Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019, 21:22 
Offline

Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 12:21
Berichten: 31
Beste,

Sinds kort een toerenteller ingebouwd ( ali express) en nu zie ik dat ik bij 90 km/uur 3300 toeren per minuut draai.
Nu is mijn vraag eigenlijk, kan ik met deze toeren uren doorrijden?
Het gaat om een series 3 2250cc diesel 88" stationwagen.

_________________
Groet,
Kede

https://goo.gl/photos/ThrAfnhV3xRmHu7E8
https://goo.gl/photos/i4QDjDT4UBUE9RrT9


Laatst bijgewerkt door kede op ma 15 jul 2019, 10:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019, 23:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Hallo Kede,

Uren aaneen 90km met een 2,25D is in mijn ervaring redelijk op het randje. Hangt ook een beetje af van de bandenmaat.
Zelf ga ik normaal gesproken niet boven de 85 op langere stukken (7.5x16 banden). Een en ander ook met de temperatuurmeter goed op mijn netvlies. Dan hobbel ik een beetje tussen de vrachtauto's mee en kan ik als het nodig is ook nog een poepie gas bijgeven. Tussen de 85 en de 90 wordt het ook een economische afweging ivm duidelijk merkbaar toenemend brandstof verbruik. Bij mij van ca 8,5km/l (85km/u) naar 7 - 7,5 km/l(hoog in de 80-90km/u) en bij laag in de 80 rijden, kruip ik richting 9km/l. Mijn snelheden zijn gps snelheden. Wat de naald van de snelheidsmeter in het dashboard doet, is voornamelijk een of ander vaag dansje ;)

Oh ja, en met beleid warm rijden voor je het gas erop zet zal je torretje ook wel waarderen ;)

Hoe is de geluidsisolatie van je landrover? Ruim 3000 toeren langer dan een half uur zonder geluidsdemping, is een aanslag op je oren.
Nog een overweging om mee te nemen, die ruim 3000 toeren gaan ook door je versnellingsbak waar het ,zeker met warm weer, best warm wordt als je het een paar uur volhoudt op snelheid

succes,
Fenna (die lange stukken met oordopjes rijdt)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: za 29 jun 2019, 11:56 
Offline

Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 12:21
Berichten: 31
Hallo Fenna,

Ik reed op de teller 85, maar omdat ik op de E19 met de vrachtwagens mee ging ga ik er vanuit dat ik 90 reed, zal het eens met de GPS controleren. Het viel mij niet tegen met die snelheid toch.
De banden, waar ik heel tevreden over ben, zijn de Hankook Dynapro ATM LT 215/85 R16.
De isolatie is aan het plafond de orginele met mooie hemel van Land Rover die ze er 40 jaar geleden ingemaakt hebben.
Verder heb ik de bestuurdersdeur en de motorkap beplakt met bitumenband met een loodafwerking er op, hier zit ook de dubbelzijdige al op, werkt heel gemakkelijk en het geluid valt gewoon dood, geen dreun of iets anders meer, een tip van iemand uit etten-leur. Op de bestuurdersdeur zit ook de binnenbekleding op nu wat ook goed is, nog 2 deuren te doen.
Het is niet stil maar het word steeds stiller.

_________________
Groet,
Kede

https://goo.gl/photos/ThrAfnhV3xRmHu7E8
https://goo.gl/photos/i4QDjDT4UBUE9RrT9


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: za 29 jun 2019, 14:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
die 3300 toeren zou best kunnen kloppen.
Uitgaande van dit tabel: https://www.ashcroft-transmissions.co.u ... _calc.html
met diff ratio 4.7, bandendiameter 78cm, maximaal toerental 4200
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: ma 01 jul 2019, 09:01 
Offline

Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 12:21
Berichten: 31
Hoi Sjeroens,
Mooie tabel, nog niet gezien.
Ik ga het eens testen met de GPS, en op de E19 natuurlijk, ga het hier laten weten dan.

