Jamaar schreef:
Tja ... waarschijnlijk was het DDR-aluminium van een dubieuze DDR kwaliteit.
Verder: startkabels gebruik je met wat geluk bijna nooit, als je ze dan in de tussentijd niet al te vaak als springtouw oid gebruikt dan voldoen ze voor het geval dat ....
Ze hebben hier ook goede spullen gemaakt en aluminium maken konden ze. Maar dat is echt niet geschikt voor kabels ook al geven ze er een leuk naam aan.
Ik weet dat het zeker niet altijd bagger was uit het ehemaliges Ost-Block ... soms was de wat traditionelere productie juist garantie voor degelijkheid.
Jamaar schreef:
Verder wil je juist als je ze dan moet gebruiken dat ze ook werken, niet dat je er dan achter komt dat je al die tijd rotzooi in je kofferbak had liggen.
Misschien doen ze het voor een 1 liter benzine motor maar voor diesel, gewoon in de winkel liggen laten.
Tja, ze maken - vanwege de koperdiefstallen - tegenwoordig ook bliksemafleiders van aluminium. Je hebt nu eenmaal aluminium en aluminium, qua repeterend buigen is aluminium vaak niet het sterkste, maar je hebt wel "betere" en "mindere" alliages.
Of deze Aldi-kwaliteit echt deugt weet ik niet, maar als je die netjes weglegt en alleen gebruikt in dat zeldzame geval ... dan ben ik niet echt bang voor acute kabel-breuk. Verder is het gewoonlijk zo dat er bij starthulp slechts sprake is van hulp, gewoonlijk wil de te helpen auto net niet starten omdat de accuspanning tijdens het starten net te diep onderuit zakt.
Als de te helpen auto echt een platte accu heeft dan moet je heel erg uitkijken, in de limiet trek je dan stromen die groter zijn als de voor de hulp-accu opgegeven CCA's -- een "platte" accu gedraagt zich kortstondig als was het een kortsluiting.
Jamaar schreef:
Veel mee gemaakt, ja hoor ik heb startkabels bij me, helaas blub blub blub, niet starten want ze waren bij de bouwmarkt gekocht.
Heb ook een keer startkabels gehad die er zeer goed uitzagen, lekker dik maar dat was het plastic, de kern was 4mm2, kon er net mijn datfje mee starten na 1/2 uur laden met de andere auto.
sinds dien let ik op de verpakking wat er staat over de kern diameter en of de klemmen koper of verkoperd blik is, die laatste laat ik ook liggen.
Ja, ja, die indrukwekkende startkabels met een miniscuul koperdraadje in een indrukwekkende mantel ... die ken ik ook (gek genoeg zijn zulke kabels soms als genoeg - namelijk als het om een net te zwakke startaccu gaat).
De laatste keer dat ik de startkabels gebruikte ging het eerst ook even niet, maar dat was de schuld van de te mooi geïsoleerde knijper-klemmen ... zulke klemmen zijn goed beveiligd tegen ongewenste kortsluit-contacten maar het gewenste contact is soms ook lastig. Het is dan handig als je een sigaretten-aansteker-voltmeterje hebt, dan kan je checken of er bij de ontvangende auto ook iets binnenkomt, en je ziet dan direct hoeveel de spanning inzakt tgv het starten.