nico1970 schreef:
Je banden aan de velgen vastlijmen zoals Marc schrijft lijkt me een hele leuke noodoplossing .....
Je wilt niet weten hoe strak een traditionele Michelin XPC + binnenband na vele jaren aan een tubed-velg "geplakt" was zonder dat er sprake van lijm was. De band was alleen met de traditionele "rimboe-manier" - dwz met een LandRover strak langs de velgrandover de plat op de grond gelegde band rijden (dat gaat alleen goed strak als je er een passende "oprit" bij maakt).
Zit een band eenmaal zo "geplakt/verkleefd" (of desgewenst ook met opzet vooraf geplakt) dan ben ik niet bang voor het ongelukkigerwijze los komen van de band.
Verder qua aflaten en binnenbanden: De meningen daarover zijn verdeeld.
Er is bij een binnenband het risico dat - als de buitenband los (dus niet "geplakt" of "verkleefd") op de velg ligt - de buitenband gaat verdraaien en daarmee het ventiel uit de binnenband kan trekken (of gewoon een klein lekje kan maken). Evenzo, bij niet voldoende strak in de velg liggen, loop je het risico van binnendringend zand, en dan heb je tzt een lekke binnenband zonder dat er een spijker oid in de buitenband zit, gewoon door het schurende zand. De oplossing is ruim lucht in de band en de band niet aflaten ... maar daarmee lever je dus nogal wat in.
Een goed strak achter de "humps" liggende tubeless band komt bij weinig lucht niet gauw los zolang de breedtematen van band en velg maar ± passend zijn.
Binnenbanden zijn gewoon gedoe. Ik kocht ooit een nieuwe Defender met binnenbanden en ze hadden in Solihull bij één van de wielen de binnenband tussen de band en de velg gekregen !!! (Dat is iets wat je bij de fiets als eerste leert: leg de binnenband netjes, recht/niet verdraaid in de buitenband, en let er bovendien op dat de band nergens klem tussen velg en buitenband kan raken.)