_________________
Groet,
Kede

https://goo.gl/photos/ThrAfnhV3xRmHu7E8
https://goo.gl/photos/i4QDjDT4UBUE9RrT9


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: ma 01 jul 2019, 18:53 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
fenix2 schreef:
Hallo Kede,

Uren aaneen 90km met een 2,25D is in mijn ervaring redelijk op het randje. Hangt ook een beetje af van de bandenmaat.
Zelf ga ik normaal gesproken niet boven de 85 op langere stukken (7.5x16 banden). Een en ander ook met de temperatuurmeter goed op mijn netvlies. Dan hobbel ik een beetje tussen de vrachtauto's mee en kan ik als het nodig is ook nog een poepie gas bijgeven. Tussen de 85 en de 90 wordt het ook een economische afweging ivm duidelijk merkbaar toenemend brandstof verbruik. Bij mij van ca 8,5km/l (85km/u) naar 7 - 7,5 km/l(hoog in de 80-90km/u) en bij laag in de 80 rijden, kruip ik richting 9km/l. Mijn snelheden zijn gps snelheden. Wat de naald van de snelheidsmeter in het dashboard doet, is voornamelijk een of ander vaag dansje ;)

Oh ja, en met beleid warm rijden voor je het gas erop zet zal je torretje ook wel waarderen ;)

Hoe is de geluidsisolatie van je landrover? Ruim 3000 toeren langer dan een half uur zonder geluidsdemping, is een aanslag op je oren.
Nog een overweging om mee te nemen, die ruim 3000 toeren gaan ook door je versnellingsbak waar het ,zeker met warm weer, best warm wordt als je het een paar uur volhoudt op snelheid

succes,
Fenna (die lange stukken met oordopjes rijdt)


Dit is bijna allemaal zoooooo herkenbaar :D. In mijn LW rij ik over het algemeen rond 85 km/h op de snelweg, ook met de kwart ton Polynorm er achter. De wijzer voor de snelheid geeft om te beginnen te weinig aan (40 op de teller is 50 volgens de GPS, dit kan liggen aan de 7,50x16 banden) en danst vanaf 60 km/h.
De geluidsdemping die ik heb is 30 mm noppenschuim onder de motorkap, dit haalt was scherpe randjes weg. De grootste winst kreeg ik nadat ik de onderkant van tunnel over de v-bak heb bekleed met 50 mm noppenschuim.
Ik heb een sopttop en dat is geen klankkast zoals een hardtop wel is. Een goed gesprek voeren met de bijrijder is echter niet mogelijk, het blijft hard praten maar oordopjes zijn niet nodig.

Voorzichtig warm rijden? Zeker! Als het even kan rij ik minstens 10 Km voor ik een snelweg op ga.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: di 02 jul 2019, 22:51 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
hallo allen,

