Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 22:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 okt 2023, 20:14 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
LS,

in navolging van dit topic https://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2001857 dacht ik alles opgelost te hebben maar helaas is dat niet zo ....

Even in het kort hetgeen ik heb gedaan:

- kop gelicht en schoongemaakt (koppakking leek oké te zijn), kop is niet geslepen (was strak bij check met rei)
- kleppen geslepen, klepseals vervangen en gesteld op 0,25mm
- nieuwe (kop) pakkingen
- olie en filter vervangen
- koelvloeistofsysteem voorzien van nieuwe slangen
- waterpomp gedemonteerd maar zag niks geks ( in de manual staat smeren van " joint washer" maar los van een nieuwe pakking heb ik niks gesmeerd of vervangen)
- bougies vervangen en gecheckt
- Compressietest na montage zat op 9,9,9,10 bar
- V snaar vervangen

Zie foto mapje (Google drive) https://drive.google.com/drive/folders/1yCrgkmXKds9yWPP6xCVVY5UPmiDjEYgn?usp=sharing

Vervolgens de boel weer gestart en gaan rijden. Gevoelsmatig kom ik iets vermogen tekort en lijkt de motor een slepend geluid te produceren (ik vermoed de waterpomp of dynamo na de schoonmaak sessie). Na 15km de boel terug op de oprit gezet en zie ik dat het kleppendeksel weer volledig onder de mayo zit, ook de olie in het carter lijkt mayo te bevatten. Eea voelt niet direct als een kroontje op je werk ;) en ik zit nu te bedenken, waar gaat dit mis .. (heb zorgvuldig gewerkt, manual gebruikt, momentsleutel benut, alles vervangen en ben geen onderdelen of gereedschap kwijt).

Zouden jullie eens met me mee willen denken hierin?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt 2023, 20:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Hoe zit het nu met het koelvloeistofniveau?

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt 2023, 21:04 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Hoe bedoel je Wim? Ik heb de koelvloeistof op niveau (1cm onder de rand) maar kan nog niet echt iets zinnigs zeggen over evt verbruik. Temperatuur leek wel goed te zijn.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt 2023, 21:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Die mayo wijst toch wel op een vermenging van water/koelvloeistof en olie. Bij korte stukjes kan het onder het kleppendeksel een combinatie van condens en olie zijn, maar als je het ook in het carter ziet, is er toch wel ergens iets fout. Vandaar mijn vraag of je na die rit koelvloeistof kwijt bent.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt 2023, 21:39 
Ja, wel wat bijgegooid maar kan ook nog wat lucht in het kachelsysteem zijn geweest.

De smurrie die er nu weer uitkwam was behoorlijk en meer dan voorheen het geval. Wat kan die mayo op de kleppen veroorzaken en is er een manier om te beoordelen waar het vandaan komt?


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt 2023, 21:40 
Gast schreef:
Ja, wel wat bijgegooid maar kan ook nog wat lucht in het kachelsysteem zijn geweest.

De mayo die er nu weer uitkwam was behoorlijk (zie foto van binnenkant deksel) en meer dan voorheen het geval. Wat kan die mayo op de kleppen veroorzaken en is er een manier om te beoordelen waar het vandaan komt?


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt 2023, 23:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Ik heb nog eens even teruggekeken in mijn logboek en heb ooit een gescheurde kop gehad die ook op korte tijd heel veel sludge veroorzaakte. Maar dat is wat ik ook al zei, sludge is water met olie. Kun je het koelsysteem niet eens afpersen. Ik heb daarvoor een radiatordop doorboort en daar een luchtaansluiting op gezet. Vervolgens zet ik met de compressor en een luchtdrukregelaar ca. 1,2 bar op het systeem en blind hem af met een kogelkraantje. Vervolgens kijken of de druk zakt binnen een half uur of een uur.
Ook handig om de kleppendeksel eraf te halen en de vriesdoppen in de kop in de gaten houden. Bij mij was er toen een scheur van vriesdop naar vriesdop.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 okt 2023, 17:48 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
ik zou de kop eraf halen en laten afpersen om te kijken of er een scheur in zit , als die goed is moet je het in het blok zoeken (dus een scheur van waterkanaal naar olie)

erg veel andere optie's zijn er niet voor "mayonaise" ....


