sjeroens schreef:
...
Origineel is voor mij geen issue. Rijcomfort staat boven aan. Dus goeie zijwaartse stabiliteit en goede grip bij verschillende wegcondities. Zand en blubber eigenschappen zijn ondergeschikt. Geluid speelt mee. Als laatste criterium is hoe dat het er uit ziet.
De 235/85R16 NokianRotiiva AT lijkt mij dus geschikt.
https://www.nokiantires.com/all-season- ... otiiva-at/Ik zie dat er ook nog een plus versie is, alleen kan ik de verschillen niet vinden en de goede bandenmaat
Al vind ik het wel verwarrend dat het volgens de site als zomerband word aangeprezen (via zoekfunctie) en dat er Officially approved for winter use staat.
Nog een laatste vraag: Marc, jij zei in een ander draadje dat de modulaire velgen niet jouw voorkeur hadden. Kun je uitleggen waarom?
Jeroen
De Nokian Rotiiva AT plus heeft een iets ander profiel en vooral andere bandenmaten.
Qua sneeuwvlokje:
De normen zijn "rekkelijk" dwz er zijn banden die meer een jaarrond-karakter hebben en daarbij ook voldoen aan het sneeuwvlokjes-criterium.
Daarnaast denk ik dat het ook een kwestie van commercie is:
Nokian verkoopt graag echte winterbanden naast zomerbanden. Als de AT met sneeuwvlokje te veel als winterband in beeld komt verliezen ze klandizie en eventueel ook goede naam. De echte winterbanden van Nokian zijn heel goed (in de winter) - en staan ook als de top aangeschreven; de AT met sneeuwvlokje is waarschijnlijk "slechts" toereikend en zou de goede naam kunnen bederven.
Ook een puntje is dat in Scandinavië winterbanden bijna altijd ook spijkerbanden zijn, de Rotiiva kan niet bespijkerd worden.
Ik verwacht dat de Nokian Rotiiva AT in de sneeuw heel aardig maar niet super werkt (er zijn positieve recensies, maar in iets diepere sneeuw kan dat ook makkelijker), als ik de band zie, en ook de recensies, dan gok ik erop dat ie beter als de Michelin XPC uitpakt (en de XPC gold bijv in Zweden als winterband).
Dan de "modulaire" velgen ... die hebben niet mijn voorkeur omdat die 1º vaak erg breed zijn en 2º in mijn ogen niet mooi. Ik vind ze een "goedkope" uitstraling aan de LandRover geven, ze passen (in mijn ogen) beter onder een Japanner.
Als het om weggedrag gaat dan zijn de standaardvelgen waarschijnlijk al goed genoeg ... het stabiele strakke sturen is bij een Series toch geen hoogtepunt.
Ik heb onder de "Puma" HD-velgen (ook wel Wolf genoemd), niet vanwege de "dikte" of het "mooi" maar vanwege de stuuruitslag en de ruimte voor sneeuwkettingen. Standaard staal vind ik mooier (en is goedkoper) - en standaard staal is er ook in tubeless.
O ja: De Maxxis AT die je noemde en die nogal wisselende recensies kende zou wel eens aan de stugge kant kunnen zijn. Een stugge rubbercompound heeft gewoonlijk wel een lange levensduur (zoals ook genoemd werd) maar is ook gevoelig voor schade bij bijv rijden over rotsen (zulke schades werden gemeld). Stug rubber is een duidelijk negatieve factor bij natte/gladde wegdekken.
Verder is een Series niet de stilste auto, maar ook dan is het lonend aan de herrie niet nog weer een hoorbare continue brom toe te voegen, dus geluid is beslist een "dingetje".