Tja, dit zijn aandachtspunten die ik bij mijn restauratie meeneemt. Maar als je in een bestaande situatie zit veranderd er meestal niet veel als je maar een gedeelte aan kan pakken.
Maar alle beetjes helpen wel ietsje.
Werk bij een bedrijf wat in de geluidsdemping zit. Voornamelijk op schepen maar ook industrie.
Mijn ervaring met geluiddemping in auto's en ook als je b.v. een stille mercedes w124 sloopt is dat je idd ongeveer minimaal 40% van het oppervlakte van klankkast delen als deuren en schutbord etc. bitumen plakt als verzwaring van het materiaal en dat die de dreunen van de motor dempt. Belangrijk is natuurlijk een goede uitlijning van de motor met juiste hardheid rubber van de motorsteunen(soppen in olie is funest) ,bak en aandrijfas en cardan. Noppenfolie en dekens zijn meer voor de hogere tonen. Belangrijk is ook dat alle doorvoeren van kabels etc dicht zijn anders komt het alsnog door de gaten naar binnen.
Koker blanke siliconenkit doet wonderen.
Mijn ervaring bij KL landrovers met een 2 en een kwart diesel en de kleine bandenmaat is helemaal veel toeren en lawaai met weinig snelheid. Ondanks dat het een ALie meter is zal het gemeten wel in de buurt komen. Bij alle ouderwetse diesels is mijn ervaring dat meer als driekwart van het gas gebruiken geen zin heeft in de prestaties en alleen het verbruik drastisch toeneemt. Ik heb geen idee waar het maximum koppel van een 2 en een kwart lig.
Dit is theoretisch het meest gunstigste zuinigste draaibereik van de motor. Naar een Laro blijft een zeecontainer tegenwind en een 2.25 blijft ondermaats 63 PK voor harder als 80 km/h.
Ik denk wel dat als je de overbrenging door te grote wielen,overdrive etc te snel maakt dat de motor het bovenin bij tegenwind en lading niet trekt omdat hij niet op toeren komt.
Alle ouwetjes die ik ken en die vroeger met een Laro werkten hebben het nog erover dat de versnellingsbak warmer word als de kachel en met geladen aanhanger tot de 2 ton met 60 KM/H de tunnel uit. Neem je tijd gewoon, je rijd Laro!
Zelf ga ik naar een 2,5 indenor met turbo(92 PK) ,RRC diffs en 235-85-16 banden. Mijn max koppel gaat volgens de indenor fabriek liggen vanaf ongeveer 2000 RPM en ga ik meten met een VDO meter die zichzelf ijkt op de W+ van de Bosch dynamo. Ga er een oliekoeler en intercooler tussen zetten en de turbodruk met de wastgate op 0.9 bar zetten(is origineel 0.6 en bij 1.2 ga je aan gort). Ben benieuwd hoe ik uiteindelijk uit komt in combi met de oude LT76 bak. En de remmen worden aangepakt. S3 rembekrachtiger etc.
Heb de RDW er afgelopen vrijdag bij gehad, loodjes aan chassis, carrosserie en "nieuwe" motor erbij en die keurden mijn plannen goed.

Groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: di 02 jul 2019, 23:15 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
warmrijden,

Tja, je ventilator draait bij een 2 en een kwart altijd mee dus dat valt niet mee.
Je zou eigenlijk een rolluik voor je radiateur moeten maken, zeker in de winter.
Sommige vrachtauto's hadden dat. Ook een moderne mercedes actros(2015) heeft lamellen voor een stuk van de radiateur. Je krijgt binnen een melding als ze weigeren. Hij loop er niet op stuk maar word wel een stukje warmer, zeker geladen in de bergen.
Vroeger zetten ze er wel eens een stuk karton voor.
Of je maak een voorverwarmingselement in een vriesdop in je motor en ze zet hem aan de 220Volt. Zoals bij een ambulance en brandweerwagen.
Natuurlijk is mishandelen altijd uit den boze maar zelf doe ik gewoon normaal bij koude motoren maar ontzie ze niet als het verkeer het vereist.
Als je de juiste dikte motorolie gebruikt zodat die normaal bovenin de motor komt en het oliedruk lampje gaat uit dan heb je smering en moet hij er tegen kunnen.
Zelf monteer ik wel een warmtewisselaar onder mijn oliefilter zodat koud de koelvloeistof mijn olie opwarmt en andersom bij warme motor de koelvloeistof de olie afkoelt.
Tussen mijn oliekoeler in de grille komt een thermostaat(mocal) anders gaat hij het opwarmen van de motor belemmeren. Mijn meedraaiende ventilator gaat er tussenuit en er komt een elektrische met een thermo schakelaar in het koelsysteem. Uiterlijk lekker serie en spartaans maar sommige technische aspecten zijn na 1948 wel veranderd en durf ik wel uit andere auto's te jatten en toe te passen. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2019, 10:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Even inhaken op het rolluik waar Nico het over heeft:

Afgelopen winter heb ik met een radiator muf gereden (is een regulier verkrijgbare accesoire). En daar was ik maar wat blij mee :) Bij +7 had ik de flap helemaal open, tussen +7 en 0 celcius de flap half open en bij vriestemperatuur de flap dicht. Een en ander ook nog afhankelijk van snelweg of binnendoor wegen (waar de meedraaiende fan duidelijk zijn effect laat zien). Bij structureel weer warmer dan ca +10 tot +15 heb ik de radiator muf weer eraf gehaald en weggelegd voor de volgende winter. Overigens heb ik een kunststof fan op mijn 2,25 (geen idee van welke motor het origineel vandaan komt, kocht het ding voor erg weinig op de sortout)

gr. Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2019, 20:36 
Offline

Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 12:21
Berichten: 31
@nico1970, wat je vertelde over die bitumen,het was hier echt een merkbaar verschil, een rol van 10 cm breed en 10 meter lang van de Hornbach heeft hier wonderen gedaan, daar bovenop heb ik aan de binnenkant van de motorkap, net als Pike, dat noppenschuim opgeplakt.
@ Pike, als dat zoveel scheelt onder de tunnel geluidsdemping plakken, dan gaan we dat ook eens doen als de deuren klaar zijn.
@ Fenna, die kunststof fan, draaid die altijd of is dat met een visco koppeling in?

_________________
Groet,
Kede

https://goo.gl/photos/ThrAfnhV3xRmHu7E8
https://goo.gl/photos/i4QDjDT4UBUE9RrT9


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2019, 23:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Hallo Kede,

De fan zit bij mij vast aan de waterpomp, geen visco koppeling

gr. Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: do 04 jul 2019, 09:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
nico1970 schreef:
....
Mijn ervaring met geluiddemping in auto's en ook als je b.v. een stille mercedes w124 sloopt is dat je idd ongeveer minimaal 40% van het oppervlakte van klankkast delen als deuren en schutbord etc. bitumen plakt als verzwaring van het materiaal en dat die de dreunen van de motor dempt. Belangrijk is natuurlijk een goede uitlijning van de motor met juiste hardheid rubber van de motorsteunen(soppen in olie is funest) ,bak en aandrijfas en cardan. Noppenfolie en dekens zijn meer voor de hogere tonen. Belangrijk is ook dat alle doorvoeren van kabels etc dicht zijn anders komt het alsnog door de gaten naar binnen.
....


Tja, als goed tussen de regels hierboven leest is het dus een genuanceerd verhaal.

Begin bij de bron: hoe minder geluid gemaakt hoe makkelijker (die rubbers).
Daarna is er het beperken van de dreun vanaf die bron (waarbij de gaten heel belangrijk zijn, die lijken als luidsprekers werken zodra je de rest een beetje weet af te dempen.

Echter ... je kan aan het eind de geluidsketen ook een andere aanpak kiezen.
Met name daar waar het de klankkast betreft kan je ipv het met zware materialen ontdreunen ook kiezen voor een lichte semi strakke afwerking.

Ik heb met een enorm goed gevolg de HardTop-klankkast van mijn 110-en voorzien van belletjesplastic+zeer dun tapijt als afwerking (voor het dak en de zijkanten boven de wielkasten), tapijt met een dikke rubber-onderlaag op de vloer (o ja de wielkasten zelf zijn afgetimmerd), en de HardTop-opbouw strak ingepakte isolatie en daarna populieren-multiplex ervoor (bij mijn huidige 110 moet dat laatste nog steeds).

Volgens de basis-regels kan dit niet helpen, maar het helpt (een moderne 110 is natuurlijk sowieso redelijk stil, de HardTop is evenwel een lawaaikast, lawaaiiger als géén top).
Het werkingsprincipe is eenvoudig te begrijpen als je een blikken kistje naast een gelijk "kistje" van piepschuim houdt. Met een externe geluidsbron (de motor onder de motorkap) zal door het blikken kistje alleen maar meer klank krijgen (en dat is dan de herrie waar je zelf in zit).
In de piepschuim klankkast loopt het geluid dood, en de oppervlakken stralen geen geluid af.