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 okt 2023, 13:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Gerben schreef:
ik zou de kop eraf halen en laten afpersen om te kijken of er een scheur in zit , als die goed is moet je het in het blok zoeken (dus een scheur van waterkanaal naar olie)

erg veel andere optie's zijn er niet voor "mayonaise" ....

Misschien eerst de truuk van Wim Janssen uitproberen.
Het onder druk zetten gaat ook met een iets betere fietspomp - liefst eentje met een manometer.
Knutsel je een autoventiel in de radiatordop dan heb je een aardig universele aansluiting.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 okt 2023, 21:28 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
@Marc, Wim & Gerben, bedankt voor de tips, ik ff kijken of ik het systeem op druk kan krijgen. Laat het jullie weten.

Ps, kent er iemand een bedrijf in de buurt van Zaltbommel die evt motorblokken/ koppen kan afpersen?
PS 2, stel nou dat ... zijn er nog ergens goede (evt gereviseerde) blokjes te vinden?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 okt 2023, 22:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Ja bij de bekende tuners, Turner UK enz. Maar ik zou even stap voor stap werken.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 11:05 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Stap voor stap it is, ik heb een radiatordop gefabriekt. Maar wanneer er meer dan 0,5 bar op komt te staan dan gaat hij lekken over de radiatoraansluiting, iemand nog ideeen hoe ik hier wel meer druk op krijg? Zie foto https://drive.google.com/file/d/1u9eVDj ... share_link


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 12:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Welke radiatoraansluiting? De dikke aan en afvoer of het slangetje naar het overlooppotje.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 13:05 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
De dikke aanvoer bovenop de radiator.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 13:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Als die al bij een half bar begint te lekken, dan zit of de klem niet vast of de slang is uitgehard en vormt zich niet meer onder de klem. Maar je moet gewoon minstens 1 bar op het systeem kunnen zetten. Waar heb je die druk vanaf afgelezen?

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 14:31 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
De druk meet ik met een manometer die ik ook gebruik voor m'n fietsen, in de regel werkt die best accuraat.

Wat ik vermoed is de aansluiting bovenop de radiator, het raakvlak lijkt niet 100% recht meer te zijn. Heb er een paar fiets binnenbanden tussen gedaan, dan wordt het wel beter maar kan slecht controleren of het echt dicht is ... eea betekent dat er normaliter druk ontsnapt via die verbinding. Zou dat ook verklaren waarom m'n expansievat niet meer werd leeggezogen?

Heb ondertussen grotendeels de kopbouten gecontroleerd of deze vast zaten/ danwel diep genoeg zitten. Dat lijkt oké te zijn.

Wel hoor ik een vaag borrelend geluid ter hoogte van de klepstelen en komen er bij 1 klepsteel overmatig veel mayonaise spetters naar boven toe. Zou de pakking daar op 1 of andere manier niet goed zitten of lekken? Het bevreemd me dat de mayonaise zoveel erger is dan voorheen. Verder geen witte rook uit de uitlaat, dus lijkt zich niet te mengen met de cilinderinhoud.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 15:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Ik zie het niet goed op de foto, maar als je praat over een lek in dat buisje onder de radiatordop, dan zal er bij afkoeling van het blok ook geen vacuum in het koelsysteem ontstaan om de koelvloeistof terug te trekken. Dit lek is een lek naar buiten voor koelvloeistof en een lek naar binnen waardoor geen vacuum. Daar begon ik mijn verhaal mee in dat andere draadje.
Pakking zou je 180 graden kunnen verdraaid hebben over de lengterichting van de motor, maar ik neem aan dat je daarop gelet hebt. Waar dan verbindingen kunnen ontstaan weet ik zo even niet. Voor de rest kan aan de pakking weinig verkeerd zitten.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 15:41 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Ja, het begint me nu inderdaad meer te dagen Wim, eerste keer dus moet nog een hoop leren ;).

Ik ga de kop loshalen en kijken wat ik zie, ik zal de foto's hier delen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 16:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Welke koppakking heb je gebruikt, koper of composite?

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 18:24 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Kop is gedemonteerd, volgens mij een composite pakking.

