Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu ma 29 apr 2024, 22:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: lagerschaal problemen
BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2024, 19:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 87
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Ben aan het proberen om bij mijn 300 TDI de main bearing shells te vervangen. Big end shells komen ook aan de beurt.
Echter ik krijg de nieuwe schalen er met geen mogelijkheid in. Normaal is dit vrij eenvoudig te doen. Lagerschaal er uit, andere er in schuiven en klaar. Nu krijg ik het niet voor elkaar. Als ik de schaal er uberhaupt al een stukje in krijg en dan de krukas probeer te draaien, gaat de andere kant van de lagerschaal open staan!! Hij wordt dus flink afgeknepen. Wat zou betekenen dat ze te dik kunnen zijn wat mij hoogst onwaarschijnlijk lijkt.
Dus nog eens gekeken naar de oude schalen voor nummers. Blijkbaar is mijn Defender uit 1996 nog van een type waarbij onderscheid gemaakt werd tussen bovenste en onderste schaal. Bovenste schaal heeft nummer ERR6933 en de onderste ERR6935. Nergens kan ik deze nummers terugvinden.
Het nieuwe setje is STC3395 en dat zou dus moeten passen. Rara-----iemand enig idee?

_________________
Wim (alias Sil)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2024, 22:38 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Zit er verschil tussen de oude en de nieuwe? Als dat zo is krijg je het nooit goed, behalve een klein dikteverschil, veroorzaakt door slijtage. Heeft het blok zoveel gelopen dat je hoofdlagers gaar zijn? Of is door die aanrijding je krukas op de 1 of andere manier ontzet en passen de oude schalen wel doordat ze daarop zijn uitgelopen, maar de nieuwe krijg je er dan natuurlijk niet tussen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr 2024, 17:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 87
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
albert schreef:
Zit er verschil tussen de oude en de nieuwe? Als dat zo is krijg je het nooit goed, behalve een klein dikteverschil, veroorzaakt door slijtage. Heeft het blok zoveel gelopen dat je hoofdlagers gaar zijn? Of is door die aanrijding je krukas op de 1 of andere manier ontzet en passen de oude schalen wel doordat ze daarop zijn uitgelopen, maar de nieuwe krijg je er dan natuurlijk niet tussen.


De lagerschalen zijn de goede. Vandaag geprobeerd om de oude er terug in te zetten en ook dat lukt niet meer. Als ik de schaal omdraai en aan de andere kant een stukje er in schuif gaat dat soepel. Terug op de normale manier en langzaam de krukas draaien, dan is er 1 punt waar die een klein stukje schuift en daarna vast zit.
Lijkt er op als of de krukas 1 of 2 tiende millimeter is verschoven of krom is.

_________________
Wim (alias Sil)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr 2024, 21:15 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Ja, het lijkt er op dat de krukas iets heel vervelends heeft meegemaakt. Mocht je twijfelen aan je eigen werkwijze dan zijn de youtube filmpjes van Brittanica Restorations een aanrader. Even zoeken naar bijvoorbeeld Part 6. 300tdi rebuild. Fitting the crank. Maar er zullen er wel meer zijn op het www.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr 2024, 10:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 87
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Heb een paar jaar terug email contact gehad met Britannica Restorations. Was ivm het ombouwen/restaureren van een v-bak van een Santana. Heeft zeker heel veel nuttige info. Prachtig om hem bezig te zien.
Ik heb gelukkig nog een Disco 1 donor staan. Zal die eerdaags eens naar binnen zien te slepen en de motor er uit halen, kijken hoe het met die krukas is gesteld.

_________________
Wim (alias Sil)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 90 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.