Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu ma 29 apr 2024, 19:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 12J en 19J engine
BerichtGeplaatst: do 04 apr 2024, 17:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 87
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Uitdaging.
Mijn 2.5 NA moet noodgedwongen nog een poosje door roken maar is eigenlijk hard toe aan revisie. De 2.5 NA heeft een 12J motor. Ik heb nog 2 19J onderblokken staan, maar die zijn van een 2.5 TD. In principe is de onderblok basis hetzelfde. Zij het met aanpassing voor de turbo en grotere airflow.
Ik zit er dus aan te denken om 1 van die onderblokken klaar te maken, (kop van 2.5NA heb ik nog). Ik vermoed dat het verschil, de turbo aanpassing en de grotere airflow aanpassing, wel op te lossen is. 'T is maar een idee, maar het zou mooi zijn als ik er alvast mee zou kunnen beginnen. Kop en onderblok kan ik dan klaarmaken. Zit ik straks enkel met een motorwissel.
Iemand hier een gedachte over?

_________________
Wim (alias Sil)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 12J en 19J engine
BerichtGeplaatst: do 04 apr 2024, 18:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Grumpy Old Sil schreef:
Uitdaging.
Mijn 2.5 NA moet noodgedwongen nog een poosje door roken maar is eigenlijk hard toe aan revisie. De 2.5 NA heeft een 12J motor. Ik heb nog 2 19J onderblokken staan, maar die zijn van een 2.5 TD. In principe is de onderblok basis hetzelfde. Zij het met aanpassing voor de turbo en grotere airflow.
Ik zit er dus aan te denken om 1 van die onderblokken klaar te maken, (kop van 2.5NA heb ik nog). Ik vermoed dat het verschil, de turbo aanpassing en de grotere airflow aanpassing, wel op te lossen is. 'T is maar een idee, maar het zou mooi zijn als ik er alvast mee zou kunnen beginnen. Kop en onderblok kan ik dan klaarmaken. Zit ik straks enkel met een motorwissel.
Iemand hier een gedachte over?

Ik had begrepen dat LandRover indertijd de laatste 2,5 turbo-blokken versterkt en verbeterd had, en dat de 2,5 NA toen op basis van datzelfde blok werd gebouwd. De turbo weglaten maakt er mijns inziens gewoon een NA van.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 12J en 19J engine
BerichtGeplaatst: do 04 apr 2024, 19:05 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Ik ben hier geen expert in maar volgens mij zijn de enige verschillen de turbo "uitlaat manifold", injectiepomp een extra olie aansluiting voor de turbo en andere zuigers.

https://landroverdefenderengines.com/engine-models/
12J https://landroverdefenderengines.com/la ... 1984-1993/
19J https://landroverdefenderengines.com/la ... 1986-1990/

The Diesel Turbo, although essentially the same as the 2.5-litre diesel, had numerous additions and modifications to allow it to cope with the stresses of turbocharging. New pistons with Teflon-coated crowns and Nimonic steel exhaust valves were used to withstand higher combustion temperatures. The crankshaft was cross-drilled for improved strength and cooling. The block was modified to allow an oil feed/drain system to the turbocharger, and the cooling system was improved with an 8-bladed viscous fan and integral oil cooler. The engine was fitted with a high-capacity breather system to cope with the greater volumes of gas flow through the engine.

Cheers.
Rob

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 12J en 19J engine
BerichtGeplaatst: do 04 apr 2024, 19:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 87
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
GatheRRoveR schreef:
Ik ben hier geen expert in maar volgens mij zijn de enige verschillen de turbo "uitlaat manifold", injectiepomp een extra olie aansluiting voor de turbo en andere zuigers.

https://landroverdefenderengines.com/engine-models/
12J https://landroverdefenderengines.com/la ... 1984-1993/
19J https://landroverdefenderengines.com/la ... 1986-1990/

The Diesel Turbo, although essentially the same as the 2.5-litre diesel, had numerous additions and modifications to allow it to cope with the stresses of turbocharging. New pistons with Teflon-coated crowns and Nimonic steel exhaust valves were used to withstand higher combustion temperatures. The crankshaft was cross-drilled for improved strength and cooling. The block was modified to allow an oil feed/drain system to the turbocharger, and the cooling system was improved with an 8-bladed viscous fan and integral oil cooler. The engine was fitted with a high-capacity breather system to cope with the greater volumes of gas flow through the engine.

Cheers.
Rob


Precies dezelfde info die ik ook gelezen heb. ;)
Iets rechts van de pijlstok een gat afdichten en achter op het blok ook. Volgens mij ben ik er dan. inlet manifold etc, heb ik allemaal liggen.

_________________
Wim (alias Sil)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 12J en 19J engine
BerichtGeplaatst: do 04 apr 2024, 19:26 
Wat ik niet zie staan is info over de injectie pomp.

Of die het zelfde zijn


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 12J en 19J engine
BerichtGeplaatst: do 04 apr 2024, 19:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Gather234 schreef:
Wat ik niet zie staan is info over de injectie pomp.

Of die het zelfde zijn

Ik kan me niet voorstellen dat de injectie-pomp op de turbo-versie geen "turbo-aansluiting" heeft opdat ie bij wat extra turbo-lucht ook wat extra diesel inspuit.   Een probleem is dit niet wat de turbo-motor loopt ook op het moment dat de turbo niet of nauwelijks draait (natuurlijk mis je dan het extra "turbo-powerrr" maar dat was er sowieso al niet bij de 2,5 NA).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 12J en 19J engine
BerichtGeplaatst: do 04 apr 2024, 19:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 87
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Zover ik weet is de injectie pomp dezelfde. Een eventuele "turbo-aansluiting" kun je dan wel of niet gebruiken. Maar het maakt verder niet uit. Als het onderblok geschikt is, is het in orde. Heb nog een pomp liggen.

_________________
Wim (alias Sil)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.