Zie ge-update foto's https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Ook een foto met hoe de pakking erop zat. Kan ik vooraf aan afpersen nog testjes doen/ specifieke zaken bekijken alvorens ik verder ga?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 20:26 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
paar dingen die me opvallen :

waarom zit het hele blok onder de koelvloeistof ? had je vergeten het blok af te tappen ?
was de bovenkant van het blok wel brandschoon toen je de koppakking gemonteerd hebt , het ziet er namelijk niet zo uit .
hetzelfde geld voor de cilinderkop,
ik zou hem wel laten vlakken .gezien de roestsporen , en de vorige keer lijkt hij wel aardig grof gevlakt .


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 21:37 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Met je eens Gerben, de kop lijkt wel gefreesd kwa afwerking. Verder heb ik de vlakken met een verfkrabber schoongemaakt en vervolgens met EGR klep reiniger en pannenspons nog eens extra gereinigd. Hoe zou ik dat beter kunnen doen?

De oude koppakking leek wel een originele te zijn. Zou de nieuwe (ander materiaal) gevoeliger daarvoor zijn?

Ja, het blok heb ik wel afgetapt via de plug aan de zijkant (heeft een half uur staan leeglopen, heel eerlijk ik heb het niet gecontroleerd of hij uitgedruppeld was maar vermoed van wel). Verstopping?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 22:14 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
zo goed mogelijk met een pakkingschraper alle resten verwijderen , daarna opschuren met fijn schuurpapier (bv waterproof 320) op een vlak stukje hardhout/aluminium oid.
uiteraard wel alle openingen in het blok dichtstoppen met poetsdoeken (en vooral niet vergeten ze er allemaal weer uit te halen )
blok moet er gewoon weer uitzien als blank ijzer .

koppen schuur ik normaal nooit omdat ik ze laat vlakken (en je staat er verstelt van hoe krom ze meestal zijn )

verder valt het me op dat de cilinderwanden wel heel erg spiegelen (heeft eigenlijk geen invloed op de mayonaise, wel op olieverbruik en roken)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 22:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
De composite pakking is qua afdichting de betere variant. Nadeel is dat je wat compressie verliest doordat deze dikker is. Als je de kop zou laten vlakken, zou je er wat meer af kunnen laten halen. Ik heb ooit ruim 2 mm laten vlakken waardoor ik een compressieverhouding van 10:1 kreeg. Met LPG lekker, maar op de oude Euro95 bleef hij na contact afzetten doortokkelen op zelfontbranding. Euro98 was geen probleem.
Het valt mij ook op dat er koelvloeistof op de zuigers staat. Het kan toch niet zo zijn dat er koelvloeistof in de gaten van je klepstoters is gelopen en dat zo dus koelvloeistof bij de olie is gekomen.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 okt 2023, 14:47 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Gerben, ga ik doen, het schuren zal wel een lekker klusje worden :). Wanneer er bij de volgende installatie nog steeds problemen zijn en het onderblok moet eruit, dan zou ik na kunnen denken over honen? #spiegelen. Blokje verbruikt +/- 1 liter olie op 5000km (2 jaar rijden) en rookt niet.

Wim, ik probeer te begrijpen wat je zegt. Bedoel je dat er vloeistofoverdracht is tussen de op het plaatje gearceerde stuk? Zie linkje https://drive.google.com/file/d/15c7YXD ... drive_link

Voor zover de vulling van de cylinders, net voordat ik de kop demonteerde heb ik nog gereden. De vloeistof is zover ik nu weet uit de cylinderkop gekomen bij demontage van de kop (waarschijnlijk was deze niet leeg). Zien jullie een mogelijk ander probleem die ik niet zie?

