Land Rover Prikbord
http://www.laroprik.nl/

puma 2,4 loopt onregelmatig stationair,
http://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2001883
Pagina 1 van 1

Auteur:  ramonbruijne [ ma 13 nov 2023, 16:22 ]
Berichttitel:  puma 2,4 loopt onregelmatig stationair,

beste mensen,

ik heb hier een puma 2,4 met 170.000 km, en deze loopt bij stationair heel onregelmatig, en maakt soort van pingel geluid,
ik heb hier een exact dezelfde en heb al veel componenten over gezet om te testen, kan iemand ons in de goede weg duwen....

vriendelijk dank

Auteur:  Marc-my-Words [ do 07 dec 2023, 15:27 ]
Berichttitel:  Re: puma 2,4 loopt onregelmatig stationair,

ramonbruijne schreef:
ik heb hier een puma 2,4 met 170.000 km, en deze loopt bij stationair heel onregelmatig, en maakt soort van pingel geluid,
ik heb hier een exact dezelfde en heb al veel componenten over gezet om te testen, kan iemand ons in de goede weg duwen....

Ramon, ben je al iets opgeschoten met dit onregelmatigheids-probleem ?
Zegt uitlezen nog iets zinnigs ?
Op basis van te weinig praktische kennis kom ik alleen op de krukas-sensor: die geeft geen afwijkingen als je de auto uitleest, en het is de enige sensor die de auto zelfs geheel stil kan zetten.   Een slordig kruk-as-signaal zou - in ieder geval vlgs de "theorie" - ook een slordig lopende motor moeten opleveren (precies het spiegelbeeld van het doel van die krukassensor: de bedoeling is een beter en regelmatiger lopende motor).

Een haperend signaal van de High-Low sensor geeft overigens ook rare dingen: in High <=> Low werkt de anti-stall anders.   Een "slordig" Hogh-Low signaal zorgt voor het schijnbaar willekeurig wisselen tussen 750 en 900 rpm bij stationair, en overigens ook een verschillende anti-stall-respons bij lage rpm samen met lage snelheden.

Auteur:  ramonbruijne [ ma 05 feb 2024, 17:34 ]
Berichttitel:  Re: puma 2,4 loopt onregelmatig stationair,

het was simpel de brandstof pomp inleren

Auteur:  Marc-my-Words [ wo 07 feb 2024, 12:00 ]
Berichttitel:  Re: puma 2,4 loopt onregelmatig stationair,

ramonbruijne schreef:
het was simpel de brandstof pomp inleren

Wat ik me nu wel afvraag:  Waarom moet de brandstofpomp ingeleerd ?   Was deze pomp dan vervangen, of wat was de reden van het gebrek aan "kennismaking" bij de ECU/ECM ?

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/