Mijns inziens is de winst mbt de klankkast óók dat de door mij gekozen isolatie ook een isolatie tegen koude is (en een beetje tegen warmte - is het echt warm dan houd je de warmte moeilijk langer buiten). Bovendien geeft de afwerking niet te veel beperkingen aan het gebruik van de HardTop-bak.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: do 04 jul 2019, 16:15 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Vroeguh reed ik met laro series diesel zonder geluidsisolatie naar de noordkaap zonder oordoppuh en andere flauwekul.me banduh waren van het alles of niets type en droegen ook nog bij aan het geluidsniveau.is net zoals rock&roll.ieder bandlid doet zn best om zo veel mogelijk herrie te produceren maar alles bij elkaar klinkt het best wel aardig


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: do 04 jul 2019, 19:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
88 is je ware schreef:
Vroeguh reed ik met laro series diesel zonder geluidsisolatie naar de noordkaap zonder oordoppuh en andere flauwekul.me banduh waren van het alles of niets type en droegen ook nog bij aan het geluidsniveau.is net zoals rock&roll.ieder bandlid doet zn best om zo veel mogelijk herrie te produceren maar alles bij elkaar klinkt het best wel aardig


Tja, als je dat maar jong genoeg doet dan heb je verder nooit meer een herrie-probleem ... dan piepen je oren totdat je er zelf uitpiept.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: do 04 jul 2019, 20:46 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Was toen nog geen dertig.nu vier en zestig.zal dus wel meevalluh


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: do 04 jul 2019, 23:43 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Haha,

Ik heb pech want mijn doofheid zit al erfelijk in de familie en de Leopards van de KL hebben wat meegeholpen. Gelukkig geen piep of suis maar wel wat tonen kwijt.

Advies van een domme jongen, wees er zuinig op! En de middelen om te beschermen zijn er, het is comfortabeler dus waarom niet?
En als je te laat er mee bent loop je straks met een Philips oorbel haha.

Spullen zijn ook te koop bij Merfort in Gorinchem.
Zakelijk wel stuk voordeliger als bij de particuliere akoestiek winkel.

Vroeger was alles beter en anders. Ja ja. Gaat voor veel dingen wel op. Melk in zware glazen statiegeld flessen. Dan is een sportschool niet nodig. Veel ouderwetse dingen kan je openmaken en herstellen. Maar een naaf dynamo op je fiets werkt wel lekker ten opzichte van het wieltje op je band.Batterij lampje regent weer nat en na de barst van het omvallen van je fiets verrekt het daarna.

Gewoon van vroeger benutten wat beter is(stijlvolle Wegenbelastingvrije series Laro) en de niet goed werkende onbetrouwbare techniek eruit halen. Gewoon Duitse Bosch spullen uit de jaren 90 benutten. Ontwerp is 1948. Er zijn nog wel wat goede vindingen gedaan en toegepast na die tijd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: vr 05 jul 2019, 21:03 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Kom je uit de buurt van gorkom? Ja bosch was altijd wereldmerk.maar probleem met al die globalisering tegenwoordig is dat alles overal en nergens vandaan kan komen.heb daar al iets over geschreven bij ander onderwerp.vroeguh was iedereen trots op zijn of haar producten maar nu.....dus jij zat bij de tankboeren.ik zat juist aan andere kant bij antitank ofwel tlv 106 ofwel de hardste klap van de NAVO.daar kon geen gehoorbescherming tegenop.stond op Nekaf M38a2 gemonteerd.was dus nog voor het Laro tijdperk.heb toen jongens gesproken die Laro getest hadden en diep onder de indruk waren.in terrein veel beter dan nekaf.heb dat goed in mijn oren geknoopt.eerste auto die ik ooit kocht was serie 3 109 zespitter.eerste luxe autodie ik kocht was pas jaren later.mijn helaas overleden vrouw had een Suzuki sj410