Goede tip voor het vlakken, weet iemand wat de originele dikte van de koppakking was? Dan kan ik een vergelijk maken


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 okt 2023, 15:48 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
ik persoonlijk zou niet heel veel van de kop laten halen (of je moet zeker weten dat je met je compressie uit komt)

ik zou zeker de olie verversen voordat je hem weer laat draaien , en eventueel met remmenreiniger/lucht blazen oid alle koelvloeistof weg zien te krijgen , anders heb je gelijk weer mayonaise ....

en plaats even foto's voordat je alles weer in elkaar zet , misschien zien we nog iets als het schoon is


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 okt 2023, 17:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
hoop werk allemaal.
nadat mijn motor voor de 2e keer in paar maand tijd zijn koppakking er uit blies?
en ik zo,n 2000 euro aan vlakken/werkloon/onderdelen had vervangen? (was wel een 6 cil nissan motor)
heb ik voor zo,n 250 euro een andere motor gehaald. en daar rijd ik nu weer 2 jaar of zo mee.
mocht deze ook weer kuren krijgen ivm. ook 40 jaar oud? haal ik weer een andere voor dat geld.
t, is maar een idee.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 okt 2023, 20:41 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Ja, prijstechnisch en kwa efficiëntie begrijp ik je punt Sjaak maar met de medewerking van jullie in combinatie met de beschikbare manuals leer ik dagelijks bij en geniet ik er vooral ook heel erg van. Wanneer ik de hoop opgeef dan zal ik het zeker overwegen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 okt 2023, 21:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Alleen koop je voor 250,- geen Land Rover blokje meer. Ron Bolleboom heeft er toevallig nu eentje te koop voor 999,00 Euro en dan weet je ook niet wat je koopt. Ik geloof heilig in goede revisie en daarna vele kilometers rijplezier. En bewust zeg ik kilometers, want kilometers en jaren hoeven niet in verhouding te staan.
Ik heb in 2009 een V8 blok gereviseerd na een gebroken zuigerveer en die is inmiddels zo'n kleine 2 ton verder, weliswaar bij een andere eigenaar.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 okt 2023, 14:05 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Update,

Begin volgende week wordt de kop afgeperst en gevlakt, alsook de radiator geïnspecteerd en daarbij gerepareerd/ dan wel vervangen.

Vraagje (tijdens het test draaien en voor het mayonaise feest) merkte ik een tweede bijkomstigheid, sinds ik de waterpomp opnieuw geïnstalleerd heb lijkt deze een constant (zoemend) lager geluid te produceren. Althans zodra ik de v snaar loshaal dan is het geluid niet meer hoorbaar (dus vermoed niet de motor zelf?) en de dynamo op toeren brengen met een boormachine geeft geen noemenswaardig geluid. Moet een waterpomp gesmeerd worden of dien ik ergens rekening mee te houden tijdens installatie of moet ik elders zoeken?

Ter info, wanneer ik de waterpomp handmatig ronddraai hoor ik niks geks.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2023, 11:03 
Ik zie ook een lpg klok
daar kan ook een bult mayo in zijn blijven zitten


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2023, 15:06 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Tja,

Ik begrijp uit de therm mayonaise dat het creme smurrie is. Olie met koelvloeistof bv bij een gat vanaf koelsysteem naar zuigerwand of scheur in de kop geeft grijze prut/smurrie. in mijn beleving duid creme smurrie op condenswater wat ergens tevoorschijn komt in een olie achtige omgeving bijvo0rbeeld nabij de vuldop. Lullig gezegd en makkelijk vanachter de pc hier maar........ Bij iedere reparatie is het zaak dat je de oorzaak van de storing achterhaald, alles wat er mee in verband staat reinigd en oplost anders krijg je hem opnieuw op je bord. BV bij een kapotte turbo niet vergeten de het inlaat circuit (intercooler ,luchtfilterbuizen etc) reinigen.

In het geval van jou koelsysteem gewoon nagaan dat wat bij het koelsysteem hoort schoon ,druk dicht is en niet verstopt. . Olie kanalen zelfde verhaal. Kopbouten en boutgaten(schoon en diepte) in orde zijn. Een waterpomp is een simpel huisje met een waaier erin op een asje. Dat asje draait in een lager. als dat niet ruw aanvoelt en geen speling heeft en geen geluid geeft als je er een zwieper aangeeft zal het zoemen door de riem of een spanrol kunnen komen. enneehhhh het blijft een landrover, muisstil zal hij nooit worden.

