Digigerard schreef:
.....
Nu rijst dus de twijfel of ik de laro in de huidige staat ga verkopen of dat ik zelf aan de slag ga net niet meer als "brommersleutel ervaring van heel vroeger. We hebben best wel wat aan de auto gerepareerd en zelf opnieuw gespoten. Ik vind het jammer als hij weg zou moeten maar heb ook geen zin om duizenden euro's kosten te maken bij een garage.
....
Tja, ik denk dat niemand er zin in heeft om duizenden €uro's kosten te maken bij de garage.
Maar als het die 12 uur kost die hiervoor genoemd werden, kost het dan "duizenden" ?
Echter ... vraag ik me ook af of in de huidige staat verkopen een economisch verstandige keuze is.
De Defenders en "Defenderoïden" hebben met de dag een betere dagwaarde ... en een auto met een dergelijk probleem verkopen kan wel ...
... maar de koper houdt bij de prijs die hij wil bieden rekening met die "duizenden €uro's" en ook nog eens met andere gebreken, want een auto die onrijdbaar verkocht wordt heeft wellicht meer gebreken -- met een dergelijk gebrek verkopen geeft immers ook "te denken" over een eventueel gebrek aan liefdevolle verzorging van de auto voordien (dat kan heel goed onterecht zijn, maar een koper houdt rekening met een worst-case scenario).
Ik verwacht dat je de reparatie-kosten 1 op 1 (en misschien wel beter) terugkrijgt als je de auto in rijdende toestand (en bovenal duidelijk goed onderhouden) kan aanbieden.
Waarschijnlijk wil je er dan bovendien niet meer van af ... en dat is onbetaalbaar (nog 7 jaar en hij is belastingvrij, als er niks veranderd).
NB Ik verkocht ooit het wrak van mijn verongelukte Defender, met dus duidelijk herkenbare schade, maar de koper wilde de auto voor het door opkopers geboden max bedrag (in mijn ogen een hoog bedrag) kopen ... vooral op het feit dat het een 10 jaar oude eerste-eigenaar auto was nooit wild en/zwaar gebruikt en een evident goede zorg voor het mechaniek.
Bij een auto van ruim 30 jaar en met een onderhouds-probleem kijkt een koper - zo vermoed ik - met een heel ander kostenplaatje in zijn achterhoofd ... ik althans zou als koper denken dat er nog heel wat onkosten te wachten staan, en dus daarmee rekening houden bij het bieden.
Is diezelfde auto in een rijdbare toestand en goed onderhouden, dan krijg je meer, ook omdat je daarmee een heel ander koperspubliek aanspreekt.