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: do 11 jul 2019, 15:25 
Offline

Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 12:21
Berichten: 31
Beste,
Een meting met de GPS gedaan, bij 90km/u 3500 toeren, en de snelheidsmeter wijkt een naalddikte af.

https://photos.app.goo.gl/KSMAM4e28za728dLA

Als ik dus 90 rijd en ik geef wat gas bij zie ik uit de uitlaat lichtjes een zwarte rook, brandstof, zou dit verbeteren met een revisie van de brandstofpomp?

_________________
Groet,
Kede

https://goo.gl/photos/ThrAfnhV3xRmHu7E8
https://goo.gl/photos/i4QDjDT4UBUE9RrT9


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2019, 00:53 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Eerst compressie testen of de motor de moeite waard is.
Als dat goed is dan verstuivers, makkelijk en goedkoper dan pomp.
Rookt hij dan nog kan je de pomp aanpakken.
Neem aan dat je lucht inlaat in orde is? Kan ook zijn dat de vacuüm klep verkeert afgesteld is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2019, 10:25 
Offline

Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 12:21
Berichten: 31
De injectors zijn al vernieuwd en afgesteld, de vacuüm klep is er uit, daar zit een elektrische vacuümpomp op.
Heb mijn garage al gebeld, kan zijn compressietester gebruiken, resultaten volgen later, ben wel benieuwd eigenlijk.
Wat kostte de revisie van de pomp eigenlijk Fenna, en bij wie was dat?

_________________
Groet,
Kede

https://goo.gl/photos/ThrAfnhV3xRmHu7E8
https://goo.gl/photos/i4QDjDT4UBUE9RrT9


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2019, 12:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Voor revisie kun je Frans van poppel benaderen, in het zuiden van het land.
zie ook: http://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f=3&t=552857
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: za 13 jul 2019, 13:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
kede schreef:
De injectors zijn al vernieuwd en afgesteld, de vacuüm klep is er uit, daar zit een elektrische vacuümpomp op.
Heb mijn garage al gebeld, kan zijn compressietester gebruiken, resultaten volgen later, ben wel benieuwd eigenlijk.
Wat kostte de revisie van de pomp eigenlijk Fenna, en bij wie was dat?


Dat was in Hilversum bij DABHilversum en kostte mij met mijn pomp bijna €500,-

groetjes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: zo 14 jul 2019, 10:09 
Offline

Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 12:21
Berichten: 31
Wat voor verschil heb je bemerkt na de revisie, rook/ verbruik of andere?

_________________
Groet,
Kede

https://goo.gl/photos/ThrAfnhV3xRmHu7E8
https://goo.gl/photos/i4QDjDT4UBUE9RrT9


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: zo 14 jul 2019, 19:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Het verschil is dat ik nu niet maar aan het begin van een rookgordijn rij ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: zo 14 jul 2019, 20:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
fenix2 schreef:
Het verschil is dat ik nu niet meer aan het begin van een rookgordijn rij ;)


Zo'n rookgordijn is overigens heel goed tegen bumperklevers.
De meesten zullen terugdeinzen, en de hardnekkigen zie je toch niet door de rook :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: zo 14 jul 2019, 23:21 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
fenix2 schreef:
Het verschil is dat ik nu niet maar aan het begin van een rookgordijn rij ;)

Dat gaan we eerdaags zien ;)
Een land Rover die geen pluimpje heeft, geloof je toch zeker zelf niet :mrgreen:

Ik hoorde laatst een iemand ook zeggen dat die van hem niet rookte, die persoon heeft iets Oosters onder de motorklep liggen.. :oops:

Misschien kunnen we dan wedstrijdje doen 8-)
In wiens rookpluim kunnen de meeste landrovers 8-) :shock: :D

