albert schreef:
Toen ik mijn Defender "kreeg" stond hij op 20 jaar oude Pirelli's. Die hadden na 1 dag stilstand al platte kantjes en dat was dan na een paar km rijden alweer weg. Ik zou ze daar nooit voor vervangen. Profiel hadden ze ook nog zat. Maar ik heb ze toen toch maar omgeruild voor 4 nieuwe banden want 20 jaar oud is niet niks, en dat kon je ze ook wel aanzien, bovendien kregen ze steeds minder grip als het regende, want ze waren gek genoeg wel keihard geworden (en dan toch die platte kantjes).
Precies: Gebrek aan veerkracht = gebrek aan grip.
Met dat vertraagde uitharden (want dat is wat er gebeurt) worden ze overigens om te beginnen ook slijtvaster.
Uiteindelijk worden ze bros, en craquelé ....
(dit laatste ken ik overigens alleen van banden die een of ander derde leven leiden)Het is mijns inziens ook eerder een omgekeerde relatie: Hoe ouder/stugger hoe ernstiger het platte-kantjes-probleem — het duurt steeds langer voordat een plat kantje door het rijden+opwarmen weer verdwijnt.
Een soepele band veert gemakkelijker in, maar komt ook heel veel vlotter weer terug in zijn oorspronkelijke vorm. Het is juist dat terugveren dat bij
soepel hoort (denk maar even aan de carrosserie: niet soepel, inveren wordt indeuken, en die deuk springt niet weer terug in het oude model - althans niet zonder hulp).
Ik leerde ooit van een oude biologie-leraar dat het bijzondere van spieren niet was dat ze samentrekken, maar dat je ze ook weer terug kan uitrekken.Moderne banden worden weliswaar steeds soepeler, ze zijn als het meezit toch slijtvast (dat is dan afhankelijk van de samenstelling van de rubber-compound, de rubber-samenstelling zorgt nu voor kwaliteiten die je vroeger voor onmogelijk hield).
O ja, soepelheid van de band zit niet alleen in het rubber, het zit ook in het karkas: de moderne karkassen gebruiken meer en meer moderne soepele vezels. (Dit is niet altijd een aanbeveling: voor een 4x4 band is het niet kwaad dat er ook nog een traditionele staal-gordel in zit, vaak ik het zelfs een voordeel.)
Overigens bleef de oude Michelin XPC erg lang goed, dwz dat vertraagde uitharden ging heel traag .... ze verloren als eerste, stapje voor stapje, hun winterband-kwaliteit.