Crazy-G schreef:
Zal in de praktijk wellicht niet zo'n vaart lopen maar toch even iets om rekening mee te houden denk ik.
Een vaart loopt het niet maar het is wel reëel.
Ik heb 4 sneeuwkettingen, en soms gebruik ik die ook.
Na wat oefening leg ik er vier om in ± 20 minuten. Het afnemen neemt de helft.
Nu gebruik ik mijn intelligentie graag om gemakkelijk af te zijn, dus stop in onderaan de helling maar nog net niet op het echt horizontale.
Voor het afnemen van de kettingen is het immers het makkelijkst als de ketting met de sluiting boven zit, en bovendien is het handig als je beheerst van de ketting af kan rijden ... dus helpt mij dan de zwaartekracht.
Nu had ik mij al eens verkeken op de werking van de kettingen, is dacht dat de kettingen eraf konden, stapte uit en lag direct naast het voorwiel ... zo glad was het nog ... dus kijk ik nu beter uit.
Echter, zelfs al is het bijna vlak, dan nog kan je het treffen dat met twee afgenomen kettingen de auto ineens gaat rollen ... de twee wielen zonder kettingen draaien dan tegendraads. < Been there, seen that ! >
Ik ben nu dus nog kieskeuriger mbt de plek waar ik de kettingen los neem.
De plek waar je de kettingen omlegt is makkelijker: Dat doe je hetzij op tijd, of op het punt waar je niet verder komt (en dat laatste betekent in het algemeen op een onhandig moment, meestal (althans zo was mijn ervaring) daar waar je in te diepe sneeuw staat en diepe sneeuw is niet bevorderlijk voor een vlot en goed omleggen van de kettingen.