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: ma 15 jul 2019, 08:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
als ik mijn oosters blokje laat leven kun je een hele wijk verstoppen in de rook.
Volgens Bram moest ik 7 jaar geleden mijn verstuivers al laten nakijken. Het is er nooit van gekomen.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: snelheid/toerental
BerichtGeplaatst: ma 15 jul 2019, 08:36 
sjaak109 schreef:
als ik mijn oosters blokje laat leven kun je een hele wijk verstoppen in de rook.
Volgens Bram moest ik 7 jaar geleden mijn verstuivers al laten nakijken. Het is er nooit van gekomen.



Zal ik mijn toe(ieeeee)terje vervangen voor een misthoorn :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul 2019, 10:12 
Offline

Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 12:21
Berichten: 31
Hoi Fenna,
Is dat roken verdwenen met alleen de pomp te reviseren, of zijn er nog andere afstellingen/reparaties gedaan om van dat roken af te komen?
Zelf heb ik indertijd de hele distributie vernieuwd en het moment afgesteld omdat ik met zoveel rook zat, moment was dus helemaal verlopen, daarna was het heel wat minder. Nu is er een zwart wolkje met gas bijgeven, maar eerst de compressie meten en dan verder zien.
Verdere suggesties meer dan welkom.

_________________
Groet,
Kede

https://goo.gl/photos/ThrAfnhV3xRmHu7E8
https://goo.gl/photos/i4QDjDT4UBUE9RrT9


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul 2019, 19:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Hallo Kede,

Over de actuele staat van het roken, kun je het beste even vragen bij Sjaak109, die heeft vandaag een aardig stukje achter me gereden ;)
Mijn eigen beeld is dat het bij stabiel gas vrijwel weg is. Bij gas geven komt er wel een pluim uit de uitlaat. Zwart/grijs voor zover ikzelf kan zien.

Er is nog wel wat compressie verlies om naar te kijken en ook wil ik nog controleren hoe de timing chain er aan toe is (moet toch de voorste krukaskeerring eerdaags vervangen en dan ben je bijna bij de distributie ketting)

De pomp revisie heeft bij mij wel duidelijk verschil gemaakt.

groetjes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jul 2019, 11:58 
Offline

Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 12:21
Berichten: 31
Hallo Fenna,

Dat gegeven heb ik ook nu, met gas geven een zwart/ grijze pluim uit de uitlaat, en tijdens het rijden nagenoeg alles weg.
Denk dat de pomprevisie bij mij niet veel verschil meer gaat geven dan, nog steeds geen compressie gemeten, en nu staat de vakantie weeral voor de deur.
Aan allen een goed verlof gewenst.

