Citaat:
Nu weet ik dus helemaal zeker dat die van mij helemaal PUUR blijft
Met een indenormotor, schijfremmen, rangerover assen blijft er weinig puurs over lijkt mij.
Maar even serieus. Je hebt nogal wilde en kostbare plannen plannen denk ik. Plannen die de rijdbaarheid en veiligheid van de auto misschien niet altijd bevorderen.
De ingenieurs die de series twee landrover ooit ontwikkeld hebben waren heus niet gek. Die hebben met de toenmalige technische mogelijkheden een goed rijdende en toendertijd ook veilige auto ontwikkeld. In die auto is alles dusdanig op elkaar afgestemd dat alle componenten goed kunnen werken. Een schijfrem conversie is leuk, kostbaar en als je alles zelf gaat maken een tijdrovende klus. Alleen voor de veiligheid en betrouwbaarheid nergens voor nodig.
Een andere motor is een lastige en zware klus die nog wel eens verkeerd uitpakt. Ik heb mijn landrover nu 15 jaar en kwam laatst het lijstje tegen met dingen die ik wilde veranderen en dacht te gaan verbeteren. Dat lijstje had ik dus 15 jaar geleden gemaakt dat ik de auto net had.
De dingen die ik wilde veranderen waren bijvoorbeeld:
Stuurbekrachting
Paraboolveren
Overdrive
Andere sterkere motor.
Chassis verzinken.
Lampen vervangen door moderne leds
Schijfremmen.
De dingen die uiteindelijk gebeurt zijn:
Chassis en alle kleine stalen onderdelen aan de onderzijde zijn verzinkt.
Andere motor (is 2,5NA) geworden.
Veren vervangen door nieuwe maar dezelfde. Dus weer heavy duty militaire exemplaren.
Dingen die ik nog wil doen zijn:
Overdrive. Ik heb een complete maar die moet gereviseerd worden. Zoek nog een reviseur.
Stuurbekrachtiging en dat wordt dan een elektrische.
Al die andere dingen ga ik niet doen omdat de wagen er niet beter van wordt.
Waarom doe ik al die veranderingen niet?
Gewone verlichting vervangen door ledverlichting voegt verdomd weinig toe en staat niet zo mooi op een oldtimer vind ik. Verder kan de clignoteur niet goed overweg met ledverlichting waardoor er loadweerstanden moeten worden bijgeplaatst. Het spaart op deze manier dus ook geen energie en destijds waren ledlampen nog erg duur en niet zo betrouwbaar. En hoevaak moet je nu eigenlijk een lampje vervangen in je auto? En verse lampjes kun je bij elk tankstation waar ook ter wereld kopen. Met ledlampen is dat toch lastiger.
Trommels door schijven vervangen maakt de auto niet beter. Schijven en trommels remmen in principe gewoon even goed. Mits zowel de schijven als de trommels juist gedimensioneerd zijn en op de juiste manier worden onderhouden. Schijven hebben een voordeel dat het onderhoud makkelijker is en dat ze sneller afkoelen na een stevige rempartij. Trommels zijn beter beschermt tegen vuil en steenslag en ander mechanisch geweld. Bij de ParijsDakar rally zijn veel deelnemers niet voor niets van de schijven afgestapt en weer naar trommels gegaan. Schijven gingen te snel stuk.
Mijn 109 met trommelremmen voldoet ruimschoots aan de apk eisen en remt heel mooi. gelijkmatig en recht. Mijn 88 nu 57 jaar remt ook goed maar die heb ik wel ge-upgrade naar een series drie rem systeem met rembekrachtiger. Deze auto was door verkeerd onderhoud heel slecht en levensgevaarlijk. Drie maanden na aanschaf brak het chassis in tweeën. Er zit dus nu een nieuw chassis onder. De remmerij was een rare levensgevaarlijke in elkaar geknutselde zooi van onderdelen uit andere auto's. En een enkellijns systeem. De series twee assen waren zo slecht dat ik de asstuds (schroeven waar het wiel mee vast zit) met de hand kon afbreken. Ik heb voor weinig twee series drie assen gekocht en die helemaal opnieuw opgebouwd met nieuwe landrover onderdelen. Het remsysteem is nu dubbel werkend en bekrachtigd zoals in een series drie. Dat betekend dus twee verbeteringen. Op de series drie assen zijn de bouten of draadeinden veel beter dan die van de series2. Deze zullen nooit afbreken. Het remsysteem is dubbel uitgevoerd. Mocht er iets lek raken dan ben je niet meteen remloos.
