarna van mezelf, ik had de boel vervangen zoals het eraf was gekomen.

en verder dus niet goed gekeken.
Maar na een dag kloten hadden we uiteindelijk wel vier remmende wielen

en dat voor een auto die al ruim tien jaar niet remde.
Wat heb ik verder nog gedaan.? De achterbak is klaar en zit weer op zijn plek, is helemaal kaal gestraald en 2x in de epoxy primer gezet, daarna 3x afgelakt met wijzonol 1k industrie lak. Op de achterbumper achteruitrijverlichting gemaakt en reeds aangesloten. Mist lamp achterop gemaakt. Verder is de bedrading naar achter vernieuwd. En goede massa aangelegd.

Dashboard is ook klaar en zit voor het grootste deel weer in elkaar. Alle bedrading heb ik nagelopen en waar nodig is hersteld of vernieuwd. De oorspronkelijke vier schakelaars vond ik te weinig dus heb het paneel aangepast waardoor in het originele paneel nu 4 extra schakelaars passen.

Gisteren heb ik de wings eindelijk kunnen passen en de linker alvast definitief op zijn plek gezet. De wings zijn ook gestraald en 2x in de epoxy primer gezet en staan ook al in zijn 3 lagen lak. Toch spannend om de wings erop te zetten. Want na de volledige restauratie van het schutbord had het ook zomaar minder goed kunnen passen.. maar gelukkig in 1x perfect op zijn plek.
Nog wat andere kleine dingetjes gedaan. Nieuwe radiateur geplaatst, thermostaat en slangen vernieuwd. Lier op zijn plek en de bedrading weg gewerkt. Ook heb ik de voorste verstralers van binnen en buiten helemaal gerestaureerd. Ik had eigenlijk al nieuwe in me winkelmandje maar vond ze zo duur (en het project kost al genoeg

) toen op zondag ochtend de oude uit elkaar gehaald. Lamphouders waren weggerot en lenzen mat. Van staal zelf nieuwe lamphouders gemaakt en de lenzen gepolijst en de boel gespoten en opnieuw bedraad. Ook nieuwe steunen gemaakt en de boel aangepast zodat ze wel netjes over de lier heen schijnen.
Gisteren de seatbase ook helemaal klaar gemaakt en in zijn eerste laag zwart gezet.
De plastic gril heb ik toch ook maar besloten her te gebruiken. Ik wilde eigenlijk een stalen gril kopen of zelf maken. Maar vond de orginele (ondanks dat ze best lelijk zijn) het beste bij de auto passen. En daar prijkt het Santana logo zo mooi op
Behoorlijk lange update dus, maar ook een hoop gedaan. En het einde is inzicht. Hoop eind van deze maand toch al heel ver te zijn en wellicht de auto voor apk aan te kunnen bieden. Dus nu stoppen met lullen en snel de schuur in...
Geniet van de zon allemaal en blijf vooral binnen