_________________
Groet,
Kede

https://goo.gl/photos/ThrAfnhV3xRmHu7E8
https://goo.gl/photos/i4QDjDT4UBUE9RrT9


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jul 2019, 21:24 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Hallo Nico.ben ontzettend benieuwd naar jouw ervaring met de 2,5 jndenor turbodiesel.heb altijd hoge hoed op gehad van indenor diesel,maar las helaas negatieve dingen over de turboversie op een peugeot forum.o.a.slecht starten bij koude en moeilijk stationair af te stellen.wat zijn jouw ervaringen of moet hij nog ingebouwd worden? Koudstart kun je nog geen ervaring mee hebben natuurlijk,zeker met die tropische temperaturen afgelopen dagen maar misschien heb je al eerder ervaring met dit blok of over gehoord misschien.hoop nog van te horen!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jul 2019, 23:11 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Ik ben zelf nog lang niet zo ver dat de 92 pk turbo(XD3T met pasplaat aan de LT76) in de landrover gaat.
Eerst vakantie,chassis nog lassen etc. Dat kan nog gerust 2 jaar duren. Overigens plaats ik hier ook een intercooler op maar heeft hij een iets andere turbo als een XD3TE.
Ga de wastegate op 0,9 bar afstellen. Uiteraard met VDO turbodrukmeter.
Wel zal er binnenkort (dat is bij mij komende half jaar haha) een 105 PK turbo versie(XD3TE dus met intercooler) in mijn Ford Transit mk1 van 73 komen. Hier komt een bijbehorende 5 bak waarvan 5 overdrive is van een scorpio TD achter met sneller 4.11 differentiel en 16 inch stalen wielen van een Transit Custom van 2013 . Verwacht zo de juiste overbrengingsverhouding te hebben.
Mijn ervaringen met de indenor zijn met een turboloze 2.3 in een peugeot J7 bus. Altijd starten. Oersterk in de bergen .
In bootjes wat rook maar altijd goede werking.
Met een 2.5 turbo heb ik de ervaring in een Daf 400 in de pakketbezorging. Op zich ook geen rare klachten terwijl het daar altijd zwaar op zijn lazer kreeg.
Met 4 hele gloeipitten en 30 seconden gloeien altijd starten. Wel heb ik altijd een stukje doorzichtige opvoerleiding voor de pomp dat ik kan zien hoeveel lucht er aangezogen word. Tja, welke inspuitpomp heb je er op. Hier heb ik de wat kwetsbare ROTO en CAV. Ook nog een reserve . Er zijn ook Bosch pompen op geleverd. Vooral in Australie etc. . Mijn ervaring is dat hij met CAV krachtiger/harder loopt maar een Bosch pomp betrouwbaarder is. Maar alles is nog mechanisch dus nog wel af te stellen.
Motoren hebben in meerdere auto's gezeten. Van oorsprong veel in de Peugeot. Originele XD3TE met de turbo die onderin krachtig is(kleine diameter aanzuig maar veel schoepen ) zijn zeldzaam. Verstuivers weer makkelijk te testen en te repareren voor normaal geld.

Let op, Indenor turbo versie heeft de naam last te hebben van hoge olie temperatuur. Dus komt er bij mij een warmtewisselaar tussen de motorolie en de koelvloeistof bij hij oliefilter(zoals VAG dat ook toepast). Ook maak ik nog een extra oliekoeler in de grille met Mocal thermostaat ertussen. En je raad het al, met een VDO olietemperatuur meter. De Kwaliteit van motorolie schijnt boven de 115 graden echt snel af te nemen. Wil hem dus tussen de 90 en 100 zien te houden. er zijn verschillende soorten carterpannen. Die van een Daf400 is het best. Scorpio zit een dwars stuk aan. Peugeot 505 ligt iets gekanteld en dat moet je aanpassen(aanzuigbuis oliepomp en carter).
Onderdelen op indenor.de maar die weet de prijs. groeten nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jul 2019, 14:16 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bedankt voor de informatie,zie wel dat je een echte motoren freak bent.maar ik bedoelde eigenlijk de 2,3 XDs2turbomotor.had begrepen dat je die in zou bouwen.maar ja had ik nou maar naar specsavers gegaan.zie nu pas dat om 2.5XD3 gaat.ben zelf ook voorstander van warmtewisselaar tussen oliefilter en adapter.voor perkins 4.154 de officiële inbouwmotor voor serieslandrover kon je dat als extra op krijgen en het is mij opgevallen dat die diesels die bekend staan om extreem lange levensduur allemaal een oliewarmtewisselaar hebben.passat 1.9 TDI over het halfmillion gereden en blok gebruikte nog amper olie alleen lekkage van inspuitpomp was 2e pomp en waren ook andere defecten die niets met de motor te maken hadden.alfa 147 met 1.9jtd bijna 4 ton ook lekkage van hogedrukpomp maar ook laagolieverbruik.dus als je nog niet hebt inbouwen die handel.meeste discussies op forum gaan over wel of geen oliekoeler maar zon warmtewisselaar is net zo belangrijk.groeten frans


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 76 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.