Als je combinatie van trommels achter en schijven voor maakt zul je goed moeten uitrekenen hoeveel remkracht elk systeem heeft. Als je voor achter verhouding niet goed is sta je bij stevig remmen achterstevoren. De remdruk in het hydraulisch systeem is bij schijfremmen veel hoger dan bij trommels. De vloeistof verplaatsing is echter weer een stuk kleiner. Bij schijven heb je dus een hoofdremcilinder nodig die een kleiner oppervlak heeft maar een hogere druk geeft dan bij trommels. Als je dus overgaat naar schijven moet je dus ook je hoofremcilinder aanpassen naar een cilinder die wat vloeistof verplaatsing, slaggrootte en druk geschikt is voor schijfremmen. Wil je dit veilig en goed doen moet je echt weten wat je doet. Anders is het plaatsen van een set zoals die van Heystey (Er zijn/waren er meer.) echt het makkelijkste en
veiligste.
Een ander motor:
In principe zijn de landrovermotor en de versnellingsbak en de rest van de aandrijflijn goed op elkaar afgestemd. Veel PK's zijn er niet inderdaad. Maar door de goede match werkt het zo goed samen dat een landrover zowel off- als on-road goed weg kan komen. Zelfs in vergelijking met het hedendaagse moderne motorgeweld komt het inmiddels 50 jaar oude ontwerp nog steeds redelijk mee. Waarom landrover gekozen heeft voor een motor met maar 63PK in een bijna twee ton zware wagen weet niemand maar feit is dat de landrovers in Africa erg geliefd waren omdat ze naar verhouding erg zuinig in het brandstof gebruik waren. Vergelijkbare toyota's waren ook erg geliefd maar dan omdat ze een wat sterkere motor hadden dan de landrover. Die toyota's waren alleen een enorme slokop wat op lange ritten door onbewoonde gebieden een nadeel was. De landrovermotor is geen slechte keuze om te behouden. Gezien het huidige antidiesel beleid zou je beter kunnen overwegen om over te stappen naar een twee en een kwart benzine motor van landrover. Die heeft een paar pk meer en is veel minder lawaaiig.
Er zijn afgelopen jaren zeer veel mensen geweest die een andere niet landrover motor hebben ingebouwd en daar later op zijn teruggekomen. Er zijn mensen geweest 5 cilinder mercedes motoren, indenor motoren, daf motoren er uit gooit hebben omdat het gewoon niet lekker reed. Je kon geen vijftg km/u rijden omdat die snelheid net tussen twee versnellingen zat. Of de motor was zo lawaaig dat je alleen met oordoppen kunt rijden Of mensen moesten elk jaar aan nieuwe V-bak, of er waren veel andere technische problemen.
De mensen die wel tevreden met een ander motor rondrijden hebben meestal de hele aandrijflijn uit een andere auto overgenomen. Dus de assen, de versnellingsbakken en de motor helemaal compleet. Ikzelf ben van een 2,25Na naar een 2,5Na gegaan. Dat heb ik alleen gedaan omdat ik twee dure mislukte motorrevisies achter de rug had en ik dat niet meer zag zitten. Ik kon toen voor niet al te veel geld deze motor kopen en die is bijna hetzelfde als de 2,25 en die kon ik er zo inschroeven.
Ik heb geen paraboolveren genomen omdat de wagen mij teveel gaat doorhangen in de bocht en omdat ze naar het schijnt minder duurzaam zijn. Met paraboolveren haal je Kaapstad niet. Veel overlanders zijn ook op andere (vaak originele landrover) veren terug gekomen.
Ieder heeft natuurlijk zijn eigen ideeën over het aanpassen en veranderen en moderniseren van de auto. Over bijna alle dingen in een auto is echter door een groep zeer ervaren ingenieurs goed nagedacht. Het is niet makkelijk om die groep ingenieurs als amateur te evenaren of te verbeteren. En nieuwe technologie is niet alijd beter.
Mijn 109 moest een overlander worden en geen trial wagen die op een aanhanger van en naar een evenement gebracht wordt. Hij moet dus een alle wettelijke eisen voldoen en veilig en heel betrouwbaar zijn. Dat is redelijk gelukt. Alles is ook zo standaard mogelijk. Alle bedrading is nieuw maar wel origineel volgens het originele schema. Remsysteem is origineel maar bekrachtigd met een vacuumpomp op het motorblok en niet zoals ooit met het motorvacuum. Veren, schokdempers zijn allemaal nieuw maar wel origineel landroverspul.Alles is eigenlijk nieuw maar origineel landroverspul. De enige consessies zijn de motor die nu een 2,5 is, de gordels die ik erbij gemaakt heb.
De indeling is wel anders. Ooit was het een militaire wagen met een huif. Nu is het een hardtop met tropendak en geel kenteken en een achterbank, keuken enz. achterin. Verder heb ik electrisch verwarmde voorruiten en spiegels. Deze dingen heb ik gedaan voor de veiligheid en rijcomfort. Winterritten naar de noordkaap moeten ook mogelijk zijn.
Ps: Ik weet niet wat er verkeerd gaat maar om een een of andere reden sta ik ook gepost als gast? Die post kan dus wel weg.