Tja Sjaak. Ik begrijp je wel. De dieselmotor zit op het moment zo in een verdoem hoek dat je een compleet motorblok echt voor oud ijzergeld weg kan halen als je geduld heeft en het wil. Daar kan je soms idd niet voor sleutelen. Jou type motorblokken breek je alleen niet zo vaak je nek meer over.

groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2023, 15:09 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Nabrander OOh behalve de terecht genoemde LPG klok kan ook de kachel nog een onderdeel zijn van het koelsysteem. Bij verversen ,spoelen of ontluchten altijd kachel op warm zetten.

nog een keertje groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2023, 18:06 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Wordt met de LPG klok de verdamper bedoeld?

Bijgaand nog even een foto van het geschuurde blok, zie https://drive.google.com/file/d/1TY4Dpf ... share_link

Kwa oorzaak, ik vermoed het niet functioneren van de radiatordop (lek) waardoor de koelvloeistof in het overloop vat niet werd terug gezogen. Met als gevolg een te laag koelvloeistofpeil (ondanks bijna dagelijkse check, toch meegemaakt dat hij laag stond) en ik vermoed dat daar op een of andere manier de koppakking een tik van heeft gehad. Andere inzichten zijn welkom ;).

@nico, de waterpomp heeft geen van de door jouw vertoonde klachten. Wel zie ik met een lager geluid bij montage van de v snaar, zonder v snaar hoor ik niks. Zie je nog andere redenen voor een continue "lager" geluid?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2023, 20:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Stukje Nostalgie schreef:
.... Wel zie ik met een lager geluid bij montage van de v snaar, zonder v snaar hoor ik niks. Zie je nog andere redenen voor een continue "lager" geluid?

Een lager kan tamelijk stil onbelast ronddraaien, en onder belasting - die van de gespannen V-snaar - toch lawaaiig zijn.
Wellicht eens met een "stethoscoop" luisteren.

De poormans stethoscoop maakt je van een metalen "voeler" (zoiets als de steel van een dikke schroevendraaier) een stuk slang en een trechter als luisterpost.   Houdt de "voeler" strak tegen verschillende plekken direct nabij de verdachte lawaaimakers, en luister of je op de ene of andere plek ineens het lagergeluid duidelijker hoort.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2023, 20:27 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Goede tip Marc, de slang en trechter tip kende ik nog niet, ga ik proberen (zodra ie weer loopt ;)).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2023, 21:31 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Update, gereviseerde kop gemonteerd, waterpomp ook preventief vervangen evenals bijna alle pakkingen en slangen. Nu voor de 2de keer het blok gespoeld met motorcleaner en nu lijkt eea opgelost (moet nog een laatste keer olie verversen). Koelvloeistof blijft netjes op peil, geen mayo meer en motor loopt netjes en met wat aanpassingen in de gastoevoer beter dan ooit. Bedankt voor alle hulp!

Wil de ontsteking nog eens afstellen, hoeveel graden bij hoeveel toeren is het advies? Ik rij hoofdzakelijk op gas.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2023, 11:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
6 graden voorontsteking bij stationair toerental met afgedopte vacuumvervroeging. Met LPG mag het iets meer zijn bijv. 8 graden.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2023, 13:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Citaat:
De poormans stethoscoop maakt je van een metalen "voeler" (zoiets als de steel van een dikke schroevendraaier) een stuk slang en een trechter als luisterpost.


€4,99 bij HBM
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-s ... JMQAvD_BwE

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2023, 23:24 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Bedankt Wim!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 nov 2023, 11:17 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
mogheeh,

Echt leuk dat het met veel doorzetten toch allemaal goed is gekomen. Zal erg leerzaam geweest zijn. Achteraf denken we makkelijk :"oooooooh zo moeilijk zit het toch niet in elkaar?" Tijd en geduld investeren is toch een dingetje.
Er schijnt voor de fijnproevers ook een electronische ontsteking te zijn en dat in combi met een sterke bobine . 123 ontsteking of zoiets .Het tijdstip schijnt je zelfs tusen LPG en benzine op je smartphone aan te kunnen passen. Voor mijn Yamaha xj900 luchtgekoeld die al een electronische ontsteking heeft heb ik ook bij carmo nieuwe krachtiger bobines gekocht. Met een bepaalde iridium bougies die langer meegaan schijnt hij dan ook soepeler te starten.

We gaant zien. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 303 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.